Transportfordon: Nyman - Crescent - MBC - Norsjö.                  
 MCB Monark-Crescent AB, Fordon, S-432 01 Varberg, Sweden.   ^ back to NV & Crescent transportmopeds.
- - - - - - - - - - -

1145 [54-57] Mopedskoter:

[55] 1145. NV Marin utombordsmotor.

[56] Danish Crescent & Olympic .. BFC

[56] Instruktionsbok 1145.

 

2000, 2000 S [56-58

[56] Världspremiär för Crescent 2000.

[56] Teknisk data, vykort Billingsfors.

[57] Tidningen FART provkör 2000.

[58] 4-miljonte fordonet för Nymans.

[72] Customized.

 

Mopedskoter [59-62]

[55] Mopeden, ett fordon för alla.

[59] 2000, 2000 S, Billingsfors.

[60-61] 2011, 2011, 2013.

[62-64] 2013.

Export [57-62] of Nymans

mopeds, mopedskoters:

Denmark, England, Finland,

Holland, Germany, Kuwait,

New Zeeland, Norge and USA.

 

Scooters [55-56]

[55] NV Hobby 75cc. Anders NV 70.

[56] NV 70-72 Hobby. TfA-test.

...... Nossebro marknad.

[56] NV 80 Progress 175cc.

...... Choklad Guide.

 

 

[54-60]

• Trädgård o. skog.

• Sjö, båtmotor.

[41-43] NV electrical MC.

[48] Hybrid i Uppsala.

 

Transport [56-85] 3 wheels.

Flakmopeder:

[56-58] 1197 (S).

[58-62] Express (S).

[58] 1210 (S).

[59] England (S).

[66-70] 1193 (H), 1194 (S).

[68] 1194 (S).

[77] 1189, 1199 (S).

[79] 1189, 1199 (S).

[56-80] Koster islands.

[58-80] Photos, lawnmover.

[85] Norway (S).

(S) Sachs. (H) Husqvarna motor.

Transport [55-70] 2 wheels.

Paket mopeder:

[55-58] 1130 (Nymans).

[59] 1130, 1131, 1133.

[60-70] 1142, 1143 Saxoped.

........... MCB 921142. MCB 1159.

........... Post moped.

 

Odd vehicles [45-60

[17] Motoriserad spark.

[51] Modellflygplan,

...... världens flygbolag.

[56] Ragne Invalidmoped.

[54] G.J.G - Special.

[56] Ski moped.

 

 

• All marks transport vehicles main.

All mopedscooters, scooters.

• Nymanbolagen AB, Uppsala, mopeds.

 
 1977: Transportfordon. [Svenska.]  Transport Vehicles. [English.]  Transportfahrzeuge. [Deutsch.]
 Monark - Crescent mod.1189, 1199.  
N1  
 
 Monark-Crescent AB, Fordon, S-432 01 Varberg, Sweden. Tel. 0340/860 00.  Picture 1, 2. - 3, 4.
N2   
 
TRANSPORTFORDON                    TRANSPORT VEHICLES                     TRANSPORTFAHRZEUGE         Picture 5, 6. - 7, 8.
 
 
 1977 - Broschyr.  
 

Det finns minst fyra vägande skäl att välja en moped till enklare transporter: 

 

1. De låga kostnaderna Det är ju ganska självklart att en transportmoped blir billigare än den mest ekonomiska lastbil: Se bara på skillnaderna i inköpspris - vilka besparingar i fråga om kapital- och räntekostnader betyder inte de! Driftskostnaderna visar samma skillnad: Ingen skatt, billig trafikförsäkring, lägre garage- och parkeringskostnader. Och där bilen drar över 1 liter av den dyrbara bensinen, nöjer mopeden sig med decilitrar. (En transportmoped kan också köras av vem som helst över 15 år.)

 

2. Smidigheten i trafik En transportmoped kommer ofta fram där bilen blir stoppad: Trånga passager, ända fram till porten, på platser där biltrafik är förbjuden, t ex bostadsområden. Och mopeden är lätt att parkera tack vare sin smidighet.

 

3. Mångsidigheten Stora företag och enmansföretag, statliga verk och kommunala förvaltningar - hos dem kan man hitta exempel på hur lättare transporter kunnat rationaliseras och förbilligas med hjälp av transportfordon från Monark-Crescent. Bud till post och järnväg är ett vanligt användningsområde. Men möjligheterna är outtömliga. Med hjälp av Monark-Crescents transportfordon har de flesta företag möjlighet att lösa även de mest annorlunda problem ifråga om lätta transporter. Tänk efter vilken modell som bäst skulle fylla ditt företags behov: Den behändiga cykeln med pakethållare fram och bak. Den klassiska springpojkstrehjulingen med lastflak inbyggt mellan framhjulen. Eller en robust transportmoped, med eller utan dragkärra tillkopplad bak.

