- - - - - - - - - - - - - [Back/to Hilfsmotor main.]
 Separata motorer - Separate helpengines.   Specialbyggda mopeder - Special built mopeds.
- - - - - - - - - - - - -

ABG (Vap 4)

● Alba

Alpino

Amo

 

Bantam

Benson

Berini 

BFC

BP 40 (K - Komet).

 

Cucciolo 

Cyclemaster

Cymota

 

Diesella

● Dream 

 

Fantom (Eilenreide)

Flink

Fuchs

Fölet (Le Poulain)

Gioiello  

 

Husqvarna Novolette

 

JLO

Jowa

 

Kaiser-Schwinger

Küchen (K-Jun..)

● K-Junior (Küchen)

Komet - LCL

Kuli

 

Lohmann

Lutz

 

Mini Motor

Mocyc

Mosquito

 

Novolette

Panther

Pilot

Pirotta

Le Poulain »Fölet»

Power Pak

● Power Raft

 

Rabeneick  

Rex

 

Speed

 

TfA-motorn

Totaco

 

Velmo (Nordkap)

Victoria Special

Wing Wheel

 

Zündapp.

 

- - - - - - - - - - - - -
 C:a 1951-53. Helpengines sold in Sweden, also a few other marks. **            Red text = extern link. **
 
 A    hilfsmotor 
 

ABG (Vap 4) ABG - VAP Société d'Études de Vélos a Moteurs Auxiliaires, Thoréton - Paris.

                   - AB Nordex, Stockholm. - TEST

Vanligaste monteringssätt / drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift.

48cc  (40x38) - 0,56hp/4000v/min - 28,5 km/4670 - 2,25-lit. tank - 9 kg - 1952/405.-

Slagvolym, ( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol., vikt, pris.

  

 
     
 

Alba - Alba-Werk, Stettin-Mohringen, Tyskland.

          - Moped Centralen, Stockholm.

Vanligaste monteringssätt: Vevpartiet - Drivningssätt: valfri - 2,5-lit. tank - 8 kg - 1953/360.-

  

 
 A4      
 

Motori ausiliario:

Alpino - Milano, Italy (inte i hilfsmotor reg.).

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: t.h. om bakhjul / kedja.

Utrustning: Bensintank, hjuldrev?.

Om såld i Sverige?

 
 A7    
 

Amo (FM 50) - Germany    Hersteller: amo-Motoren-Gesellschaft mbH., Berlin-Schönebergen.

        - AB Faco, Stockholm - TEST

Vanligaste monteringssätt / drivning: t.v. om bakhjul / kedja.

50 cc (40x40), 0,65 hp/4000, 27,3 km/4480 - 2,3-lit. tank - 6,6 kg - 1953/420 kr.

 

 

 
 B     
 

Bantam - Aagam Trading Ltd., Svend Trøstvej 12, København V. Denmark.

              - E. Krensler. Sthlm 

Vanligaste monteringssätt / drivning:  bakhjul / friktionsrulle. 

50 cc - 2hp - 10 kg

 

 
 
Lucifer Asea Eless Amerikansk kombilampa "Känt märke" Häckel Sport
 
 
 B2    
 

Benson - Bensons-Fabriker, Eskilstuna. Sweden. 

Vanligaste monteringssätt / drivning: bakhjul / kedjedrift.

48cc - 0,8hp - 6 kg

 

[Back/se Hilfsmotor main "Special mopeds" JB & Maraton.]

 
 B4    
 

Berini (M13) - Pluvier-NV Motorenfabrik, Rotterdam, Holland. 

                    - AB Hans Osterman, Stockholm - TEST

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över framhjulet / drivrulle.

33cc (36x32,5) - 0,63 hp/4000 - 31,2 km/4100 - 1,4-lit.tank - 7,2 kg - 1953/295.-

 

[Back/to Hilfsmotor main "B".]

 
 B5    
 

BFC typ 4 - Br.Christensens Fabriker, Braaby, Denmark (på licens av Flani.).  

              -  Andersson & Hillberg, Lidingö. - TEST

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.

