Kreidler MOPEDS!         
 KREIDLER FAHRZEUGBAU Kornwestheim bei Stuttgart.   Abteilung der Kreidler's Metall- und Drahtwerke G.m.b.H. ^ back Kreidler main.
- - - - - - - - - - - - -
 

Kreidler. [53-54]

● K 50.

 

Kreidler. [54-56]

[54] Kreidler familjen

●.... J 50, K 50/51, R 50.

[56] K 50.

 

Kreidler. [54-55]

● Junior J 50, J 51.

● Inst.-bok Stilett Junior.

 

Kreidler Stilett "Junior" 1955.

 Service- och Instruktionsbok.

 Beskrivning över "Kreidler Stilett".

 Skötsel av "Kreidler Stilett". 

Kreidler. [55-57]

● J 51, J 51 R, Stilett.

 

Kreidler. [54-57]

● Roller R 50.

 

Kreidler. [55-58]

● Amazone.

Kreidler. [61]

● Florett.

 

Kreidler. [65]

Motorrad, Mokick, Mopeds.

● Florett Moped.

● Florett Super.

● Florett Lett MC.

Kreidler. Holland.

 

 

 

● Germany at A-Z.

German reg. K.

 

● Kreidler main.

 
 J 50, K 50/51, R 50. [Champion tændrør (spark plug).]
N1   
                                  
 

 

Kreidler familjen  J 50, K 50/51, R 50

Teknik för Alla 21/54.

 

 

 

Kreidler K 50 provkörs

i Teknikens Värld 18/54

 

 
 
N2   
                
 

 

Kreidler K 50.  Bj.56

 

 

 

A Kreidler at Ekeberg, Oslo 2000-05-06

 

 
 
M1a    
 1954   Provkörning av Kreidlerfamiljen i Teknik för Alla nr.21   [Test guide.]  
 

KREDLER-familjen 1954.

Kring den tyska Kreidlermotorn har byggts upp tre lyckade modeller: J 50 "Junior" är behaglig att köra, K 50 är lika mycket lättviktare som moped samt R 50 en lättkörd scooter i lägsta skatteklassen. Kring Kreidlermotorn från Kreidler Fahrzeugbau, Kornwestheim bei Stuttgart, har fabriken byggt upp tre lätta motorcyklar, av vilka en är en ren moped kallad J 50 "Junior", en både moped och lättviktare K 50 och en lätt scooter R 50. Motorn är densamma på samtliga modeller, en tvåtakts encylindrig motor om 50 cc, slaglängd 44 mm, cylinderdiameter 38 mm. Hårdförkromad lättmetallcylinder med flat kolv. 

 

K 50 som lättviktare har mopedens utrustning med undantag för förgasaren, som är identisk med den på R 50 och ger motorn 2,2 hk. Denna obantade moped provkördes och redovisades i TfA nr 15 1953. 

Alla modellerna med trampning har en enda kedja till bakhjulet och trumbroms med dragstång av mc-typ. Den förenklade J 50 kan inte bromsas med tillbakatrampning utan har (tills vidare) en separat pedal intill det ordinarie bromsläget på pedalerna på höger sida. 

 

Kreidler kom till Sverige redan för drygt ett år sedan, men de första exemplaren var av originalmodellen K 50, en mycket kraftig lättviktare av mopedtyp uppbyggd kring en 2,2 hk 50 cc-motor, med dragstångsbroms från vevpartit och en mängd andra finesser. Med den jättestora tanken och den stadiga vikten, 45 kg, förutspåddes den inte någon större framtid nedbantad till moped, och den var inte särdeles lättkörd för folk i allmänhet. Den goda utrustningen och den höga kvaliteten och den snarast lockande egenskapen att vara dyrast bland mopeder gjorde emellertid Kreidler hastigt berömd, och när den nedbantade mopeden (ny förgasare, annars är det ingen väsentlig skillnad) kom i handeln, stod köparna i kö. Och lustigt nog har många föredragit K 50 som moped, när de med bara 20 kronor i skatt och 30 kronor i försäkring kunde fått 2,2-hästars originalcykeln och kunnat fara fram nästan dubbelt så fort på vägarna. 

Inte oväntat kom emellertid Kreidler fabriken i Kornwestheim med en "riktig" moped J 50, "Junior", med tanken inbyggd i ramen och med normal växellös reglageutrustning, kopplingshandtag och gas. 12 kg lättare, med 23" ballongdäck och med samma moderna slitstarka motor som K 50, med kraftig cykelpakethållare, bottenlänkfjädring och andra robusta men väl genomtänkta detaljer skulle den ha alla möjligheter att slå igenom, om fotbromsen anpassas efter svenska önskemål. 

