Motorer  - Motoren - Engines .  < back to MOTOR main.

Zündapp Werke GMBH, München - Zündapp Werke, Nürnberg.

Generalagent Sverige: AB Motorkraft, Stockholm.

 
- - - - - - - - - - - - -
 

[53-54] Combimot KM 48,

........... Combinette (TWN, Knirps).

[54-55] 400, 401, 402, 403, 404, 406,

........... 408, 409, 410, 411. 

........... 408, 410 test i Teknikens Värld.

[55-57] 405, 407 Lastenrad, Postmoped, 412.

[56-57] 422 Combinette. England.

[56-58] 423-S. Test i TfA.

[57-71] Sports Firmæt Gresvig,

........... Oslo - Norway (main).

[58-60] 428 K & Sport. Instruktionsbok.

[58-60] 428-S, K Combinette.

........... Test Teknik för Alla. Finland.

[63-64] 428 Combinette.

[57-60] 429-S Super Combinette.

[57-62] 435, 425 Falconette, MC 70cc.

[60-68] 433 Super Combinette.

[61-62] 510 Sport Combinette.

[61] .... 515 Sport Combinette, test.

[63-64] 515 Sport. Vinn en Zündapp.

[67-76] 515, 517, KS 50 Sport, test.

[65-77] M25, M50, Bergsteiger 434.

[71-74] Goudhaan, C 50 Sport 517,

........... Super Sport, test i Motor.

 

 

• Germany at A-Z.

 

German reg. Z.

• Zündapp  motor.

• Zündapp main.

99      

 Några tyska Zündapp motorer. - Some German Zündapp engines.      [Zündapp in alte reg.]  Zündapp.
 
 

Artikel 1955: Zündapp gör ny motor....

 

 

Moped

Mopeds equipped with Zündapp motoren

in Denmark.

Zündapp Generalagentur: C.F.A. Claudi Fischer, Alborg.

● Falke Standard, Philbertz Gregersen, København

Falter Sport, Philbertz Gregersen, København

● Imperial, Philbertz Gregersen, København

● Mopedo, Odense. (No picture)

Panther, R.R. Egedesø, Odense.

Stoewer Greif, Philbertz Gregersen, København.

● Walther

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

N1   

 

Zündapp 1953

 

 

 

N2  

 

Zündapp Combimot 1-Gang - 1954.

 

 

 

N2h  

 

Zündapp-Combimot 2-Gang - 1954.

 

 

 

N3   

 

Zündapp 255 - 1957.

 

 

 

N4    

 

Zündapp - Combimot 257 - 1957.

 

 

 

N5   

 

Zündapp 258 - 1958.

 

 

 

N6    

 

Zündapp 265

 

 

 

N7    

 

Zündapp 267

 

 

 

N8  

      

 

Zündapp 278-08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
M1a    
 1953    
 
 
         
 
M2a  KM 48  
 Zündapp KM 48   1954-1955.  
engines
 10 most common engines in SWEDEN 1954: Autoped, Express, HMW, Husqvarna, JLO, Pilot (Rex), Sachs, Victoria and Zündapp.

 Back 

 
 
         
 
M2b    
 Zündapp KM 48     (Apollo Motorette 1954: Swedish moped equipped with this engine).
 
                
         
 
M2c    
 Zündapp KM 48     [Back to REXOPED med Zündappmotor.]
 
                               
 

 

REXOPED med Zündappmotor. Bj.55

 

     
 

TEKNISKA DATA

MOTOR: Zündapp KM 48, 2-takt, 48 cc. Full effekt 1, 5 hkr men nedbantad enligt Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens bestämmelser för att ge en topphastighet av omkring 30 km/tim. 

Vikt ca 6, 3 kg. 

EL.-UTRUSTNING: Noris magnet med 3 watt 6 volt tändspole (mot tillägg kan 16, 5 watt erhållas) och knapp för kortslutning. 

FÖRGASARE: Bing Special med luftfilter och flödareanordning. 

BRÄNSLE: Tanken rymmer 2, 5 liter. Förbrukning 0, 125 liter per mil. Oljeblandning 1 :25. 

KOPPLING: Extra kraftig 3-lamells torrkoppling. 

 
M2h    
 1954   Zündapp-Combimot 2-Gang  
 
    
 

 

 255

     
 
M3a  255  
 Zündapp 255      [Back/to Rexoped.] 
 

Zündapp 255 kickstartmotorn är 2-växlad och monteras på Rexoped Fleetline Z-modellen. 

Den är precisionstillverkad, och den hårdförkromade lättmetallcylindern ger lång livslängd. Liksom vid Victoriamotorn har mopeden endast en kedja och start och inbromsning sker lika lätt och smidigt. 

Även Zündapp 255 kan startas genom framtrampning av mopeden, om detta av någon anledning skulle föredragas.

 

 

REXOPED med Zündappmotor.

 

   

 

Raufoss (Norway) Instruksjonsbok 1957.

