Mustang MAMBA                 
 MUSTANG - Mustangfabriken AB, Trelleborg.

^ back to Mustang Main.  

- - - - - - - - - - - - -

[CSR].

 

Mustang [53]

Minor 531, Fuchs. 

 

Mustang [Zündapp motor]

541 (-54),

553 (-55),

567 (-56),

573, 577 (-57),

583 (-58),

593 (-59),

613 (-62). 

 

Mustang [HMW motor]

578 (-57),

588 (-58),

598 (-59).

 

Mustang [Flying Horse.]

Zündapp motor.

569 (-56),

579 (-57),

589 (-58),

599 (-59). 

 

Mustang [58]

Royal 587, Zündapp 258.

 

Mustang [59]

Typ 596, Zündapp 265.

 

Mustang [Mopedscooter]

580 Jlo Piano (-58),

610 Zündapp 265 (-62). 

 

Mustang [62]

618, 617, 616, 613, 610.

 

[Motor] Zündapp 265 (-67).

 

 

 

Mustang [67]

Cross Special,

TT, TT-test. 

 

Mustang [69]

TT Super,

Cross Special (data),

Rocket Special,

610 Mopedscooter,

613,

616,

617-8 S.

 

[Motor] Zündapp 278. 

 

 

Mustang [74]

Cross Special,

Cross B,

617 S,

618 S,

Super TT,

Rocket RO.

 

Mustang [74]

Mamba,

Cobra,

Anaconda. 

 

 
 1974      
 
      
 

 

Mustang MAMBA  Bj.74

Motor: Zündapp

 

 

Mustang COBRA  Bj.74

Motor: Zündapp

 

 

Mustang ANACONDA  Bj.74

Motor: Zündapp

 

 

MOTORS mopedtest av

Mamba o. Anaconda..

 

 
 Den 3-växlade 278-motorn som sitter på Mustang Cobra, Mamba-3, Rocket, Cross, TT och 618 S
 
 1974
 30

MUSTANG MAMBA      [Back/to MOTORs test 1974.] 

 

 

 

 

MUSTANG COBRA

 

 

 

 40

MUSTANG ANACONDA    [Back/to MOTORs test 1974.] 

 

MUSTANG 

Mamba-3 Oslagbar? Mycket tyder på det. Vi prutade inte på kraven när Mamba konstruerades. Fastän Mamba är något mindre och lättare så har den samma höga kvalitet som dom andra Mustangmopparna. 

 

Se på motorn: Zündapp 278-08 LO med 3-växlad fotväxel. Framgaffeln av riktig teleskoptyp, skärmarna är rostfria, bromsljus och hastighetsmätare är standard. Rymlig verktygskassett under pakethållaren och rak ljuddämpare. Mamba-3 är marknadens tuffaste låghjulsmoped tycker många. Mamba-2 Lika behändig och lättkord som Mamba-3 men med Zündapp 2-växlade motor, handväxlad. 

 

Mustang Cobra Rivig, rolig och accelerations snabb så skriver Teknikens Värld i en av sina hårda tester. Tidningen fortsätter; "Den är kul att köra, det är bra drag i den och den är stark".

Det är inte bara Teknikens Värld som är entusiastiska över Cobra. Nöjda grabbar har gjort Cobra till en fluga på mycket kort tid. Men så är också Cobra både i detalj och grund- konstruktion något som går utanpå det mesta mopedväg. Det kan Du se själv: Cobra ser ut som en motorcykel och är rent tekniskt en motorcykel med strypt motor. Den oerhört starka 3-växlade Zündappmotorn som är byggd för en 6-hästars motorcykel är bantad i enlighet med svenska mopedbestämmelser.

 

Du kan med Mustangs trimnings sats ändra Din Cobra till motorcykel när Du fyller 16 år och har tagit körkort. Cobra har vaggram. Det betyder att motorn är fastsatt på inte mindre än tre punkter. Otroligt starkt. Framgaffeln på Cobra är av MC-typ. En sådan teleskopgaffel ger den bästa väghållningen. Bakfjädringen består av kraftiga oljestötdämpare. Det är viktigt att Du sitter skönt, därför har Cobra en påkostad sadel. Den är spänstig men inte hård. Den är bred för att ge gott stöd i kurvorna.

Cobra har en fräck tank som rymmer 7 liter, därav 0,8 liter reserv. Det sitter ett dubbelt stöd på Cobra. Rejäla grejor som ger god stabilitet. Skärmarna på Cobra är av rostfritt stål. Naven är fullbroms nav med en diameter på 120 mm.

Till sist kan vi nämna att Cobra har en stor markfrigång så det behövs egentligen ingen väg där Du kör.

Färg: Tillverkas med förkromad tank i blå färg eller lackerad i gul och med svart färg. 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

Alla Mustangmopeder och cyklar har mycket hög kvalitet på lackeringen. Först sandblästras eller avfettas den råa detaljen t.ex. en ram. Därefter sprutas en primer eller vid transparent lack, silvergrund. Ovanpå denna sprutas transparent lack och mellan varje skikt brännes lackerna i ugn vid c:a 1200°.

 
lack 17 gul lack 18 ljusröd lack 44 vinröd
 
lack 86 brun lack 108 blå lack 112 orange