Artiklar.
 Sätt motor på trampcykeln! 1950 ^ back to Artiklar.
- - - - - - - - - - - - -

[Hilfsmotoren.] [A-Z.]

[29] ÖWA-hjulet Steirische Motorenwerke, Graz. [39] Saxonette. [50] Sätt motor på trampcykeln!

[52] Mopedens juli-start 1952. Cykel med hjälpmotor eller tåg. [52] Körkortsfritt ! Skattefritt ! [52] Om hjälpmotorer.

[52] Vägens aktersnurra. [53] Knappar - Rullar - Spakar. [53] Kedja, rulle eller kilrem. [54] Common engines 1954.

 

    []
 
 

 

 

 

Teknikens Värld 9/1950

Large.  [Journal covers.]

 

 

Artikel.

Sätt motor på trampcykeln!

 

 

Motorer:

KULI

ABG

MOSQUITO

FÖLET (Le Poulain)

 

 

 

Effektivt skydd mot vind och kyla, blåst, regn, snö och flygande insekter. 

 

ALVA skyddet är praktiskt hopfällbart, ger en idealisk ventilation och är absolut imfritt och dragfritt.

Det är tillverkat av kraftig celluloid, är oömt och har god passform. Det är med ett ord sagt perfekt. Racerförare, motorcyklister, cyklister och sjöfolk har mottagit Alva skyddet med oerhörd entusiasm.

 

Begär prospekt.

ALVA ANSIKTSSKYDD  

Västerlånggatan 36 - Stockholm - Telefon 45 80 51 

 

 
 1950   SÄTT MOTOR PÅ TRAMPCYKELN.   
 VAD KAN VI FÅ: kuli   

KULI Cylindervolym 50 cm3, max fart 40 km/t,  bensinåtgång 0,2 liter mil, kraftöverföring kilrem, monterings plats till vänster om bakhjulet, vikt 10 kg, 

försäljare AB Allmotor. Kyrkogatan 11. Örebro. 

Pris ca 400 kr.    [Back to Kuli.]

 

 abg 

 

ABG Cylindervolym 48 cm3, max fart 35 km/t,  bensinåtgång 0,2 liter mil,  kraftöverföring kedja, monteringsplats till vänster om bakhjulet, vikt 9 kg,

försäljare  Nordex, Pilgatan 25, Stockholm. Pris:375 kr.

[Back to ABG.]

 

Mosquito

 

MOSQUITO Cylindervolym 38 cm3, max fart 35 km/t,  bensin-

åtgång 0,1 liter mil, kraftöverföring drivrulle, monteringsplats

under vevpartiet, vikt 7 kg, 

försäljare Como, M.&T. Bjerke, Grevegatan 49, Stockholm. 

Pris 395 kr.   [Back to Mosquito.]

 

 

 LePoulain

 

FÖLET (Le Poulain) Cylindervolym 49 cm3, max fart 35 km/t, 

bensinåtgång 0,15 liter mil,  kraftöverföring drivrulle,

monteringsplats ovanpå framhjulet, vikt 7 kg, 

försäljare AB Belgimex, Runebergsgatan 12, Stockholm. 

Pris 350 kr.                       [Back to Le Poulain.]

 

Vad som fodras när man sätter motor på trampcykeln.

VAD SOM FORDRAS:

 

En cykel med motor och som väger högst 60 kg och gör högst 40 km/t är skattefri. 

 

Den skall trafikförsäkras. Premien är 15 kronor i Stockholm och Göteborg, 8 kronor per år i övriga delar av landet. 

 

Cykeln skall besiktigas hos närmaste bilinspektör så snart motorn har monterats på. Då skall den vara för sedd med säker broms, ett signalhorn, nummerplåt av metall samt fram- och baklykta. Besiktningsinstrumentet erhålls gratis. 

 

Inregistrering skall ske hos länsstyrelsen och kostar 2 kronor. Ansökan skall lämnas in senast 14 dagar efter besiktningen. 

 

Siffrorna i registreringsskylten skall vara 50 mm höga och 16 mm breda. Avståndet mellan varje siffra skall vara 8 mm. 10 mm ovanför sifferraden skall länsbokstaven stå. 

 

Lättviktskörkort erfordras. Det kan man få när man fyllt 16 år och det utlämnas utan stämpelavgift. Man måste köra fram för en besiktningsman. Detta kostar fem kronor. Har man redan motorcykel- eller bilkörkort gäller givetvis dessa.

 

SÄTT MOTOR PÅ TRAMPCYKELN. 

Cykelmotor, påhängsmotor, hjälpmotor. Kalla det vad ni vill - sommarens schlager ser det ut att bli i alla fall. Och inte bara sommarens.. 

Detta slags cykelmotorer - skall vi enas om att kalla dem så - har sedan länge varit snart sagt var mans egendom särskilt i Italien och Frankrike. Det är rent förunderligt att de inte har letat sig hit förrän på senaste tiden. Det är inte bara importstoppets fel. Vi har nog helt enkelt varit litet skeptiska. Men de murarna håller på att raseras. Kvar står dock ett litet krux - körkortet. Visserligen fordras bara något som kallas lätt viktskörkort, men det skall i alla fall tas och cykeln måste inregistreras. Onödigt besvär förefaller det. Det är inte mycket konstigare att åka med cykelmotor än med trampor. Allt man behöver göra är att släppa ventillyftaren och gasa. Bromsar gör man precis som på vilken trampcykel som helst. Och några högre hastigheter är det ju inte tal om - det högsta man kan åka är 40 km/t. Dessa besvär hör dock inte avskräcka. 

