HMW - Halleiner Motorenwerke, Hallein - Austria.                  
 HMW Halleiner Motorenwerke, Österrike - Austria.

^ back to HMW Main. 

- - - - - - - - - - - - -

Fuchs [52-56] Modell FM 40

[52] Fuchs, TfA test.

[53] Instruktionsbok Fuchs FM 40 S.

[54-55] Invalidmoped. Nossebro.

 

HMW [52-56]

[51] HMW Foxinette.

[52] HMW Foxinette 41 S

[56] HMW Volksmoped 40 VM

 

HMW [53-54]

[53] HMW 50

[54] HMW mod. ETS & ETL.

...... TfA test

 

 

[54-60] CSR bytesprislista HMW.

[HMW] motor guide.

HMW [53-55] Holland.

[53-54] HMW Luxe, Super-Luxe.

[54] HMW Tweezitter.

[54] HMW Transport.

[55] HMW Bromfiets.

 

HMW [55]

[55] HMW 50 S, 50 L

 

HMW [56] (link England)

[56] HMW 50 SL

[56] HMW Super Lux 50 SL

[56] HMW Superluxus 50 SL

 

HMW [56]

[56] HMW Sport 50 SH

[56] HMW Special 50 SH

[56] HMW Special Sport 50 SH

HMW [56]

[56] HMW Conny Moped roller.

[56] HMW Roller Type 75 R

 

HMW [58]

● Standard SA

● Luxus L

● Superluxus SL

● Superluxus Roller SLR

● Sport S

● Supersport SS

● Superluxus SLT

● Supersport Tandem SST

● Supersport Roller SSR

● Superluxus Roller SLRK

● Supersport Roller SSRK

[58] Betriebsanleitung.

[58] Werksbilder.

HMW [58-59]

[58] HMW 50 SL

[59] HMW Super Lyx, TfA test

[59] HMW Super Lyx 50-2 SL.

...... Karlstad.

[59] HMW 50-2-SLR

 

HMW [60] (link Finland)

[60] HMW Super Lyx 50-2 SL

[60] HMW Standard Lyx 50-2 L

[60] HMW Super Sport 50-2 SST

 

HMW [60] Sønsterud, Oslo.

[60] HMW Standard Lyx 50-2 L

[60] HMW Super Sport 50-2 SST

 

 

[58] HMW Transport Moped.

 

 

 

 

 

 

HMW main.

 
   
N1      
                     
 

 

HMW 50  Bj.53. 

Motor: HMW 50 ZT

 

 

TfA provkör HMW mod. ETS & ETL i nummer 5/54

 

   
 
M1a    
 1953   HMW 50  
 

Motor: HMW 50 ZT. Cyl-vol 49,9. Två växlar. 

Koppling: Flerskivig i oljebad. 

Förgasare: Dell Orto. 

Tändstift: Bosch W 145 T 1. 

Elsystem: Bosch / Stefa. 

Färg: Röd-orange.

 

 
         HMW 50
 
M1b  1954  
 1954   TfA provkör HMW mod. ETS & ETL i nummer 5.    [Test guide.] 
 

 

 

 

 

 

 

I både enväxlat och tvåväxlat utförande är

exteriörerna nästan exakt lika på HMW mopeden

med centralrörsram och parallellogramfjädring.

 

 

 

 

 

Här ses den tvåväxlade HMW:s utrustning

med scooterväxel på vänstra handtaget.

 

En ny mopedsäsong står framför oss med mängder av nya förnämliga konstruktioner, som alla kommer att provköras av TfA:s mopedredaktör Jan Jangö. Här är de första redovisningarna - Fuchsfabrikens nya HMW. 

HMW priser: 

Enväxlad modell   ETS 795: -        Austria: ES - Standard 1 gear.

Enväxlad modell   ETL 845: -        Austria: EL - Luxus 1 gear.

Tvåväxlad modell ZTS 825: -        Austria: ZS - Standard 2 gear.

Tvåväxlad modell ZTL 885: -        Austria: ZL - Luxus 2 gear.

 

Omdöme och provkörning: Den gamla hederliga Fuchsmotorn - tänk att bli gammal när man knappt är två år - har efterträtts av en hel moped som presenterades första gången i höstas och som nu är klar att tillfredsställa kräsna mopedköpare i större antal. Den österrikiska fabriken har gjort en moped med motorcykelns väghållning, och för säkerhets skull gjort motorn i olika utföranden: ett tvåväxlat med lamellkoppling, ett enväxlat med automatkoppling - och båda dessa typer finns i standardutförande och lyxutförande. 