43 cc (38x38) - 0,83 hp/3600 -  23,2 km/3100 - 2-lit.tank 10 kg - 1953/410.-

 

 
 C     
 

Cucciolo  SIATA-DUCATI  Torino, Italien. 

             Ducati Meccanica S.p.A. - Borgo Panigale - Bologna, Italia.

Motor: Cucciolo, 4-takt, 48cc. 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Under vevpartiet / kedjedrift.

 

 
 C2    
 

Cycle Master  - Motorenfabr. Pluvier N.V., Rotterdam, Holland. 

                       - Svensk generalagent: Hans Ostermann, Sthlm.  TEST

Vanligaste monteringssätt / drivning: Komplett bakhjul (bakhjul / inbyggd kedja).

26 cc (32x32), 0,67 hk/4200 - 30,9 km/4190.

32 cc (36x32) - 0,6 hp/3000 - 31 km/4240 - 1,5-lit.tank - 9,1 kg - 1935/432.-

Motorn tillverkas numera (1953) också i England, Tyskland och Schweiz.

 

 
 C3    
 

Cymota  Cymota Motor Components Ltd at Leamington Road, Erdington, Birmingham.

             Distribution for Great Britain: Blue Star Garages, Ltd; London. 

             Generalagent: LECAB Aktiebolag. Göteborg.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över framhjulet / drivrulle.

 

 
 D    
 

Diesella / TUM 7   - Diesella, I/S, Kolding, Denmark. 

                          - Öhman, Sthlm/TUM 7, Disella Agenturen, Enskede. - TEST

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet, drivrulle.

50cc (40x40) - 0,79 hk/3 000 - 29,3 km/3530 - 2,2-lit.tank - 10 kg - 400 kr.

Slagvolym, ( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol., vikt, pris.

 

 
 Kaffe    
[Guide: Kaffe & Tea.]    

 

Dream - G. Persson, Svedala.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Drivrulle

50cc (40x39,5) - 0,54 hk/3000 - 28,7 km/ 3400.

 

     

Now it's time for a

coffee brake....

 

Den bästa julklapp man kan få är ett paket

GEVALIA eller två.

 

1954

 
  E F    
 

Eilenriede - Paffrad, Linz/Rhein, Germany. Fyrtakt

                  - Herbert Holt, Stockholm.      48 cc (40x38) - 0,47 hk/3000 - 22,4 km/3550 

Fantom  (Eilenreide) / Norway-Germany - - Vejt o N. Broby, Norge.

- 48cc - 0,47hp - 22,4hm/h - 1,8-lit.tank - 6,5kg - 495.- 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över framhjul / drivrulle.

 

 FANTOM Drøbakk, av Kaare Eikenes (N).

 
 F2    
 

Flink - FLINK u. MWV Motorenwerk Varel GmbH, Varel (Oldenburg). Germany.   

          - Gabrielsson & Co., Stockholm. - TEST.

Vanligaste monteringssätt / drivning: över framhjul rulle

43cc (38x38) - 0,84 hp/4000 - 29,4 km/4100 - 2-lit.tank - 6,9kg - 370 kr.

 

 
 F3    
 

Fuchs FM 40-S - (HMW) Motorenwerk Fuchs-Königer A.G., Hallein (Salzburg) Austria.  - TEST.

                                 - AB Indoma, Jönköping. 2-växlad

Vanligaste monteringssätt / drivning: t.v. om bakhjul / kedja.

39cc (35x40) - 0,73 hp/3600 - 29,5 km/5000 - 3-lit.tank - 10 kg - 410 kr.

 

 
 F4    
  [Fölet se Le Poulain.] 
 G    
 

Gioiello - Guidetti, MAS Milano, Italy. [Guida ciclomotori da Italia.]

              - Hopalbolagen, Malmö. 

Vanligaste monteringssätt / drivning: På sadelstolpen / drivrulle.

47cc (38,7x40) - 0.37 hp/ 2400 - 24,8 km/4300 - 2,5-lit.tank - 9kg - 405.-

 

[Back/to Hilfsmotor main.]

