NOVOLETTE Husqvarna Vapenfabrik, Huskvarna. ^ back to picture reg. [Back/to Hilfsmotor main.] 
- - - - - - - - - - - - -
 
 
 
 1952 - Special: Novolette, RMV 40.  
 
 [Husqvarna Novolette main.] - Separate: Novolette, RMV 40. - Special: Novolette REX -52. - Artikel: Mopedens start 1 juli 1952.  
 
 
 
 
 
 
          
                                              Novolette 3311
 
   HVA:s Novolette på Stureplan.  Artikel: Mopedens start den 1 juli 1952
 
 
 1952 - Teknik för Alla provkör Husqvarna Novolette i nr.14.  [Back/To Novolette 3311 main]  [Test guide.]
 
 
 
 
 
 
 Husqvarna Novolette 
 
 
 

Omdöme och provkörning: 

En strålande promenadcykel. Motorn startade mycket lätt och har en enastående  segdragningsförmåga från 10 km/tim och uppåt. Då man kör mycket långsamt i trafik bör man koppla ifrån motorn, varvid cykeln går mycket lätt att trampa, alltunder det att motorn håller sig vid liv på tomgången. Backtagningsförmågan finfin. Fabriken lovar att den klarar 6 proc. stigningar utan tramphjälp, men det finns bredare marginal. Vid ett tillfälle följde en lastbil efter i backen och dess förare var full av beundran över att Novoletten klarade sig utan tramphjälp (och TfA-provaren var lika förvånad). Motorns placering ger en härligt låg tyngdpunkt och en fin avvägning, vilket märktes vid kurvtagning - man flöt igenom kurvorna och styrde praktiskt taget genom att lägga ned "maskinen" som en mc. Med frikopplingen kan motorn inte sliras igång, utan man måste alltid trampa från stillastående till om kring 7 km/tim. Accelerationen mellan 7 och 20 km/tim överträffade en bredvidkörande Vespas. Vid 30 km/tim kommer en ojämn tändning som tecken på att den lagligen tillåtna effekten är uttagen. Motorn låter bäst i svaga motlut vid omkring 20-25 km/tim. Efter en timmes körning i tät  stockholmstrafik sved det emellertid åtskilligt i högra handen genom att man fick ta i så kraftigt i gasrullen för att koppla ur. Om fabriken underlättar frikopplingen genom en påsvetsad spak för tummen på rullen eller ett separat kopplingshandtag eller en låsanordning torde Novoletten kunna göra anspråk på att fylla alla rimliga krav på en förstklassig moped.

 

 

Motor: 40 cc tvåtakts luftkyld, 0,8 hk, fabrikat Rex Maschinenwerke, Boschmagnet och Bing förgasare. 

Motorplacering: På orginalcykeln Novolette av Husqvarnas fabrikat framför vevpartit, för lös påhängsmotor lämpligen över framhjulet. 

Drivsätt och växlar: På Novolette överföring med kilrem av gummi från motorn till bakhjulet, vars remskiva är monterad direkt på ekrarna på hjulets högra sida, Inga växlar för övrigt. 

Reglage: Förgasarhandtag med rulle, som kombinerats med frikoppling av  "klokopplingstyp". Dekompressionsspak (s. k. "pys") Handbroms till framhjulet. Chokeventil att användas vid start av kall motor finns direkt på förgasaren. 

Utrustning: Strålkastare med hel- och halvljus. mekaniskt signalhorn, bensintank för  2,5 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 25, 

Vikt: Komplett 80 kg. 

Pris: Novolette komplett 700: - kr, Påhängsmotorn 450:- 

 

När detta nummer kommer ut är mopederna, aktersnurrorna, bakputtrorna, eller vad som nu kommer att bli deras allmänna namn, fria från körkortstvång, skatt och försäkring. Det kommer emellertid att dröja ett tag innan alla som önskar köpa en sådan motor får tillfälle därtill beroende på att efterfrågan är större än tillgången. Då dessa hjälpmotorer uppenbarligen kommer att bli gemene mans tillgång har Teknik för Alla beslutat sig för att provköra alla märken av betydelse och presentera resultatet i tidskriften. Början görs i detta nummer.

 

 

 
 
    Novolette, RMV 40, tysk (Husqvarna Vapenfabriker).  [Back/to Novolette picture reg.] 
 
 

 

Av bilden här ovan framgår hur drivningen av Novolette sker med hjälp av kilrem till bakhjulet.

 

 

 

 

Motorns låga placering framför trampdrevet, en placering som ger en fin avvägning.

 

Styrstången med reglage.