 

 
M3c    
   
 
              
 

 

Zündapp 255

 

 

Zündapp 255

 

 

Apollo mopedscooter Z11   Bj.56

Motor: Zündapp 255

 

 
 
M4a    
 1957   Zündapp  - Combimot 257  
 

Zündapp - Combimot 257 

Motor: Luftgekühlter EinzylinderZweitakt, Bohrung 39, Hub 41,8 Verdichtung 1 :6,5, Dauerleistung 1,5 PS bei 4200 U/min. 

Vergaser: Bing 1/12/51. 

Elektrische Anlage: NorisSchwunglichtmagnetzünder mit 17-WattAnlage, Kerze Bosch W 190 M 11 S, 14 mm oder Beru K 175/14 n 2. 

Getriebe: Planetengetriebe mit 2 Gängen und Leerlauf (1:3,72 u. 1:5,38), Gesamtübersetzung: 1 :22,5 u. l :15,5. Antrieb: Kraftübertragung durchKette auf Hinterrad. 

Kraftstoff und Schmierung: Kraftstoff Öl-gemisch im Verhältnis 25:1. 

Verbrauch: Normverbrauch 1,5 Ltr./ 100 km. 

Gewicht: 9,3 kg.

Hersteller: Zündapp-Werke GmbH., Werk München

 
     
     
 
 
 

 

Zündapp 257

 

 

Zündapp 257

 

   
 
M5a  258  
 Zündapp 258   [Raufoss Modelloversikt.] 
 
 
                              
 

 

Mustang Royal typ 587 Bj.58.

Motor: Zündapp 258.

 

 

Zündapp 258

 

 

 

Apollo mopedscooter med 258:a.

Fel motor, ska sitta en 255:a på den.

 

 
     
     
 
 
 

 

Zündapp 258

 

 

Zündapp 258

 

   
 
M6a  265  
 Zündapp - 265, 267    265 ● 267
 
 

Motor 265, 267 (Sprängskisser på Mustang 1962, Trelleborg.)

----------------

1960

Moped typ./ motor.

428 S./ 265- 100

K./ 265-102

Sport./ 267-122

[Instruktionsbok.]

                           265                                                  267
 
M8a  278  
    Zündapp 278-08-LO   Sprängskiss på Mustang sidan (Trelleborg).
 

Tekniska Data:

Motortyp: 1-cyrindrig 2-takts förbränningsmotor.

Kylning: Luftkyld genom fart vind.

Cylinderdiameter: 39 mm. Slaglängd: 42 mm. Cylindervolym: 50 cc.

Effekt: 1 hk (=736 W) vid 3400 v/min. Max. vridmoment: 0,33 kpm vid 2750 v/min. Kompression: 7,2:1

Koppling: 4-skivig lamellkoppling i oljebad.

Kraftöverföring: 3-växlad, fotmanövrerad växellåda.

Utväxlings förhållanden: l:ans växel 10,7:1 2:ans växel 6,4:1 3:ans växel 4,16:1.

Elsystem: Bosch. Svänghjulsmagnet: 6 V - 23 W.

Tändinställning: Förtändning 1,8-2 mm före kolvens övre vändläge.

Brytaravstånd: 0,3-0,4 mm.

Förgasare: Bing 1/9,5/66.

Bränsleblandning: 1:25. Bränsle förbrukning: 1,5 lit/l0 mil. 

 
   423  
 1957   Combinette S Typ 423   [Back/To Typ 423 mopeds.]  
 

NY RAM

 

 

 

 

 

Den oförstörbara ryggraden

 

ZÜNDAPP-Combinette S's kombinerade rör och pressgjutna ryggradsram betyder ett nytt steg i mopedutvecklingens historia.

 

Tack vare en modern och nyuppsatt maskinpark i pressgjuteriet, har ZÜNDAPP efter långvariga försök lyckats framställa detta komplicerade gjutstycke. Under ett tryck av flera 100 atmosfärer gjuts bärrörskonstruktionen in i den högvärdiga speciallegeringen. Bärrör och gjutstycke bildar då en homogen enhet - en konstruktion som fyller alla anspråk på hållfasthet.

 

Inkapslad kedja

Det slutna kedjeskydd, som Combinette S är utrustad med, betyder skydd för både kedja och förare. Det underlättar dessutom rengöringen och passar elegant in i linjerna.

 
 
45f    
 1957   Rätt lufttryck i däcken är viktigt.   [Esso guide.] 
 

Combinette S ger redan genom sitt utseende ett intryck av fullblod. Den lyckade formgivningen tilltalar alla. ZÜNDAPP

har tagit avstånd från alla onyttiga formdetaljer och resultatet har blivit en ren och snygg moped.

 

Vi vågar påstå att Combinette S tilltalar:

● Damerna, som uppskattar ett elegant och sobert utseende.

● Ungdomen, som gillar en snitsig och sportig moped.

● Nyttoåkaren, som framförallt sätter värde på driftsäkerhet och slitstyrka.

● Alla, som vet att ZÜNDAPP kvalitet betyder toppkvalitet i minsta detalj.

  

Zündapp Combinette S Typ 423  
 
 
 

A few other German moped marks equipped

with Zündapp engine: Brennabor - Drewer - Monachia

- Obelisk - Rapier - Raumo - Stricker - Twn - Windt

- Wittekind.