AKTIEBOLAGET MASKINFABRIKEN REX - HALMSTAD.
 REX AB Maskinfabriken Rex, Halmstad. ^ back to REX 1937-54. 
- - - - - - - - - - -

 

[37-54]: [37] REX-MC Midget M 45, motor Villiers. [54] REX Zündapped, test. [53-54] REX Vicoped, test.

[55-57]: [55-56] Rexoped Victoria-Zündapp. [56-57] Fleetline / Jubile. [57] Topper. [57] Fixline. [55-57] Crossline.

[58-66]: [58] Royal, Topper - Vict. MS 51. [59] Rexoped Favorit, Favorit Lyx / Royal, Royal Lyx, Royal Sport - Vict.

.............[61-63] Forward, Clubmaster, Standard - Villiers. [62-66] Sportmaster - Vict.

[64-68]: [64-68] Sachsmaster, City. [66] Sport, mopedtest i Motor. [66] Monza TT. [67] Tornado S.

[1973]: Comet, Racer, Cross.

[55-68]: [55-57] Scootoped, Transport scooter. [68] Lastmoped. [52-59] MC.

52-61] CSR - Cykel & Sporthandlarnas Bytesprislista.

 

 
 
 
     
- Teknik för Alla: Test, nr17, 1953.     - Teknik för Alla: Test, nr23, 1954.      - Teknikens Värld: Test av Vicoped, nr24-25, 1954.
 
  
 1953 - Teknik för Alla provkör REX Vicoped i nr.17  [Test guide.]
 
 
 

 

"Gamla" mopedmärken försvinner ur marknaden - en del realisationer har redan setts - och nya märken kommer till. Här presenterar mopedred. Jan Jangö den belgiska Flandria och den svenska Rexfabrikens vackra moped uppbyggd kring den världsberömda Victoriamotorn.

 

REX VICOPED 

Omdöme och provkörning: Lättviktarfabriken med tradition har utan tvekan åstadkommit en mycket vacker och stadig cykel, i vilken de så småningom valt att sätta in Victoriamotorn. En delbar ,effektiv ljuddämpare tar bort en hel del av denna ettriga motors knatter, och man sitter upp och far iväg med stora förväntningar. 

Men det exemplar jag provkörde började darra av motorvibrationerna redan vid ca 15 km/tim - det känns som elektricitet i händer och fötter. Ett resonansfenomen, som kom tämligen oväntat i den stadiga, nästan helt styva cykeln. Fabriken har emellertid gjort en ändring i konstruktionen, och vibrationsfria Vicopeder torde finnas i handeln när detta läses. 

För övrigt visade provkörningen finfina egenskaper. Acceleration och backtagningsförmågan hos Victoriamotorn är vida berömda och behöver knappast påminnas om i dessa spalter. Vid backprovet klarade mopeden sig på högsta växeln med fem extra tramptag. Från den tidigare provkörningen av Victoriamotorn för ett år sedan kunde vi nu notera en förbättring av växelreglaget. 

Den läckra ramkonstruktionen och Victoriamotorn är verkligen något att bygga vidare på, och vi väntar ivrigt på att Rex kommer med en framhjulsfjädring också i stället för den styva gaffeln med staget. Kanske försvinner vibrationerna automatiskt då? 

-

Motor: 38 cc tvåtakts luftkyld, cylinderdiameter 35 mm, slaglängd 40 mm, 0,8 hk vid 4 000 v/min. Avtagbart cylinderlock av lättmetall. Noris svänghjulsmagnet med belysningsspole för 3 W. Victoria specialförgasare utan flottör. 

Kraftöverföring och växlar: Kedja till bakhjulet, två växlar med frigång. 

Motorplacering: i ramen över vevpartiet. 

Reglage: Rullhandtag för gas, lyfthandtag för växling med tre lägen och spärr. Mellanläget är frikoppling. 

Utrustning: Helpressad tank rymmande 5,5 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1:20 (1: 16 under de första 500 km). Växellådan sammanbyggd med motorn fylles med SAE 50 olja till nivåmärket. Framgaffel med smidd kona och förstärkningsstag. Pakethållaren sammanbyggd med ramen. Verktygskasett. 

Pris: Kr. 770:-.

Vackra linjer - främst i ramkonstruktion och tank - utmärker Rexfabrikens specialmoped. Frågan är om inte ramen är för styv.

Victoriamotorn ser välplacerad ut även om man är litet ovan vid att se den på detta ställe 

 
 
 
 
   
 
 1954 - Gemensam test av REX Vicoped och Zündapped i nr.23  [Test guide.]
 
 

 

Omdöme om båda Rex-mopederna  gemensamt: Maskinfabriken Rex har arbetat länge på att få fram ett par definitiva mopedtyper och kunna fullfölja sina lättviktartraditioner. Ramkonstruktionen var klar redan förra året, en läcker ram, som gav cykeln bekväm kör ställning. Motorn var det stora problemet - en nödlösning var Victorias påhängsmotor, som tyvärr var för högvarvig och orsakade vibrationer i mopeden. 

Man var djärv nog att lita på Victorias nya motor för montering under ramen. För alla som ville ha en lättmanövrerad moped valde man Zündapp, som ju från första början visat sig vara en säker, lättmanövrerad motor som dess utom skonade cykeln med sin mjuka remdrift. Den motor, som de allt skickligare konstruktörerna hos Victoriawerke i Nürnberg släppte fram, hade för svenskt bruk vissa barnsjukdomar, som man beredvilligt och snabbt avhjälpte. Man hade från början avsett att den nya motorn skulle kunna klaras utan de kompressionsventil, men denna visade sig nödvändig för en snabb och bekväm start. 

