Separata motorer / Separate helpengines.
 Diesella, I/S, Kolding (DK). ^ back to picture reg. [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 
 
 Diesella, I/S, Kolding (DK).  [Cykle Krank Motor.] [316, 318, 318/166.] [Speciel Standard/de luxe, Nestor, Juno, Speciel Sport.] [Back/To Diesella.] Hilfsmotoren.
 
     
N1     
 
 

 

Giv cykeln vinger

- kör med Diesella. Bj 52

 

 

Diesella provkörs i

Teknik för Alla Nr. 25 1952

 

BP Aviation Service.

 
N2      
     
 

 

Diesella - den danske

CYKLE-KRANK-MOTOR. Bj.54

     
 
M1a     Hilfsmotoren.
 1952   Giv cyklen vinger!    
 
 
 
M1b  1952   Hilfsmotoren.
 1952   TfA provkör Diesella i nummer 25.     [Test guide.] 
 

Diesellas placering inverkar mycket litet på cykelns avvägning.

 

 

 

Den kvadratiska ljuddämparen är mycket effektiv.

 

 

 

DIESELLA 

Omdöme och provkörning: 

Diesella är ingen diesel, vilket absolut måste fram hållas för undvikande av missförstånd. I stort sett liknar den den engelska "Power Pak",

ehuru den saknar några av den senares finesser. Den var framför allt mycket lättstartad och gick mjukt och stadigt som alla pakethållarmotorer. 

 

Provkörningen försiggick i sämsta tänkbara novemberrusk och med ett blankslitet bakdäck, varför slirningstendenserna hos den direktdrivande

rullen var markanta.

I övrigt var den bekväm och enkel att handha, har goda fart resurser och gick tyst och smidigt.

 

Backtagningsförmågan motsvarade de starkare rullmotorernas, effekten före föll god även vid låga varvtal Men, som sagt, mest imponerade att

Diesella är så oerhört lättstartad.

 

 

Diesella - lättstartad, men ingen diesel

Lägg märke till "störtbågarna" över motorn, en anordning som egentligen inte bör saknas på någon motor som är så monterad att den kan stötas om cykeln

faller omkull.

 

Motor: 50 cc inverterad tändstiftsmotor, 0,72 hk, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 39,5 mm med  Bosch svänghjulsmagnet och Dellorto förgasare. 

Motorplacering: Pakethållarmontering över bakhjulet. 

Drivsätt och växlar: Rulldrift med rullen direkt på vevaxeln, som är lagrad i

                            tre SKF kullager. 

Reglage: Rullhandtag för gas och "pys". Spak för frikoppling av rullen med

              två lägen. 

Utrustning: Stor tank rymmande 3-4 liter oljeblandad bensin i

                förhållandet 1:15. 

Pris: 425:- kr.

 
 
 
M1c  Fordon   BP   Hilfsmotoren.
 BP  Aviation Service.     [Guide: Fordon & Tillbehör.] [BP benzin guide.]
 

 

Var Du än bor, vilket fordon Du än kör

 

 

 

   

 

 

 

                    Vi levererar till Din dörr

 

 

1952-10-07

TELEFONSAMTAL.

 

Orvar i Sänka:

Guda jo ja har slut på beensiiin te min Diesella, skulle behöva lite påfyllning tack... en 3-4 liter.

 

BP-Service:

Äre Orvar! Hej.. ja, vi kommer på stubin.

 

(Kommentar: Det var bättre förr!)

 
Tanklastbil påväg till Orvar. Gislaved vinterdäck gör färden säker!
 
M3a     Hilfsmotoren.
 1954   Diesella - den danske CYKLE-KRANK-MOTOR.    
 
 
 
Hilfsmotoren.