 

1951

 

 H    
 [Husqvarna Novolette, se Novolette.] 
 J1    
 

JLO WERKE G.M.B.H. Pinneberg bei Hamburg.

 

JLO F 60 H

Jlo F 48 - Germany - 48cc - 0,86hp - 29,4km/h - 1,75-lit.tank - 7,2kg - 370.- - Tape-Auto, Bromma. 

Jlo F 48 - Germany - 48cc - 0,5 hp/4400 - 28,2 km/4280 - 370 kr. Tape-Auto, Bromma.

Jlo F 48- tysk - 48cc (37x44) - 0,56 hp/4500 - 29,7 km/4500 - 370 kr - Hopalbolagen.

Jlo F 48-Rex - 48cc - 0,83 hp/4600 - 29,4 km/4800 - 370 kr. - Maskinfabriken Rex, Halmstad.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Under vevpartiet / drivrulle.

Jlo FM 48-Rex, 48cc (37x44,5) - 0,61 hk/3200 - 29,8 km/4450. 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över vevpartiet / kedjedrift.

Jlo FP 50 (Monark), 49cc (38x43) - 0,8 hk/4400 - 30 km/4775. 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Framför vevpartiet  kedjedrift.

 

 
 J     
 

Jowa, Danmark. Svensk importör ?.

Fabrik: Poul Jørgensen & Co Nansensgade 61, København.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjul / rulle.

 

[Back/to Hilfsmotor main.]

 
 K    
 

Küchen, Ingolstadt, Germany.

---------------------------------

Kaiser-Schwinger - Germany. - TESTMotor: Küchen 38S (38cc - 0,8 hp).

Vanligaste monteringssätt / drivning: Invid och strax bakom axeln på bakhjulets vänstra sida.

--- K-JUNIOR monteras lätt på cykel med eller utan pakethållare!

K-Junior Mopedmotor - Germany. - ALTEX Trading, Stockholm.

A German Küchen engine, sold in Sweden as K-Junior. MARKNADENS STORA SCHLAGER.

Vanligaste monteringssätt / drivning: T.v. om bakhjul / kuggdrev (växel).

37cc (38x33) - 0,51 hk/3600 - 24 km/4650 - 1953/395.-

  K-Junior - Küchen
 
 K2    
 

KOMET Wilhelmshavener Motorenwerk Bernhard Pölling in Wilhelmshaven.

Komet BP 40, Germany. Schröders Woodexport, Göteborg. Lukom och Trim. 

                     Vanligaste monteringssätt / drivning: T.v. om bakhjul / kedja. 

                     40cc - 0,36hp - 24,2km/h - 2-lit.tank - 6,6 kg - 1953/350.-

BP 40, Germany - AB Lukom, Hälsingborg.

           Vanl. monteringssätt / drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift.  

           40cc (35x41), 0,36 hk/3500 - 1953/345.-

Komet BR 40, Germany - Schröders Woodexport, Göteborg.

                     Vanligaste monteringssätt / drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift.

                     40cc (35x41) - 0,83hp/5000 - 30,1km/6340 - 1953/330.-         

 Komet 1953                        Komet 1955
 
[Küchen: se Kaiser-Schwinger.]
 K6    
 

Kuli  A.B. Johnsonverket / AB Allmotor, Ørebro - Sweden.

Vanligaste monteringssätt / drivning: t.v. om bakhjul / kilrem.

48cc (39x40) - 0,68 hp/3500 - 30,0 km/4500 - 2-lit.tank - 10 kg - 1953/420.-

50cc 0,68hp 30,9 2,00 Allmotor, Örebro 9kg - 1953/425.-

Den välkända svenska Kulimotorn har utbytbart cylinderfoder. SKF lager.

 

 
 L    
 

LCL - Denmark - Industrihus, Malmö.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.

43cc (38x38) - 0,62hp/4000 - 28,8km/5480 - 2,5-lit.tank - 9 kg - 1953/375.-

Slagvolym, ( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol., vikt, pris.

 

 
 L1    
 

Lohmann - Lohmann-Werke in Bielefeld, Germany. 

