Special mopeder - Special built mopeds.                    
 REX Maskinfabriken Rex, Halmstad, Sverige. ^ back to picture reg. [Back/to Hilfsmotor main.]
- - - - - - - - - - - - -
 

REX [37-54

[37] REX-MC Midget M 45, motor Villiers.

[53-55] REX Jloped. Dam, herr mod. Jlo.

[54] .... REX Zündapped, test.

[53-54] REX Vicoped, test.

 

REX [55-57]

[55-56] Rexoped, Victoria - Zündapp.

[56-57] Fleetline / Jubile. Vic. - Zündapp.

[57] .... Topper. - Victoria

[57] .... Fixline. - Victoria

[55-57] Crossline. - Victoria

 

REX [58-66]

[58] Royal, Topper - Victoria MS 51.

[59] Rexoped Favorit, Favorit Lyx (Finland)/

.......Royal, Royal Lyx, Royal Sport - Victoria.

[60-63] Villiers Lyx-, Max. Forward. Stilmaster.

..........  Clubmaster. Standard. Villiers motor 3k, 3K/1.

[62-66] Sportmaster - Victoria

 

REX [64-68

[64-68] Sachsmaster, City. Sachs

[66] Sport, mopedtest i Motor. Victoria EM 50

[66] Monza TT. Zweirad Union EM 50

[67] Tornado S. Zweirad Union EM 50

 

REX [1973

Comet, Racer, Cross. - Sachs.

 

 

 

REX [55-68

[55-57] Scootoped,

........... Transport scooter.

[66-68] Lastmoped.

[52-59] MC.

 

CSR [52-61]

REX bytesprislista.

 

 

 

 

• Rex mopeds main.

Swedish mopeds

A-Z (Sweden)

 

 REX at Special built mopeds.       [More Rexopeder.] 
 

Rex - Jloped - Maskinfabriken Rex, Halmstad, Sverige. - Motor: Jlo, Germany.

Som framgår av tillnamnet nyttjar även Rex den västtyska Jlo-motorn, som är nedbantad och alltså överdimensionerad för svenska förhållanden.

Flerlamellclutch skänker mjuk start. Framgaffelstag som förstärkning och »motorcykeltank». Det finns också en Rex Vicoped med Vickys 2-växlade motor. 

Monteringssätt / drivningssätt: Vevpartiet / kedja.

48cc 0,63hp 29,8km/h 32kg  730.-

Rex Jloped R - Maskinfabriken Rex, Halmstad. Motor JLO, drivrulle. 680 kr.

Rex Jloped K - Maskinfabriken Rex, Halmstad. Motor JLO, kedjedrift. 750 kr.

Rex Vicoped - Maskinfabriken Rex, Halmstad. Motor Victoria. Elutrustning. 770 kr. 

Rex Zündapped - Maskinfabriken Rex, Halmstad. Motor: Zündapp.

 

N2   
                      
 

 

REX Jloped. Dammodell  Bj.53

Motor: Jlo F 48

 

 

REX Jloped. Herrmodell  Bj.53

Motor: Jlo F 48

 

 

 

 

REX Jloped. Herrmodell  Bj.53

Motor: Jlo F 48

 

 
N4  
                          
 

 

REX Vicoped   Bj.54

Motor: Victoria

 

 

REX Zündapped    Bj.55

Motor: Zündapp KM 48

 

 

 

 

 

 
M2c    
 1953    
 

 

 

Teknisk beskrivning:

MOTOR:

ILO 2-takls-molor med vändspolning och flattoppad kanna

Borrning 37 mm, slaglängd 44 mm och cylindervolym 48 c. c.

0,8 hkr vid 3000 minutvarv. Vevstaken är lagrad i rullager och

vevaxeln i två kraftigt dimensionerade kullager. Löstagbar

cylinderlopp av lättmetall.

 

FÖRGASARE:

Bing flottörförgasare med justerbar blandningsnål,

choke-spjäll och luftrenare. Manövreras med vridbart gashandtag.

 

MAGNET: Siba, helt inkapslad.

 

TÄNDSTIFT:

Lodge C 14, Beru K 175b 1/14u eller Bosch W 175/T1.

 

KRAFTÖVERFÖRING:

Med 3 spiralskurna tystgående kugghjul

lagrade i kullager. Mellandrevet av fiber. Utväxling till

drivrullen 1:2.1. Gummidrivrullen lätt utbytbar.