 

Det är en trevlig liten sak - cykelmotorn. Billig i inköp, mellan 350 och 400 kronor, billig i drift - drar ungefär 0,15 liter/mil - och billig i underhåll. Ännu finns det inte så många i Sverige.

 

Vid en rund- fråga har vi letat upp tre importerade och en svensktillverkad, ytterligare en svensk är under tillverkning. Särskilt glädjande är att den färdiga svenska motorn står sig gott i konkurrensen. Håller den vad den lovar kanske den är den allra bästa. 

Den är konstruerad  motorcykelexperten, ingenjör G. Darek, och tillverkas av AB Allmotor, ÖrebroKuli heter den och priset kommer att bli något under 400 kronor. Effekten är fullt till räcklig för att hålla högsta tillåtna fart, 40 km/t, och den klarar de flesta backar utan hjälptrampning. Bensinåtgång 0,2 liter/mil.  Den, liksom övriga konstruktioner som säljs i Sverige, saknar växellåda. Den behövs helt enkelt inte. Fabriken fick förresten ut för hög effekt så att man har kunnat sätta på en extra kraftig ljud dämpare. 

Motorns cylindervolym är 50 cm3 och vid prov har den visat sig lämna en litereffekt på i det närmaste 60 hk. Under ett åttatimmars prov tog man i genomsnitt ut 2,8 hk. Utmärkt resultat för en så liten tvåtaktare. 

Påmonteringen går snabbt. Motorn sitter på vänstra sidan av bakhjulet och kraftöverföringen sker med en patenterad anordning. Ett kilrep, utan lås, driver en remskiva som med ett par skruvar fästs kring cykelns baknav. Kilrepet har visat sig ge en både tyst, smidig och slirfri gång.

 

ABG heter nästa motor i raden. Den sitter också på vänstra sidan av bakhjulet, men kraftöverföringen sker här med kedja. Den har en cylindervolym på 48 cm3, utvecklar 0,8 hk och är kapabel för en maxfart på 35 km/t. Motorn är helt av lättmetall och väger 9 kg.  Bensinförbrukningen är 0,2 liter/mil. Firma Nordex, Stockholm,

importerar den från Frankrike och priset är 370.- 

 

Ett annat upphängningssätt är under vevpartiet. Där sitter Mosquito, den minsta av dessa motorer. Den är säkerligen världens mest sålda cykelmotor. Den började att tillverkas i Italien, men nu bygger man den för fullt både i Frankrike, Holland och Belgien. De som finns i Sverige och som säljs av Como, M & T Bjerke, Stockholm, för 395 kronor, görs i Holland. Kraften överförs här med en räfflad rulle som med konstant tryck ligger an mot bakhjulet så länge en kopplings spak är i drivläge. Något påvisbart slitage på däcket förorsakar inte drivrullen. Hur det är med slirningen under snöigt väglag har man inte kunnat konstatera ännu. Firman fick in de första påskas. Men enligt rapporter från alpländerna lär det inte vara någon olägenhet. I regnväder går den bra. 

Mosquito är, som de övriga, en tvåtaktmotor med vändspolning. Den väger bara 7 kg, är på 38 cm³ och drar den svindlande lilla summan av 0.1 liter/mil. Maximalfarten ligger vid ca 35 km/t och styrkan är fullt tillräckig för upp till 6 procents backstigning. Några tramptag hjälper den i en brantare backe.

 

Sist i raden kommer Fölet. En fransk tvåtaktare som importeras av

AB Belgimex, Stockholm. Det är den billigaste av de motorer som finns f. n. - 350 kronor. Den sitter över framhjulet. Drivningen sker här liksom på Mosquito med drivrulle direkt på däcket. Cylindervolymen är 49 cm³ och bränsleförbrukningen 0,15 liter/mil. Maxfarten ligger omkring 35 km/t. Vikt 7 kg. Den har en nackdel mot de andra, den sitter framför föraren. Och den tvåtaktare finns väl knappast som inte skvätter lite om man inte håller efter den ordentligt. Sedan sitter den högre upp än de andra motorerna. Detta gör att tyngd punkten också flyttas upp. Men man känner den inte mer än när man skjutsar ett litet barn på en korg på styrstången. Ännu en cykelmotor är i faggorna.

AB E. Krensler Stockholm håller på med tillverkningen av en motor under namnet Kreni. Den har figurerat en hel del i pressen redan. Men det har blåst många vindar under tiden som gjort att motorn ändrats en hel del. Barnsjukdomarna är avhjälpta. Hur den slutligen kommer att se ut skall vi återkomma till.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 Vardagsteknik.
 

Obrytbar nummerplåt ! 

Här är det perfekta bil och motorcykel nummret. Det går inte

av om man skulle råka skrapa emot det någonstans. Och det

är färgbeständigt. Det vita är vitt rätt igenom och det svarta svart. 

Flexi-numret heter det och är tillverkat av cellulosaacetat. Med

fyra siffror kostar det 9 kr med fem 10.-