 

4. Omtanken om personalen Det finns transporter som egentligen är för tunga för en människa men som ändå utförs manuellt därför att en bil av skilda skäl inte kan användas: Sophämtning i bilfria områden, transport av arbetsredskap i parker är bara två exempel. Det är arbetsuppgifter som på lång sikt äventyrar hälsan hos dem som utför dem. Alldeles i onödan. I de flesta av dessa fall kan nämligen en transportmoped användas och avlasta människan det hälsovådliga bärandet.

 

 
 CRESCENT 1189 / 1199.  
 
 
    

Crescent 1189

En 3-hjulig transportmoped, robust och slitstark, i en utformning som passar de flesta företag. Flaket som är 92x92 cm (lastyta) med en sarghöjd på 7 cm, är uppbyggt på en stabil ram av stålrör.

 

Specifikation av grundtypen

Däckdimension: 4 x 8" fram, 20 x 2 1/2" bak. 

Bromsar: Mekanisk trumbroms: fram 117 mm, bak 104 mm. 

Parkeringsbroms.

Motor: Sachs 1 cyl 2-takt fläktkyld. Cylindervolym: 47 cc.

Effekt: 1 hk vid 3600 v per min

Start: Pedal. 

Växellåda: 3-växlad, handmanövrerad. 

Förgasare: Bing 1/8.5-9.2. 

Belysning: fram 6V 15/15W, bak 6V 3W

Bränsletank: 5 l.

Övriga data om Crescent 1189

Längd: 210 cm. Bredd: 96 cm. 

Höjd: 102 cm. 

Flak (yttermått): 96 x 95 cm. 

Lastkapacitet: 150 kg. (I Sverige om föraren är under 18 år, 100 kg.)

Crescent 1199

En moped speciellt konstruerad för sophämtning. Den bygger på samma grundkonstruktion som Crescent 1189 och har ett flak som är dimensionerat efter sopsäcksstandard. Flaket rymmer minst 6 sopsäckar på 160 liter styck och dessutom hållare för redskap. Det går också att koppla en dragkärra efter mopeden. Crescent sopmoped 1199 är idealisk för transporter inom bilfria områden och från soprum till storsoprum eller stationär komprimator. Med bensin väger mopeden cirka 75 kg.

  

 

Övriga data om Crescent 1199

Längd: 250 cm. Bredd: 101 cm. 

Höjd: 102 cm. 

Flak: 136 x 101 cm. 

Lastkapacitet: 150 kg. 

(Om föraren är under 18 år, är högsta tillåtna last 100 kg i Sverige)
 

 

Crescent 1189 och 1199 är fr o m 1977 års modell försedda med dubbla lås. 

 
M1a    
 Monark-Crescent AB, Fordon, S-432 01 Varberg, Sweden.
 
 

 

Här kommer de nya telefonerna! Televerket har funnit att Crescent transportmoped med täckt flak fungerar alldeles utmärkt, när exempelvis man ska sätta upp apparater i nya bostadsområden.

 

Varken lastens tyngd eller resans längd gör det nödvändigt med bil för sotaren. Med sin transportmoped från MCB förflyttar han sig lätt från arbetsplats till arbetsplats - utan parkeringsbekymmer.

 
M1b    
 Monark-Crescent AB, Fordon, S-432 01 Varberg, Sweden. [Back to Transport mopeds main.] 
 
 
 

På SJ:s område kan det ofta vara trångt om utrymmet men mopeden tar sig fram praktiskt taget överallt.

Fönsterputsarens arbetsredskap är besvärliga att bära men flaket på transportmopeden har gott om plats för stege, vattendunkar, hink och annat.

 
M2a    
 Monark-Crescent AB, Fordon, S-432 01 Varberg, Sweden.
 
 
 

Trafikomläggning vid gatuarbete. Det behövs en hel del grejor för att varna trafikanterna och leda dem rätt. Då kommer transportmopeden från Monark-Crescent väl till pass.

I går var det fotbollsmatch. Så i dag är det städning utanför arenan. Sopmopeden har utmärkt ställ för kvastar och räfsor. Och på flaket med dess höga staket står sopsäckarna med allt skräpet stadigt.

 
M2b    
 Monark-Crescent AB, Fordon, S-432 01 Varberg, Sweden.
 
 

 

Här i parken får inga bilar köra. Tidigare fick parkarbetarna parkera på gatan utanför och bära redskap och sopsäckar. Men med den nya sopmopeden tar de sig lätt direkt till och från arbetsplatsen.

 

Han är för ung för att köra bil. Och varorna är för tunga för att bäras. Men ingen affär har råd att hålla bil och chaufför för hemkörning av varor. Så servicen räddas åt kunderna tack vare transportmopeden. 

 
 
                TRANSPORTFORDON                    TRANSPORT VEHICLES                     TRANSPORTFAHRZEUGE