Artiklar.

 Mopedens start den 1 juli 1952. - Cykel med hjälpmotor eller tåg? 1952 ^ back to Artiklar.
- - - - - - - -

[Hilfsmotoren.] [A-Z.]

[29] ÖWA-hjulet Steirische Motorenwerke, Graz. [39] Saxonette. [50] Sätt motor på trampcykeln!

[52] Mopedens juli-start 1952. Cykel med hjälpmotor eller tåg. [52] Körkortsfritt ! Skattefritt ! [52] Om hjälpmotorer.

[52] Vägens aktersnurra. [53] Knappar - Rullar - Spakar. [53] Kedja, rulle eller kilrem. [54] Common engines 1954.

 

 
 

Motor 27/1952.

Large.  [Journal covers.]

 

 

Mopedens start den 1 juli 1952

Mopeder & motorer i artikeln:

ABG,

Berini,

Cyclemaster,

Flink,

Jowa,

Mosquiti,

Novolette,

Velosolex,

Vicky

Power Pak.

 

 

Cykel med hjälpmotor eller tåg?

Artikel.

   
 
 1952  Mopedens start den 1 juli 1952. Från tidningen MOTOR nr. 27
 
  FÖRET VÄRST I PORTGÅNGEN FÖR MOPEDENS JULISTART

Uppslaget att satta en liten bensinmotor på en vanlig cykel baserar sig inte på erfarenheter från Koreakriget. Det är betydligt äldre. Redan 1920 eller rentav några år tidigare var cykelmotorn ett känt begrepp i Sverige. Ett populärt märke var Ebe, som troligen gick ut i ett inte så litet antal exemplar. Den sattes antingen över framhjulet eller i ramen och drevs med kedja. 

T.o.m. den nu Så populära drivningen med friktionsrulle prövades. Det var konstruktören av Archimedes tvåcylindriga utombordare, uppfinnaren Hult, som gjorde en cykelmotor av en luftkyld Archimedes. Den placerades i ramen och drev två snett bakåt gående axlar med friktionsrullar. Dessa rullar klämdes, en på var sida, mot en ring av trä som var fastgjord omkring bakhjulets ekrar intill fälgen. Genom att lätta rullarna från träskenan fick man frikoppling av motorn. 

Denna konstruktion tycks inte ha slagit igenom och förresten förlorade cykelmotorerna efter några år sin popularitet. Nu kommer de igen modernare, mindre, lättare men minst lika effektiva.

I provningens skärseld. Liksom på bilar kan motorn på mopeden sitta fram eller bak, och vissa typer har den under trampvevlagret. Drivningen är olika - kedja, friktionsrulle, rem. Motorn är en tvåtaktare med 30-50 cm3 volym. Hos oss gäller nu (från 1 juli)  be stämmelserna att motorn får ha högst 50 cm3 slagvolym och utveckla högst 0,8 hk. Mopedmotorn skall vara av godkänd typ, och det är Statens provningsanstalt som gör proven, effekt och fartprov. Inte alla inlämnade aggregat har bestått proven, utan vissa modifikationer har måst göras. När detta skrivs har endast ett fåtal gått helskinnade genom skärselden. 

Här tar vi en kort beskrivning på några olika typer som finns i marknaden. På grund av effekt och fartbegränsningen kan man anta att de är ungefär likvärdiga vad beträffar allmän prestation. En maskin som har två växlar har dock den fördelen (för den som hyser mycket stark motvilja mot att hjälpa till med tramporna någon gång) att den tar brantare backar. 

 
 1952   ABG. (VAP)  
 

Som den första i raden av exempel tar vi den franska AGB. Denna motor monteras vid sidan av bakhjulet, något under centrum så att tyngdpunkten kommer lågt. Motorn har volymen 48 cm3 och driver med kedja en kuggkrans fäst vid ekrarna. Tanken under pakethållaren på sidan av hjulet rymmer dryga två liter. 

Manövrering från styret med gashandtag, frikoppling och kompressionsventil. 

ABG kostar 420 kr. 

 

 

 

 
 
 1952   Berini.  
 

Den holländska Berini är placerad över framhjulet så att den uppochnedvända motorn ligger vid sidan av hjulet. Drivning med friktionsrulle. Motorn är på 32 cm3 och drar ungefär tolv centiliter per mil. Tanken ovanpå motorn rymmer 1,4 liter, vilket alltså räcker för 11-12 mil. Aggregatet väger tomt 7,2 kg. Manövrering med handtag på styret för gas och för frikoppling. Monteringen är enkel men man får ta bort främre delen av framskärmen, ty Berini har egen stänkskäm 

Berini-aggregatet kostar 325 kr.

 

 

 

 
 
 1952   Cyclemaster.  
 

Med Cyclemaster som tillverkas i flera länder har vi i motorplacering kommit till bakhjulet. Cyclemaster kan kallas "motorhjul". Aggregatet innefattar nämligen hela bakhjulet.