Scootern R 50 är uppbyggd kring origiginalmotorn på 2,2 hk och får betraktas som ett lyckat försök att skapa en lätt scooter i lägsta skatteklassen. Motorn och övre delen av bakhjulet är inklädda i en sammanhängande kåpa. Motorn är nu fläktkyld, och med den nya utrustningen väger hela ekipaget nu 58 kg. 23" ballonghjul och en 100 mm djupt fjädrande teleskopgaffel gör körkomforten god. Växelhandtaget på vänster styrstång är av scootertyp, alltså ett vridhandtag med två växellägen och mellanliggande ur kopplingsläge samt draghandtag som samtidigt är en spärr för växelläget. Denna växel är avsevärt enklare att handha än den på K 50. Kickstarten är likaledes lätt att betjäna. 

Därmed är "Kreidlerfamiljen" presenterad - här är provkörningsresultaten:

 

 

 

Kreidler J 50 "Junior" 

Provkörning: Allt på denna moped är välplanerat och robust, men bakhjulsbromsen gjorde inte mopedred. särskilt glad. Denna moped går inte att bromsa med tillbakatrampning, utan på högra sidan, lagrad i vevpartit, sitter en arm med en relativt liten trampskiva på, och denna sitter så till, att man kommer åt den med klacken om man håller tramporna i bromsläge för höger fot och har höger klack inåtvriden. Lösningen av fotbromsproblemet är bra enligt tyskarnas åsikt, men knappast enligt vår - följaktligen kommer man inom kort att alternativt kunna erbjuda en J 50 med tillbakatrampningsbroms. I övrigt var körningen behaglig. Tyst och mjukt går J 50 fram. I Hamngats- backen (med låg utgångsfart) minskade motorljudet ytterligare - men upp gick det! 

 

 

     Kreidler J 50 "Junior"
 
 

Kreidler K 50, mopedutförandet 

Provkörning: Eftersom det bara är förgasaren som skiljer mopeden från den tidigare i TfA nr 15 1953 provkörda lättviktaren, kan omdömet kort och gott sägas vara, att mopeden känns exakt som lättviktaren. Fartbegränsningen till 80 km/tim är samvetsgrant gjord, väsentligt mera samvetsgrant än på de svensktillverkade mopederna, vilka i allmänhet går en eller ett par km/tim fortare. I uppförsbackarna känns naturligtvis också att K 50 är 10 kg tyngre än de flesta andra mopeder, men där har man en växel av automatisk typ att tillgå. 

 

K 50 är inte lättmanövrerad. Motorn startar visserligen lätt, men trampningen, vare sig man startar med "kickstart" eller med rullstart, är tung. Växlingen sker med ett draghandtag monterat in till kopplingshandtaget. Växlingshandtaget tjänstgör delvis även det som koppling, och metoden är helt unik för Kreidler. Att man ställs inför två alternativ, kickstart med växeln på tvåan och kopplingen i och växeln på ettan, kan vara nog så besvärligt om man har svårt för att bestämma sig vid motorstopp i en gatukorsning. Tramporna sätts ur funktion när man kopplar ur med kopplings handtaget. Att växelspaken har helt olika funktion om motorn står stilla eller om den går är knappast ägnat att underlätta körningen. En vänsterhänt person har fördel av K 50: i vänster hand finns manöverorgan för koppling, växel, choke, signalknapp och avbländningsknapp. 

 

   Kreidler K 50, mopedutförandet   kre54f1b.jpg
 1954 kre54a3z.jpg
 

Kreidler R 50, lätt Scooter 

Provkörning: Den lätta scootern R 50 är faktiskt lättare att köra än mopeden K 50. Kickstarten går lätt, växlarna med kombinerat handtag av scootertyp bereder inga större bekymmer. Den fläktkylda motorn brummar väsentligt snällare, och hastighetsmätaren håller sig kring 40 km/tim vid marschfart och 30 km/tim vid normala motlut. 

En scooter av denna typ bör vara en utmärkt övergångsmodell för mopedfolk med mersmak. Man kommer fram 10-15 km/tim fortare än moped, och man sitter stadigt och bekvämt. På dåliga grusvägar slamrade det i framvagnen något, men på det stora hela taget skötte sig R 50 som en mycket trevlig färdkompis ska göra. Priset borde väl kunna vara en eller två hundralappar lägre?

 

      Kreidler R 50, lätt Scooter 
 
De olika modellerna skiljer sig på följande sätt:
J 50 moped K 50 moped R 50 scooter
Förgasare Pallas m. automatisk choke Amal m.choke från Styrst Pallas m. choke från Styrst
Kylning Luftkyld Luftkyld Fläktkyld                   
Effekt 0,8 hk 0,8 hk 2,2 hk
Eluttag  3,3 watt 18 watt 18 watt
Växlar En Två med separat draghandtag  Två med scooterhandtag
Vikt  33 kg 45 kg 58 kg
Bakhjulsbroms  Separat bromspedal intill tramporna påverkar dragstång Tillbakatrampning påverkar dragstång Scooterpedal
Start metod Trampning Trampning eller "kickstart" med tramporna Kickstart 
Tank  Inbyggd i ramen, rymmer 3 l. Stor tankbubbla, rymmer 7 l. Över bakhjulet, rymmer 5,5 l.
Pris 820.- 950.- 1 350.-
 
 

 

KREIDLER K 51.  Bj.54

Lätt mc, 50cc. 45kg. 

