FRAM / KING  Clipper
 FRAM KING Bolagen, Uppsala - Hälsingborg. ^ back to Clipper. 
- - - - - - - - - - - - -

[53]: Victoria Nr.55, 60.....[54-55]: [54] Nr.50 Fuchs Test TfA. Nr. 51, 52 HMW. Nr. 65, 66 HVA. [55] Transport.

[56-62]: Mopedscooter. [55-70]: Transport. [59-63] CSR bytesprislista.

[56-61]: [56] Nr 40, 41, 42, Victoria Nr 53, HMW. [58] 42NL, 42/3NL, 42N, 46, 56, 61N Victoria. 53N HMW.

.............[57-59] Photos. TfA test. [61] Mod 43. Luxus 44, 54, 68. All-Round 43, 43 L. 67, 67 L.

[61-66]: [61-63] Solifer Typ 47, 47F, 47H. Trollhättan. [64] Solifer/Kaxi Typ 49 F, 49 F. Molkom.

[62-68] Clipper: [62] Typ 48 F/H, extra tillbehör. [66-68] Typ 48 F, Typ 48 H.

[1962]: Uppsala - Hälsingborg - Enköping - Ängelholm. [62] Luxus 44, Solifer 47F/47H, Clipper 48 F/H, Skoter 62.

[64-69]: [68] Comet. [68] Speed. [69] City.

[1970]: Clipper 48, Turist 76, Lågmoped 72, De Luxe 74, Sport 78, Speed 68, Packi Transportmoped 75.

     
 
N1         
    
 

 

FRAM-MOPEDER 1966  Clipper

 

 

Fram Clipper 1966

 

   
 
N2       
            
 

 

MOTORS mopedtest 4. i Nr. 22.

 

 

Typ 48 F, Typ 48 H CLIPPER  Bj.66                

Motor: Victoria EM 50

   
N3        
             
 

 

Fram Clipper 48 F Bj.68

Motor: Victoria

     
 
N4        
                                          
 

 

Typ 48 CLIPPER med  motor. Bj.70

Motor: 3-växlad Victoria EM50

 

 

Victoria typ EM 50

 

 
 
M1a    
 1966  FRAM-MOPEDER    
 
 
 Han till henne: Ska Vi köra ikapp ?!!!

MOPEDEN är det idealiska fortskaffningsmedlet för

den som önskar ett pris-, drifts- och underhålls billigt

motorfordon. Den är körkorts- och skattefri, under-

hållssnål och lättparkerad samt lättframkomlig i såväl

högtrafik som på smala skogsstigar.

 

VÅRA MOPEDER tillvinner sig alltfort allmänhetens

bevågenhet, vilket framgår av ständigt ökad efter-

frågan. Synnerligen populära har de alltså blivit

genom elegant formgivning och tilltalande färger,

komfortabel körställning, effektiv stötdämpning,

trafiksmidighet och driftsäkerhet samt inte minst

genom den helvassa, axriviga VICTORIA-motorn.

 

CHASSI: Kraftig ram med inbyggt, godkänt stöldlås.

Swinggafflar fram och bak med teleskopstötdämpare.

Helt inkapslad, grov drivkedja. Ställbart styre. Bred

och bekväm, skumplaststoppad sadel. 5 1/2 liters

förkromad bränsletank. Förkromad packningshållare.

Fotbromspedal och ställbara fotstöd. Enbent parkerings-

stöd av specialtyp. Fullnav, det bakre med stickaxel.

23"X2,25" däck och "pumpfria" slangar. Blanka fälgar.

I framgaffeln inbyggd, justerbar strålkastare med väg-

och hastighetsmätare. Baklykta med bromsljus.

Elsignal.  

 

 
M1b    
 1966   FRAM Clipper med 3-växland Victoriamotor    
 
 
 
M2a  1966  
 1966   MOTORS mopedtest 4. i Nr. 22.     [Guide: MOTOR Mopedtest.] 
 
      Large  
 
M2b    
 1966   Clipper 48 F/H med motor Victoria EM 50    
 

Typ 48 F CLIPPER Fotväxlad. Stålrörsram. 

 

Typ 48 H CLIPPER Handväxlad. Stålrörsram. 

 

Färger: Svart, röd, skiffergrå och saharabrun. 

Motor: Victoria EM 50

 
 
 
 
 
M3a    
 1968   Clipper 48 F    
 

Motor: Victoria/ DKW EM50, 49cc. 

3-växlad, kickstart samt fotväxel.

Bing förgasare. 

 

 
 
 FRAM KING-BOLAGEN                 UPPSALA - HÄLSINGBORG
 
 
 
M4a  1970  
 1970   48 CLIPPER med 3-växlad Victoria EM50 motor.     [1970 FRAM KING moped program.] 
 

Den tidiga modellen av den slitstarka och praktiska mopeden. Med 3-växlad Victoria EM50 motor. Fotväxel. 

Stark och stabil ram av förstklassigt svenskt stål. Bekvämt mjuk fjädring både fram och bak. 

Strålkastare med inbyggd väg- och hastighetsmätare. Bred skön sadel. 

Fullbromsnav. 23X2,25" däck. 

Färger: Röd. Grå.

 
   Team King-mopederna - för hårdare körning
 
M4b  MOTOR  
 MOTOR: VICTORIA typ EM 50, 50 cc., 1 hkr. [Same picture.] [Engine guide.] 
 
 

 

Treväxlad. TV-avstörd.

Fällbar kickstartpedal.

BING förgasare. BOSCH magnet.

      
 
 
 
 
 
 
   TRELLEBORG GUMMIVAROR.