Motorn, kedjedrivningen och tanken är elegant sammanbyggda inne i hjulets centrum. När man monterar en Cyclemaster på sin cykel, blir det alltså ett hjul över - det gamla bakhjulet. Monteringen är förresten ytterst enkel. 

Har man ingen cykel, kan man köpa Cyclemaster komplett med specialcykel, som t o m har framgaffelfjädring Motorn är på 38 cm3. Den har  friktionskoppling hur  i oljebad som driver som sagt med kedja. Tanken rymmer knappt 1½ liter som bör räcka till ca 12 mils körning. Manövrering från styret med gashandtag och ett frikopplingshandtag som har en fingerspärr sa att det kan släppas i friläge. 

Cyclemaster "motorhjul" kostar 450 kr. komplett cykel med motor 690 kr. 

 
 
 1952   Flink.  
 

Liksom Berini placerad över framhjulet med drivning med friktionsrulle är Flink av tyskt fabrikat. Motorn är på 43 cm3, tanken rymmer två liter och aggregatets tomvikt är 6,9 kg. Manövreringen sker med ett gashandtag på styret och en vid styrstolpen uppstickande spak för frikoppling. 

Flink kostar 395 kr. 

 

 

 

 

 
 
 1952   JOWA Poul Jørgensen & Co Nansensgade 61, København.    [Back to separate hilfsmotoren./] [ Danske Knallerter: Jowa.]
 

Jowa. Motorn placerad över bakhjulet med friktions rulle som drivning, så fungerar danska  Jowa, alltså motor och tank över bakhjulet och friktionsrulle. 

Motorn är på 49 cm3, tanken rymmer tre liter, Bensinförbrukning ca 0,14 liter per mil. Svänghjulsmagneten ger ström till lyktan. Manövrering med gashandtag och kompressionsventil på styret. Motorn kan lyftas från hjulet om man vill använda cykeln för trampning. Pris ännu inte fastställt.

 
 
  Danska JOWA forcerar Sveavägen.  
 
 
 1952   Mosquito.   [Back to Mosquito.] 
 

Går vi nu bakåt på cykeln vad beträffar motorns placering så har vi den i början beskrivna Novolette och sedan den italienska Mosquito. Den senare monteras under trampvevlagret och driver bakhjulet med friktionsrulle Motorn är på 38 cm3 och väger ca 7 kg. Den låga placeringen av motorvikten är fördelaktig. Till aggregatet hör också bränsletank som är kombinerad med pakethållare. Tanken rymmer 2¼ liter och åtgången uppges till 10 centiliter per mil. 

Manövrering med gashandtag och spak för kompressionsventil på styret, frikopplingsspak nere vid motorn. Monteringen är enkel.  Mosquito kostar komplett 445 kr.  

  
 Mosquito - en stark italienare.
 
 
 Novolette.    
  
 [Husqvarna Novolette main.] - Separate: Novolette, RMV 40. - Special: Novolette REX -52. - Artikel: Mopedens start 1 juli 1952.
 

Alldeles ny för i vår är Husqvarnas moped, som kallas Novolette. Det är en specialbyggd cykel av damcykeltyp med frilhjuls- och framhjulsbroms och motorn monterad under främre ramröret. Motorn är av det tyska fabrikatet Rex på 40 cm3. Den har svänghjulsmagnet som också lämnar ström till lyktan. Drivning till bakhjulet med kilrem. Tanken rymmer 2.5 liter, tillräckligt för ungefär 15 mils körning. Den kompletta cykeln med full tank väger 30 kg. 

Manövreringen sker med högra vridhandtaget som påverkar såväl gas som frikoppling. Till vänster på styret frambromshandtag  och spak för kompressionsventilen. Samma motor finns också för montering över framhjulet, som även det drivs med rem. Tanken sätts då på styrstolpen och rymmer två liter. Hela anordningen väger 7,5 kg. Den separata hjälpmotorn Novolette kostar 450 kr. Monteringen är enkel och torde inte gå på många kronor.

 
 
 HVA:s Novolette på Stureplan. 
 
 
 1952   Velosolex  
 

Ännu en framhjulsdriven moped är den franska Velosolex, som lär gå i mycket stort antal i sitt hemland. Det är en komplett maskin. Motorn säljs inte för montering på annan cykel. Motorn är på 45 cm3 och har magnet som också lämnar ström till lyktan. Tanken rymmer bara en liter, men  bensinförbrukningen uppges vara endast 10 centliter per mil. Manövrering med kompressionsventil och en spak för frikoppling. 

Velosolex kostar komplett 675 kr. 

 
 
  Velosolex i vimlet på S.t Eriksgatan. 
 