 

SMÖRJNING:

Med bensin-oljeblandning. Blandningsförhållande:

Vid inkörning 1:16 och efter 500 km 1:20. (Vid körning med

färgad bensin får denna oljeinblandning icke underskridas.)

Genom drivrullens smörjnippel insprutas efter var 500 km växel-

lådfett Castrol D (SAE 140) eller motsvarande. 5 eller 6 fulla

inlryckningar med en vanlig handfettspruta är lämplig dos.

 

BENSINTANK: Rymd 1,3 liter.

 

LJUDDÄMPARE: Högeffektiv och lätt delbar för rengöring.

 

HASTIGHET: C:a 30 km/tim.

 

BENSINFÖRBRUKNING: C:a 1,5 liter per 100 km.

 

VIKT: 7,2 kg.

 

Pris komplett, herr eller dam Kr 740:-

 

 
 

mmmm

 

 

 

 

        

 

 

 

 
 
M      JLO F 48    
 1953     [Back/to: JLO F 48 - main.]
 

 

 

 

 

 

 

Rex Jloped (Herrmodell)

Motor: JLO F 48, Germany.

Maskinfabriken Rex, Halmstad, Sverige.

 

 

Som framgår av tillnamnet nyttjar även Rex den västtyska Jlo-motorn, som är nedbantad och alltså överdimensionerad för svenska förhållanden. Flerlamellclutch skänker mjuk start. Framgaffelstag som förstärkning och »motorcykeltank». 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

              

 
 
 
 
M    
 1954    
 
 

 

    

       Rex Vicoped med Victoriamotor.

 

 

REX 

Vicoped

 

 

 

Motor: 48 cc tvåtakts luftkyld Victoria motor, lågvarvig. Cylindern hårdkromad, diameter 38 mm, slaglängd 42 mm. 

 

Reglage: Vridhandtag för gas, drag handtag för handbroms och spak för dekompressionsventil ("pys") för höger hand.  Sammanbyggd koppling och växel av s. k. scootertyp med drag- och vrid- handtag, knappar för strålkastare och elektriskt signalhorn samt kortslutning av tändsystemet för vänster hand.

 

Kraftöverföring och växlar: Kraftöverföring till bakhjulet med kedja. Tvåväxlad låda med tystgående snedskurna drev. 

 

Pris: 810: - kronor

 

 

 

                         

 
 
M     KM 48    
 1955     [Back/to: KM 48 at Zündapp.]
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REX Zündapped

Motor: 48 cc tvåtakts luftkyld Zündapp motor.  Cylindern hårdförkromad, diameter 38 mm, slaglängd 42 mm. 

 

Reglage: Vridhandtag för gas och och draghandtag för handbroms för höger hand. Kopplingshandtag och knappar för den elektriska utrustningen inberäknat signalhorn  och kortslutningsknapp för motorn för vänster hand. 

 

Kraftöverföring och växlar: Kraftöverföring till bakhjulet med kilrem. 

 

Pris: 790:- kronor.

 

 
M    
 Artikel om: Zündapp gör ny mopedmotor !  
 
      Zündapp gör ny mopedmotor !

 

På Zündappfabriken är man mycket förvånad över att svenskarna i så hög grad föredrar tvåväxlade mopeder. 

Det förhållandet har även avspeglat sig i Rexfabrikens statistik: Trots Zündapp motorns enkelhet i manövreringen och stora backtagningsförmåga vägde de tvåväxlade Vicopederna över i försäljningen. Särskilt markant var detta stockholmstrakten. 

Zündapp har nu tagit fasta på den svenska publikens fordringar på tvåväxlade mopeder men samtidigt ytterligare förbättrat den gamla enväxlade 48-kubikarens redan förut ypperliga effektkurva. Den nya motorn är på 50 cc och ger toppeffekt redan vid 20- 22 km/tim. Den har liksom den gamla modellen utanpåliggande koppling med de fördelar som lättåtkomlighet, kylning och god verkningsgrad ger. 

Den nya 50-kubikaren har redan börjat levereras i enväxlat utförande. Den tvåväxlade motorn kommer framåt sommaren 1955. Den har planetväxel, in byggda trampor (med cykelutväxling), singelkedja, dragstångsbroms och scooterväxelhandtag. Kickstart med tramporna är möjlig. 

Det är ingenjör Bengt Furugård på AB Motor-Kraft i Stockholm, som lämnar oss de sensationella mopednyheterna. Från Zündapp fabriken meddelas vidare: Produktionen av mopedmotorer nu är en motor var 33:e sekund.