Så står de båda Rex-mopederna sedan ett par månader definitivt klara och svenska folket kan återknyta till lätt viktartraditionen. TfA:s mopedred. provkörde dem ett par dagar på linjen Halmstad-Tylösand med stor behållning och tog dessutom en snabbtitt på fabriken. Visste ni, att alla cyklar utom Monark i Sverige har fälgar från Rex? Valsade cykeldelar är maskinfabrikens specialitet.

 

REX Vicoped

 

Motor: 48 cc tvåtakts luftkyld Victoria motor, lågvarvig. Cylindern hårdkromad, diameter 38 mm, slaglängd 42 mm. 

Reglage: Vridhandtag för gas, drag handtag för handbroms och spak för dekompressionsventil ("pys") för höger hand.  Sammanbyggd koppling och växel av s. k. scootertyp med drag- och vrid- handtag, knappar för strålkastare och elektriskt signalhorn samt kortslutning av tändsystemet för vänster hand. 

Kraftöverföring och växlar: Kraftöverföring till bakhjulet med kedja. Tvåväxlad låda med tystgående snedskurna drev. 

P r i s: 810: - kronor

GEMENSAM  TEKNISKA DATA:

Förgasare: Bing flottörförgasare med luftrenare och automatisk startchoke. 

Tändsystem: Noris med 16.5 W belysningsgenerator. 

Tank: Helsvetsad 3,5 liter för oljeblandad bensin i  proportionen 1: 25 (1: 20 de första 500 km). 

Ram och framgaffel: Dubbelrörram  med ett grovt rör och ett smalare stagningsrör, helsvetsad, fjädrande Rex framgaffel. 

 

Ram och framgaffel: Dubbelrörram  med ett grovt rör och ett smalare stagningsrör, helsvetsad, fjädrande Rex framgaffel. 

Utrustning: Rymlig och stadig pakethållare, sammanbyggd  med ramen. Verktygskasett med komplett verktygsutrustning. Tvåbent markstöd. Novo frihjulsbromsar. 26" hjul.

 

Vicoped, provkörning: ---

Exteriört sett skiljer sig inte Vicopeden mycket från Zündappeden, knappast ens på avgasrörets form. Det är växelhandtaget och pysspaken och - förstås - den del av motorn som syns utanför kåpan och till hörande kedja, som skiljer dem åt. 

Men när man startar Vicopeden, märker man att de båda Rex-mopederna är ganska olika. Victoria är tystare, men har ett hetare temperament. Den går mjukare, och kedjans svaghet i förhållande till kilremmens märks egentligen bara när man kör i utförsbackar. 

Startmetoden är helt olika. Victoria vill inte gärna låta sig startas med kopplingen - den bromsades ned, utan att motorn lät sig vridas runt - och man använder därför med fördel pysen. (Växeln, ja, visst skonar den motorn, men eventuella köpare som är rädda för växlar behöver inte alls använda den, motorstyrkan räcker ändå...). 

Sedan gick motorn tyst och vibrations fritt, med ett motorvarv som vida under stiger Zündapps, och de goda intryck jag fick vid provkörningen av Victoria Vicky - se TfA nr 11 i år - befästes ytterligare. 

 

 
 1954 - Mopedtest av Rex Vicoped i Teknikens Värld nr. 24-25  [Test guide.]
 
 
 
 

God balans och lättkördhet 

i stadstrafik är två egenskaper 

som Teknikens Världs  mopedtestare speciell uppmärksammade hos Rex Vicoped.

 

Allmänt om konstruktionen:

I sin Vicoped använder sig Rex av Victoriamotorn som drivkälla vilket är ett mycket gott val. Ramkonstruktionen är elegant men samtidigt robust.

Bränsleförbrukning:. ca 0,15 1/mil.

Bränsletank: Rymd 3,5 liter.

Aktionsradie: ca 230 km.

Vikt: ca 50 kg

Pris: 810 kr. För hastighetsmätare 42: 50 kr.

 

Kraftöverföring: Vridhandtag med två växlar och koppling. Växlarna går fullkomligt ljudlöst, men kopplingen fordrade väl mycket handkraft.    Renlighet: Inte en tillstymmelse till bränsle- eller oljeläckage stod att finna efter testen. 

Bromsar: Synnerligen kraftig frambroms som även arbetade mycket lätt. Vid ordentligt pedaltryck gav bakbromsen god bromsverkan.   Fjädring: Vicopedens tämligen stumma och hårda framfjädring uppvägs av de kraftiga ballongdäcken. 

Tillsammans ger de en bra väghållningsförmåga och borgar för behaglig körning. 

Backtagningsförmåga: Victoriamotorn har ju gott namn om sig vad beträffar segdragning i uppförslut och cykeln klarade samtliga backar på tvåan trots att den var splitter ny.   Stadstrafik: God balans och lättkördhet är två utmärkande egenskaper hos Rex Vicoped. Växlingarna kan utföras mycket snabbt och man tappar därigenom inta farten. Nämnas bör, att vi kunde växla frän ettan till tvåan i Hamngatsbacken.   Landsväg: Motorn spinner tyst och mjukt och låter aldrig ansträngd. Ordinära stigningar tas utan nämnvärd fartminskning.

 

 
 
    REX VICOPED "Välkommen åter"