- Nyman, Uppsala.

Dieselmotor (fotogen), självantändning.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Under vevpartiet / drivrulle. 

18cc  (28x30), 0,7 hk/7000, 29,2 km/6900 - 1,2 lit.tank - 5 kg - 1953/290.-

 
 L2    
 

Lutz (M 58) - Lutz GMBH, Braunschweig, Germany 

                   - Oldenburgs Motor, Stockholm.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Centralt i ramen / kedjedrift.

49 cc (40x39) - 0,62 hk/ 3000 - 25 km/5600 - 3-lit.tank - 10 kg - 1953/455 kr.

 

 
 
 M    
 

Mini-motor - license made in France and by Trojan/England.

                     - Holger Duell, Göteborg.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjul / rulle.

50cc (38x44) - 0,55 hk/2800 - 24,8 km/2740 - 2,9-lit.tank - 11,8 kg - 1953/300.-

 

 
 M2    
 

Mocyc - England  - Motor: Cairns, 49cc.   Mocyk-Motamite   Large 289x311 ● [Back/to UK moped guide.]

Vanligaste monteringssätt / drivning: Framhjul / friktionsrulle.

[Champion tændrør (spark plug).]

 

Mocyc The Cairns Cycle & Accessory Mftg. Co. Ltd. Stoneswood, Todmorden, Lancs.

 

● [Back/to Hilfsmotor main.]

   
 
 M3    
 

Mosquito -  A. Meccanica Garelli, Milano, Italy -  Como, Stockholm. - TEST.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Under vevpartiet / drivrulle.

37cc (35/38) - 0,5 hk/2400 - 26,7 km/3630 - 2,25-lit.tank - 7 kg - 1953/390 kr.

 

 
 N    
 

Novolette - Husqvarna Vapenfabriker, HUSQVARNA, Sweden.

                  - Motor: REX, Germany.

Artikel: CYKEL MED HJÄLPMOTOR.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Framhjul / kilrep o remskiva.

40cc - 0,8hp - 10 kg

 

 
     
 

Novolette, RMV 40, tysk (Husqvarna Vapenfabriker).

Vanligaste monteringssätt / drivning: Framför vevpartiet / kilrep.

40cc - 0,62 hp/3400 - 27,7 km/3600 

---> Se: Special built Novolette

 

 
 P    
 

Panther  BABY Phanterwerke, Germany (license built from Berini).

Vanligaste monteringssätt / drivning: Framhjul / rulle. 

32cc - 0,8hp.

("Baby" not sold in Sweden, only the Berini.)

 
 P1    
 

Pilot  - Italy / Denmark 

         - Angla-Nordic, Stockholm. - TEST!

Dansk tillverkning: Bröderna Westergaard, Köpenhamn.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.

50 cc (40x40) - 0,79 hp/3000 - 30 km/3520.

 

 
 P1b    
 

Pirotta - Italy Officine Meccaniche PIROTTA - Gorgonzola (Milano).  [Guida ciclomotori da Italia.]

             - Gjestvang & Co., Stockholm.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Under vevpartiet / drivrulle.

42 cc (35x44) - 0,49 hp/ 2800 - 30,3 km/3280 - 1,5-lit.tank - 8 kg - 1953/340. -

 

[Back/to Hilfsmotor main.]

1952
 
 P2    
 

Le Poulain  - France. Allmännt kallad "Fölet".

                -  Percotex, Sthlm/Tardells aganturar, Stockholm/Belgimex, Sthlm.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över framhjul / friktions rulle

48cc (40/39) - 0,5 hp/2750 - 27,3 km/2900 - 1,75-lit.tank - 7 kg - 1953/360.-

 

 
 P3    
 

Power Pak  Sinclair & Goddard Ltd, England. 

                   - AB Nordex, Stockholm. - TEST

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.

49 cc (39x41) - 0,52 hp/ 2400 - 25,9 km/2690 - 2,25-lit.tank - 10 kg - 1953/385.- kr.

Power Raft, engelsk (AB Nordex, Stockholm), 

49 cc (39x41), 0,52 hk/ 2 400, 25,9 km/2 690. Över bakhjulet, drivrulle. 375 kr.