Hårdförkromad lättmetallcyl. 2,2 hkr vid 5000v/min. 55km/tim. 

Fotpinnar. Kickstart. 2-växlar. Frikoppling. 

0,17lit/mil. Teleskopgaffel.

 

KREIDLER K 50 moped. Bj.54 

Förgasare: Amal Automat choke från Styrst.

Kylning: Luftkyld    Effekt: 0,8 hk     Eluttag: 18 watt

Växlar: 2 med separat draghandtag     Vikt: 45 kg

Bakhjulsbroms: Tillbakatrampning påverkar dragstång

Däck: 26"x2.00" 

Start metod: Trampning eller "kickstart" med tramporna

Tank: Stor tankbubbla, rymmer 7 l.    Pris: 950.-

 
 
 
M1b  54       
 1954   Kreidler K 50 provkörs av Teknikens Värld i nr.18 Generalagent: Svecia Bil & Motor AB., Stockholm.  [Test guide.]  
 

TV-testföraren Hans Scherrer har provkört Kreidler K 50 och redovisar här resultatet. Provkörningen omfattade tre timmars oavbruten körning samt tre backprov backarnas stigning är i ordningsföljd 11,5, 7,3och 6,6 procent.

Allmänt om konstruktionen: Kreidler K50 är en kraftigt, robust och rent byggd moped. Motor och ram är sammanfogade till en väl disponerad enhet. Förnämlig instruktionsbok på svenska. 

Kraftöverföring: Endast en kedja. Frikoppling och två växlar som regleras med separata växlingshandtag. Cykeln kan såväl trampas igång som kickstartas. 

 

Renlighet: Efter provkörningen syntes inte en tillstymmelse till olje eller bränsleläckage. 

Bromsar: Kreidlern har expanderande bromsar såväl fram som bak. Bromsarna uppfyller helt de krav man kan ställa på en moped. 

Fjädring: Cykeln är utrustad med stumt bakhjul och teleskop fram. Framgaffeln har lång och mjuk fjädringsrörelse. Sadelfjädringen är något för hård, i varje fall när mopeden är ny. 

Backtagningsförmåga: Backe nr 1 avverkades till hälften på 2:an och resten på ettan. 1-fela backe nr 2 klarades elegant på ettan och backe nr 3 togs även den till hälften på tvåan och resten på ettan. Tramporna behövde aldrig begagnas. 

Stadstrafik: Efter någon minuts experimenterande med de båda växelhandtagen kommer man snabbt underfund med cykeln, som visar sig vara både stark och smidig. Vid start sliras mopeden igång med kopplingen utan att tramporna behöver komma till användning. 

Landsväg: Tack vare tvåväxlingen tycks man aldrig kunna överanstränga motorn, avgasljudet är dock något kraftigt. 

Bränsletank: Rymd 7 liter, därav 0,7 liter i reserv. 

Bränsleförbrukning: ca 0,17 lit/mil. 

Aktionsradie: ca 412 km. 

Vikt: ca 45 kg. 

Pris: 950: - kr. 

 
 
 
 
                              
 
M2a    
 1956   Kreidler K 50.  
 

KREIDLER K 50 MOPED

 - Den håller!     

Stabil enrörsram.

Kraftig teleskopgaffel. Långfärdssadel.

7 liters tankinnehåll räcker 400km=13öre/mil.

100mm diam. trumbromsar, stagkontrollerad bak.

El. signalhorn. 

15W strålkastare med avbländare. Stopplyse.

Kickstart.

Endast en drivkedja.

 
 
 

 

Godkänt, i styrhuvudet inbyggt stöldlås ingår i priset. Stöldlås är försäkringskrav från 1/4 1955.

 

Extra original utrustning och stöldlås.

Till Kreidler K 50 finns komplett extra original utrustning, bl. a. frontskydd av scooter modell, dubbla låsbara packfickor, sadelöverdrag med skumgummi, rockskydd, VDO väg- och hastighetsmätare.

 

EVIGHETSMOTORN

Detaljbild av - evighetsmotorn med hård- förkromad lättmetall cylinder, 

50 cc, 0,8 hk vid 3.500 v/min, 

halvautom. växellåda, 2 växlar och frigång, choke.

 
M2b    
 2000-05-06   A Kreidler at Ekeberg, Oslo.