 
 1952   Från tyska Victoria-verken kommer cykelmotorn Vicky.   [Back/To Special built mopeds.] 
 

Vicky  

Från tyska Victoria-verken kommer cykelmotorn Vicky. Den monteras på vänstra sidan av bakhjulet och aggregatet består av motorn med kedjedrivningsanordning och en pakethållare med underliggande bensintank. 

Motorn är fästad vid stag på pakethållaren. och hela monteringen är inte svårare än att man kan göra den själv om man kan hantera en skiftnyckel och en skruvmejsel även monteringen av kedjedrevet som kläms fast om hjulnavet. Motorn är på 38 cm3 och är sammanbyggd med en växellåda med två växlar. Den ger ström även till lyktan. 

Tanken rymmer tre liter, och förbrukningen är ca 0,15 liter per mil. Hela aggregatet väger ca 11,5 kg. Manövreringen sker med gas handtag och växelhandtag på styret. Normalt är den högre växeln inkopplad, drar man åt sig handtaget kommer man först till frikopplingsläge och därnäst till den lägre växeln. 

Vicky kostar 425 kr. Komplett specialbyggd cykel med framfjädring och Vicky motor kostar 705 kronor.

 
 
 Tyska Vicky har måst bantas ner.  
 
 
 1952   Power Pak  
 

Power Pak

Placering över bakhjulet med friktions rulle som drivning är den engelska Power Pak ett exempel på. Motorn "hänger" uppochned vid sidan av hjulet och har 49 cm3 slagvolym. Tanken rymmer dryga två liter. Manövreringen sker med gas-, kompressionsventils- och frikopplingshandtag på styret. 

Power Pak kostar 385 kr.

 
 
SLUT PÅ ARTIKEL.
  
 
 
Fort
Artiklar.
 1952 - Fort och billig. Cykel med hjälpmotor eller tåg? MOTOR - Svensk motorfacktidning nr.27 1952.  
 

[Hilfsmotoren.] [A-Z.]

[29] ÖWA-hjulet Steirische Motorenwerke, Graz. [39] Saxonette. [50] Sätt motor på trampcykeln!

[52] Mopedens juli-start 1952. Cykel med hjälpmotor eller tåg. [52] Körkortsfritt ! Skattefritt ! [52] Om hjälpmotorer.

[52] Vägens aktersnurra. [53] Knappar - Rullar - Spakar. [53] Kedja, rulle eller kilrem. [54] Common engines 1954.

 

 Fort och billigt
 
 

MOTOR har gjort ett par körningar för att prova mopedens användbarhet. De gjordes med en Cyclemaster, som torde uppfylla de svenska fordringarna på en cykel med hjälpmotor, fastän den inte hunnit typgodkännas när körningarna gjordes.

  

Från medarbetarens bostad nära Fridhemsplan kördes Västerbron - Liljeholmsbron - Sockenvägen - Huddingevägen till en sommarstuga i Uttran. Distansen torde vara ungefär 27 km. På den vägen är det flera samhällen, och en del vägarbeten tvingade till avsaktning några gånger. Tiden blev nästan exakt en timme. 

 

Hemfärden togs över Södertäljevägen, som tillåter högsta fart praktiskt taget hela vägen. Den dagen var det dessutom god medvind, som tydligt märktes, särskilt i uppförslut. Tiden blev nu 52 minuter. Distansen torde vara ca 25 km. 

 

Tågen Stockholm C - Uttarn använder mellan 28 och 35 minuter. Har man 10-15 min gång- eller cykelväg till stationen på landet och går från Stockholm C till spårvagnshållplats och sedan efter avstigning har några minuters gång till bostaden, är man uppe i ungefär samma tid som mopeden transporterar mig från den ena egna dörren till den andra. 

 

Tågbiljetten tur-retur kostar 3: 40 kr. Mopedbränsle för 52 km kostar ungefär 50 öre. Gör jag sedan en mycket grov kalkyl med avskrivning (700 kr på 2000 mil) och några ören per mil för ring- och annan förslitning får jag i runt tal två kronor för de fem milen. Alltså ca 2: 50 i stället för tågbiljettens 3:40.- 

 

En provtur genom Stockholms trafiktätaste delar en vardag gav resultatet: Nybroplan- Strömbron - Slussen - Hornsgatan - Hornsplan 9 min 48 sek. Det skall erkännas att mopedföraren hade tur - det var grönt på de flesta signaler och föga stockningar i trafiken. Under en sådan körning i trafik fordra förstås några tramptag titt och tätt när kötrafikens fart blir för låg för mopedmotorn. Dessutom behövdes lite trampning i Slussbackens brantaste del. Men den sammanlagda tiden visar att mopeden tar sig fort fram i stadstrafik. 

 
 Svensk mopedmotor från 1917 !
 
 

 

Svensk mopedmotor från 1917, konstruerad av Archimedes konstruktören Oskar W Hult. Den var på hela 177 cm3 och hade därför inte passat in i våra dagars dimensionersföreskrifter - om den hade överlevt de mellanliggande decennierna -