  
 R    
 

 

Rabeneick CM 32. August Rabeneick GmbH, Brackwede - Bielefeld

               CM = Cyclemaster

 

 Rabeneick (D) built their own version of Cyclemaster (NL).

 

 

 [Back/to Hilfsmotor main.]

 
 R2    
 

Rex - Rex-Motorenwerke, München, Germany.

Monteringssätt / drivning: Över framhjulet / remdrift.

 

 
 S    
 

Speed.  Cykelmotorn Speed - den enda svenska. (KF, Stockholm)

 

1936 års modell har ytterligare utvecklats och förbättrats. 15.000 km. under 6 månader körde en

Speedägare förra året, och ändå är motorn i fullgott skick. Ett utomordentligt gott betyg på kvaliteten

och slitstyrkan i Speed-motorn.

 

Pris kronor 205:- fritt Södertälje.

 

 
 T    
 

TfA-motorn  "TfA-MOTORN nu i provdrift", 50cc. Sweden.

Monteringssätt / drivning: Vid bakhjul/ kilrep.

"Experiment engine" inspired by  the Swedish motor magazine "Teknik för Alla" and Engineer/constructer Gottfried Darck, there was no production, Mr. Darac used is energy on the Kuli engine instead - witch was a success.

 

 
 T3    
 

Totaco - Italy - A. Johansson Motorfirma, Lekåsa.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.

42,5 cc (38x37) - 0,8 hp/ 3000 - 

Slagvolym, ( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol., vikt, pris.

 

 
 V    
 

Velmo/Nordaap - Velmo  Motoren GMbH., Hamburg, Germany. 

                             - Continental Motors/Förenade Motor, Malmö.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Komplett framhjul / inbyggd kardan (Kuggväxel).

32 cc (35x33) - 0,37hp/ 4400 - 25,9km/4300 - 2-lit.tank - 8 kg - 1953/ 400.-

 

 
 V3    
 

Victoria Special - Germany. 

                            - Motor-Service, Stockholm.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift - 2-växlad.

39cc (35x40) - 0,69hk/4200 - 27,4km/4600 -  410 kr.

 

 
 V5    
 

WingWheel  - Holland 

       -  Indo Import, Malmö/Eurimpex, Stockholm.

Monteringssätt / drivning:  I framnavet - framhjuls inbyggd kuggdrev

38 cc (35x40) - 0,37 hk/ 2800 - 28,7 km/4250 - 1,5-lit.tank - 7,5 kg - 1953/375.-

 

 
 Z    
 

Zündapp  - Germany - Motorkraft, Stockholm.

Vanligaste monteringssätt / drivning: I ramen eller över framhjulet, kedjedrift eller drivrulle.

48cc (38x42) - 0,76 hk/2800 - 30,5 km/4400 - Ca 425 kr.

 

Zündapp Combimot K48 Hilfsmotor 
 1953
 

Förteckningen här upptar flertalet av marknadens mopedmotorer sommaren 1953. Den meddelar namn, nationalitet, generalagent, slagvolym, cylinderdiameter x slaglängd, maximieffekt/varvtal per minut, toppfart/varvtal, vanligaste monteringssätt samt drivningssätt (kedja, kilrep eller rulle) och pris. Saknas prisuppgift betyder det att motorn i regal säljs endast i specialbyggd moped, icke separat. Motorerna är av tvåtaktstyp där annat inte anmärks. De tekniska uppgifterna  har hämtats från statens  provningsanstalts moped undersökningar. Uppställningen meddelas med reservation för förändringar.

 

1. Namn Bild Pris kr Nationalitet Vikt/kg Motorplacering Transmission cc hp Toppfart Tank.vol  Generalagent

2. namn, nationalitet, generalagent, Slagvolym, (cylinderdiameter x slaglängd), maximieffekt/varvtal per minut, toppfart/varvtal,

    vanligaste monteringssätt samt drivningssätt (kedja, kilrep eller rulle) och pris.                      

 

 
 
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lineB00000.gif

xx