FRAM/KING Bolagen Uppsala / Hälsingborg.
 FRAM / KING BOLAGEN, Uppsala - Hälsingborg. ^ back to Fram-King 1956-61.  
- - - - - - - - - - - - -

[53]: Victoria Nr.55, 60.....

[54-55]: [54] Nr.50 Fuchs Test TfA. Nr. 51, 52 HMW. Nr. 65, 66 HVA. [55] Transport.

[56-62]: Mopedscooter.

[55-70]: Transport.

[59-63]: CSR bytesprislista.

[56-61]: [56] Nr 40, 41, 42, Victoria Nr 53, HMW. [58] 42NL, 42/3NL, 42N, 46, 56, 61N Victoria. 53N HMW.

.............[57-59] Photos. TfA test. [61] Mod 43. Luxus 44, 54, 68. All-Round 43, 43 L. 67, 67 L.

[61-66]: [61-63] Solifer Typ 47, 47F, 47H. Trollhättan. [64] Solifer/Kaxi Typ 49 F, 49 F. Molkom.

[62-68] Clipper: [62] Typ 48 F/H, extra tillbehör. [66-68] Typ 48 F, Typ 48 H.

[1962]: Uppsala - Hälsingborg - Enköping - Ängelholm. [62] Luxus 44, Solifer 47F/47H, Clipper 48 F/H, Skoter 62.

[64-69]: [68] Comet. [68] Speed. [69] City.

[1970]: Clipper 48, Turist 76, Lågmoped 72, De Luxe 74, Sport 78, Speed 68, Packi Transportmoped 75.

     
 
N1   
                        
 

 

Fram advertisement

1957-58.

 

 

KING mod 43 Bj.59

 

 

Teknik för Alla's test av

FRAM i Nr.16 1959.

 

 
 
M1a    
 1957-58.   Fram/King reklam      
 
 
 

titta noga på linjer och färger

Victoria motor, 2- eller 3-växlad. Kickstart.

"Frankfurter Topf" sensationljuddämpare.

Boffenlänkgaffel. Inbyggt, godkänt stöldlås. Swingbakgaffel med teleskopstötdämpare.

Inkapslad Iv-kedja i helt omslutande kåpa. Frontkåpa för kabelinsamling. Bärhandtag.

Fullnav fram och bak, med stora bromsytor. Inbyggd strålkastare med justerbar reflektor.

Elegant tvåfärgslackering i stilfulla kombinationer. 

Helförkromad bensintank.

 

               .....och Du väljer

 

som ger full valuta år efter år efter år   

   
M2a    
 1959   King mod 43  Motor: Victoria MS 51      
 
 
 
rp2002-02-11
M3a 1959  
 1959   TfA provkör Fram / King i nr.16       [Test guide.]
 

Testmopeden, som var i lyxutförande (helkromad tank och pakethållare, samt lättmetallfälgar och vita däcksidor), kostar 965 kr. Hastighetsmätare ingår sam standard. 

 

 

TfA:s "GÄSTTESTARE" heter Rolf Pamnert, är 16 år, bor Johanneshov

och går i Björkhagens skolans nionde klass.  På bilden ses testföraren

Rolf Pamnert friska undan i terrängen med Fram-mopeden. Efter en

ingående provkörning av Fram-King gav Rolf följande betyg åt den

svensk-tyska mopeden: BRA DETALJER. Lättstartad - bra körställning - tystgående motor - trevligt utseende. 

MINDRE BRA DETALJER: Hård fjädring - ettans växel ramlade ibland

ur - bromsarna något hårdarbetade.

Bensintanken rymmer 5,5 liter, varför man kan köpa bensinen till ett billigare pris.

Bakhjulet är försett med stickaxel och är därför lätt att ta av vid en punktering el. dyl.

 

Fram-King-mopeden kan levereras med tre olika motoralternativ, HMW, Husqvarna eller Victoria. 

Den mest sålda Fram-mopeden har Victoriamotor, och därför valde vi den typen för vår provkörning. 

Vid accelerationsproven var Fram mopeden något långsammare än våra två tidigare Victoria-motorförsedda exemplar. Rexopeden och Victoria-mopeden accelererade från 0-25 km/tim på 9,7 sekunder, medan Frammopeden gjorde det på 10,1 sek. Skillnaden är så liten att den inte har någon som helst betydelse, och resultatet beror på hur pass väl den är inkörd. 

Ytterligare en sak som utmärker Victoria-motorn är dess stora varvtolerans. Ända upp till 50 km/tim hinner motorn med att gå rent, men för att komma upp i den farten måste man givetvis ha hjälp av en brant nedförbacke. Många moped motorer brukar börja att "fyrtakta" redan när farten kommer upp till 35-40 km/tim. 

 

Ingenting är felfritt, och det genomgående felet med Victoria-motorn tycks, efter alla våra provkörningar att döma, vara en viss svårighet för ettans växel att hålla sig kvar i läget. Tätt som oftast hoppar ettan ur, men det finns ett botemedel. Den lilla stund man accelererar upp på ettan, kan man hålla emot rörelsen på växelhandtaget, och därigenom hindra ofrivillig urväxling.

Fjädringen visade sig dessvärre inte från sin bästa sida. När vi återlämnade mopeden var den körd cirka 25 mil, och mer ska egentligen inte behövas för att köra in en moped. Trots att inkörningen gick via en del dåliga vägar, lyckades vi inte få fjädringen så pass mjuk, att den kan kallas behaglig. Men eftersom den under testkörningen successivt mjukades upp, bör den efter 75-100 mils körning vara fullt acceptabel. 

 

Bromsarna är av typen fullnavsbromsar, kanske med väl hårda bromsband. Speciellt frambromsen var därför hård arbetad, och stannade inte mopeden förr än efter 9 meter från 30 km/tim. Bakbromsen krävde också stort pedaltryck, men stannade mopeden på normal sträcka, således 5 meter från 30 km/tim. Med båda bromsarna tillslagna behövdes 4,75 m innan mopeden stannat. 

 

Lyset räcker gott och väl till för säker nattkörning. Både hel och halvljus ger en god ljusstyrka och fördelning. Signalen räcker också till för att skrämma undan folk och få från vägbanan. 

Fram-King-mopeden har i övrigt vad som bör finnas på en moped, en ordentlig pakethållare, inbyggd kedja, samt en bekväm och stor sadel som medger en behaglig körställning. Som framgår av bilderna är Fram-mopeden byggd enligt strängt funktionella principer, den är lagom elegant men saknar onödiga lyxdetaljer .

 

Fram-mopeden kan levereras valfritt med Victoria, Husqvarna eller HMW-motor. Riktpriset blir detsamma i alla fallen. Testmopeden, som var i lyxutförande (helkromad tank och pakethållare, samt lättmetallfälgar och vita däcksidor), kostar 965 kr.  Hastighetsmätare ingår sam standard. 

 

MOTORN I FRAM-MOPEDEN är av Victoria-fabrikat med 48 cc slagvolym. Borrning 38 mm, slag 42mm. Motorn ger 0,8 hk vid 4700 v/min. Förgasare. Bing med startchoke - Halsring med 8 mm diameter. 

Växellåda: två växlar med friläge. - Utväxling, ettan 10,48.1, tvåan 6.75.1. Treskivig lamellkoppling. 

Tändsystem, Alternativt Noris, Siba eller Romag. Samtliga magneter lämnar 17 watt. 

Fjädring: Fram, bottenlänkgaffel med gummielement. Bak, svingarm med teleskop. Bakhjulet utrustat med stickaxel. 

Hjul 24x2,25. - Bensintanken rymmer 5,5 liter med reserv.