Genom vänligt tillmötesgående fick TfA:s mopedred. köra både den växellösa och den tvåväxlade mopeden på sörjiga och hala gator och vägar. Jag kunde till att börja med konstatera, att körställning och väghållningsförmåga är utmärkta och av motorcykeltyp. Parallellogramfjädringen gjorde god nytta på de ojämna vägarna.

 

Av motorns två olika utföranden har man tänkt sig att det växellösa, för en helhetens skull försett med automatisk koppling, ska tilltala äldre personer mest, medan det ökade antalet reglage med "scooterväxel" på styrstången sammanbyggd med draghandtag för koppling skulle vara något för mer avancerade mopedister. Jag ställer mig emellertid en smula undrande, för det var faktiskt besvärligt att utnyttja den automatiska frigången. Automatiken är konstruerad som på Mobylette, så att motorn inte griper in förrän mopeden trampats upp i viss fart. Fartgränsen ligger emellertid vida lägre än på Mobylette, jag skulle gissa vid ca 4 km/tim - i varje fall på det exemplar jag provkörde - eller ungefär vid den gräns då motorn inte längre arbetar med full balans. I motsats till Mobylette var HMW emellertid lätt att trampa upp så att motorn grep in igen när jag med flit lät motorn segdra i en alltför brant backe. (Det kanske är bäst att tillägga att backen var mycket brant, för i verkligheten är backtagningsförmågan hos HMW fin- fin.) 

 

Med automatisk koppling blir det bara ett reglage att tänka på, nämligen gasen, men intill gashandtaget finns en rudimentär spak för pys eller dekompressionsventil, som det heter på fackspråket. Denna bör man använda både vid start och när motorn ska stannas, så går det väsentligt lättare. Men, som sagt: jag är litet tveksam om den automatiska kopplingen gör mopedandet lättare. Ska man minska antalet reglage, bör man nog helst ge gashandtaget dubbla funktioner, i det här fallet en kombination av koppling och gasreglage. 

 

Den tvåväxade modellen har det redan omnämnda "scooterreglaget" för växling: Ett vridhandtag med tre lägen, 1, 0 och 2, det mellersta frikoppling vid stillastående med motorn i gång, allt sammanbyggt med ett draghandtag för kopplingen, som tillåtet slirstart. Ettans växel behövs bara i mycket branta motlut, och mopeden kan således köras på tvåans växel med samma lätthet som t.ex. Monarpeden. Den nya växeln är väsentligt mycket lättare att handha än den gamla på Fuchs. 

Fuchs ja, många frågar väl om motorn är densamma. Den är helt ny, särskilt byggd för montering i ram, men den har samma styrka som den gamla Fuchsen, och vad bättre är, en utmärkt ljuddämpning. Den dova tonen i motorn är njutbar, och man är nästan tacksam för att man inte tuktat motorn alltför hårt i det avseendet. 

Utseendet är elegant. Tankbubblan rymmer hela 5,5 liter utan att vara i vägen för knäna. Förgasaren har en startpump som man bara behöver trycka ned en enda gång före starten, och det elektriska systemet lämnar 6 watt till den avbländbara strålkastaren. 

En bra moped, med ett extra plus för det tvåväxlade utförandet - låt sedan vara att det hela närmast är en liten mc med scooterutrustning, ett ekipage för mopedfolk med motorintresse... 

 
 

Motor: 49,9 cc luftkyld tvåtaktare, slaglängd 44 mm, cylinderdiameter 38 mm. Effekt 0,7-0,8 hk. 

          Flottörförgasare med startpump och fast munstycke. Svänghjulsdynamon lämnar 6 w effekt

          och 6 v spänning. 

Tillverkare: Halleiner Motorenwerke AG, Hallein, Österrike. 

Motorplacering: Framför vevpartit. 

Drivsätt och växlar: Inbyggd växel i motorn och kraftöverföring till bakhjulet med kedja. Modellerna ETS och ETL har endast en växel och automatisk koppling av ceatrifugaltyp, modellerna ZTS och ZTL har två växlar och slirbar korklamellkoppling. 

Reglage: Modellerna ETS och ETL har rullhandtag för gas på höger sida med en liten pysspak för tummen. Enda reglage för övrigt på styrstången är lyfthandtag för handbroms på vänster sida. 

Modellerna ZTS och ZTL har rullhandtag för gas, pysspak och handbroms på högra sidan och växelhandtag av "scootertyp" på vänstra sidan. 

Utrustning: Fjädrande framgaffel av parallellogramtyp, strålkastare med avbländningsomkopplare, sadel med drag och tryckfjädrar (på lyxmodellerna Mofasadel), liten bagagehållare, pump, verktygsväska och verktyg. Tank rymmande 5.5 liter oljeblandad bensin i förhållade 1: 25 (under inkörning 1: 20). 

Lyxmodellerna har elektrisk baklykta, hastighetsmätare och diverse delar förkromade.