NSU-Werke Aktiengesellschaft, Neckarsulm .
Quickly -54 ¤ Quickly S -58, bytesprislista ¤ Henry Ford II / Quickly N -56, N / S -58 ¤ Quickly L -58  ^ back 
Sport-Quickly Cavallino -58 ¤ Quickly T, photos -59 ¤ Quickly  N, S, TT , TTK -60 ¤ Quickly  S/2 -61 ¤ Agriette with NSU engine 
 INCORPORATED 
 
                
 Henry Ford II / Quickly N -56   Quickly N / S -58
 
 

WIEN 

En medelålders man med en NSU-quickly är i och för sig ingenting märkvärdigt, men bilden till höger är alla fall unik! Mannen är nämligen Henry Ford II, generaldirektör i Fordkoncernen, och han bör ju ha lite bekvämare fordon till sitt förfogande.

      Motorfirman Harry Hannsson, Bengtsfors

NSU 2-växlad mopedmotor

bl.a. NSU Quickly, Monark, Kroon m.fl.

[Motorer.]   
 
 
 Das ist die Quickly N - das Standardmodell in derQuickly-typen reihe. Bei voller Leistung, Anspruchslosigkeit und langer Lebensdauer bietet sie,da schlicht in der Ausstattung, den Vorzug des besonders niedrigen Preises.

 
 
 

1957-58

33kg   (58-59 37kg)  49ccm

NSU Quickly-N               

Motor: NSU-Einzylinder-Zweitakt, 

Bohrung 40, Hub 39, 49 ccm, 

Verdichtung 1 :5,5, 

Dauerleistung 1,4 PS bei 5000 U/min., 

Höchstdrehzahl 5200 U/min., 

högstes Drehmoment 0,253 mkg bei 3000 U/min. 

Vergaser 1957: Bing 1/9/16, Einstellung 54/2, 1/2x auf. 

Vergaser 1958: Bing 1/9/22, Einstellung 54/2, 1/2x auf.

Elektrische Anlage: Schwunglichtmagnetzünder 6 V W, Kerze (Wärmewert Bosch W 190 M 11 S, Gewinde M 14. 

Getriebe und Antrieb: 2 Gänge, (1958: auf Wunch mit 3-gang getribe)Lenkerschaltung, Zweischeibentrockenkupplung, Sekundärkette Einfachrollenkette 1x12, 7x4, 88 Din 8180, 112 Glieder, Abstufung 1,88:1 Übersetzung gr. Gang 15,99, ca. 40 km/h. 

Rahmen: Blechpreßrahmen, Blechpreßgabel mit Schwinghebel, Steckachse vorne und hinten. 

Bereifung: v. 26x2,00, h. 26x2,00, Reifendruck v. 1 5 - h. 1,75. 

Bremsen: Innenbackenbr., 90 mm Ø. 

Tankinhalt: 4,45 Ltr., Reserve 0,45 Ltr., Mischverhältnis 1:25. 

Verbrauch: Bei 40 = 1,3 Ltr./100 km. 

Abmessung: Gesamtlänge 1895 mm, Breite 642 mm, Höhe 960 mm Radstand 1183 mm, Sattelhöhe 780 mm, Fußrasten Außenweite 455 mm, Bodenfreiheit 125 mm. 

Preis 1957: DM 465,-. 

Preis 1958: DM 514,- Aufpreis für 3-gang:DM 30,-) 

Steuer: frei.   Versicherung: DM 6,- p. J.  Hersteller: NSU-Motoren-Werke AG., Neckarsulm

1958 Hersteller: NSU-Motoren-Werke AG., Neckarsulm

Importeur: Ernst Frey, Wien IV; Kümpfen-Hieronymi & Co., Zürich; Willi Maier, Winterthur-Wülflingen

  
 
 

Mannen: För tusende gången: Vi har inte snott dom !

Men jag har hennes och hon har min.. kan vi inte få åka nu?

 

Det finns en Quickly-modell för allas behov. 

QUICKLY - N  

(är specialtillverkad för tyska förhållanden. Importeras ej.) 

QUICKLY - S 

(standardmodellen). mopeden t.h.

För Er som gärna nöjer Er med en mindre luxuöst utformad moped, men ändå fordrar kvalitet och slitstyrka, tillverkar NSU standard modellen Quickly-S. Den saknar några av lyxmodellens finesser, men grundkonstruktionen och livslängden är densamma. Priset är givetvis lägre för standardmodellen.

 

Motor: NSU-original, 2-takt. Cylindervolym: 49 cc. 

Cylinderdiam.: 40 mm. Slaglängd: 39 mm.

Kompression: 5,5:1. Max. varvtal: 5.200 varv/min. 

Växlar: två. Startsystem: kickstart. Motortransmission: kugghjul. 

Belysning: 17 watt. Däck: 26-2. Tankrymd: 4,5 liter (reserv 0,45.)

BENGT BERG & CO AB, Göteborg

TOPP