Monarscoot from AB Cykelfabriken MONARK - Varberg.            
 AB Cykelfabriken MONARK Varberg.

^ back to Monark moped scooters. 

- - - - - - - - - - - - -

Monark 

• Models, CSR 52-5859-61.

Jlo Piano G 50, 1958.

History.

• Factory's 1946.

Frontmärken.

• Cyklar: Vuxna, barn.

 

Monarped [52-55]

[52-53] M 30.

[53] Ferbedo (D). Önskemoped.

[53] Montering. [54] TT Race.

[54] Test.

[55] Till Gibraltar.

[55] Instruktionsbok M 36.

 

Monarped [56-57]

[56] M 24. Dämpat oljud..

[56-57] Pojkmoped M 31,

........... Jlo - Pilot - NSU.

[56] M24, M56F, M36, M56, M57,

...... M50-55, M61, M38-39.

Monark [58-60]

[58] Jubile M 348, 348 F.

[58] M 578.

[59-60] M 349 F, M 449 F.

[59-60] M 34 F, M 249. Alpino M 34 U.

........... Norska Termoped.

 

Monark [58-60]

[58] Monarped M 308 F.

[59] La Strada M 309 F, test.

[59] I. Johansson La Strada M 309 F.

[60] Lill-Babs åker La Strada M 309 S.

[60] Monark Piccolo, Schweiz.

 

Monark [1961]

1261/339,

1241, 1231.

Alpino 1291/1221,

1211, 349.

 

Monark:

[61] Outboard motor & Boat.

Monark [62-64

[62] Lyx 1232.

[63] Lyx 1232, 901242-901243-(901283).

Lyx Monarpeden, Lyx Monark skotermoped

[64] Automat 1214. [63-64] Super Sport.

[66] Topper 1205, test.

 

Paket mopeder [55-61]

[55] .... M 60. Uddevalla.

[56-57] M 61 (161).

[58] .... M 618.

[59] .... 619 (1619).

[60-61] 1701. Transport bicycles.

 

Transport mopeder [57-63]

[57] DM 62, DK.

[57] M 62. SF.

Instruktionsbok M 62.

[58] M 628.

[59] M 629.

[62] mod.

[61-63] 1731, 1741. [70] 1193.

Mopedscooters [57-61]

[57] M 33. TfA test.

[58] M 338, specifikation.

[59] M 339, spec. Ingmar Johansson.

[59-60] M 339. Lill Babs.

[59-66] Monarscoot in Nederland.

[61] .... M 339, M 1261. Photos.

[65-69] M 1269 photo. Postcard.

 

Monark Senior [58-65]

[57-59] M 668-1668,

........... M 669-1669 Jlo.

[60-65] Photos.

[63-71] 1721-1722 Jlo, 1709 Sachs.

 

• Monark main.    • Sweden main.

 
    []
N2       
               
 

 

Monark Monarscooten M 338 Bj.58

Motor: Jlo

 

 

Monarscooten i lackkombination nr 8, 6 och 7.

Motor: Jlo

 

   
 
  
N3      
                                            
 

 

Monarscooten M 338 Bj.58

Motor: Jlo

 

 

Monarscooten typ 338 (1338)

Motor: Jlo

 

   
 
M2a    
 1958  M 338. 2-eller 3-växlad 1338 JLO motor.  
  

Man åker nästan gratis på monarscooten (mindre än 2 öre/km), idealfordonet i stadstrafiken - lätt att ta sig fram med, lätt att parkera. Monarscooten är även som gjord för landsbygden tack vare sin gedigna konstruktion.

Suverän fjädring, små men kraftigt dimensionerade hjul, komfortabel skumgummisadel och perfekt balansering samverkar till en bekväm körställning och flytande gång på den gropigaste väg. Man åker även rent - det garanterar frontskyddet och inkapslingen av motor, tank och hjul. 

Den tekniska utrustningen är överlägsen med tystgående, accelerationssnabb och driftsäker JLO Piano-motor i 2- eller 3-växlat utförande. 

Alla blir nöjda med monarscooten »det bästa Monark har gjort».

M 338 2-växlad Riktpris 1.095:-  Tillkommer för: 3-växlat utförande (M 1338) Kr. 45:-   Däck med vita sidor Kr. 7: -

 

 

Tekniska data

Motor: JLO Piano G 50, 49 cc, 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 4300 varv/min. 6 volts svänghjulsmagnet, som ger 17 watt. Monarks berömda ljuddämpningssystem med insugnings- och avgasljuddämpare. 

Drivsätt och växling: 2- eller 3-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. 

Utrustning: Tank 5,2 lit. Reservtank. Fullbromsnav fram och bak. Elsignalhorn. Bakljus. Inbyggd strålkastare med ställbar reflex och 100 mm ljusöppning samt hastighetsmätare. Sadel i bekväm scootermodell med extra tjock svampgummidyna. Kraftigt utformad förkromad pakethållare av ny konstruktion. 

Fjädring: Fram: Kraftigt lagrad bottenlänk, 65 min slaglängd. Bak: Swinggaffel i underhållsfri nylonlagring, upphängd i gummistötdämpare, 65 mm slaglängd. Ringdimensioner: 20"x2½".

Övriga data: Stabilt frontskydd av karosseriplåt. Motor och bakhjul helt inkapslade. Motortäckplåten klädd av en skyddsmatta. Portföljkrokar på frontskyddets innersida samt på bakskärmens vänstra sida. Tanken placerad inuti bakskärmen med bensinpåfyllning i utrymmet under sadeln, som även är verktygslåda.

   
 
M2b    
 1958   Från broschyr: Monarscooten i lackkombination nr 8, 6 och 7.  
 

Monarscooten präglas av en formfulländad och linjeren elegans. 

Läckra lacker i årets modefärger och gnistrande krom gör monarscooten till en

»strålande» färdkamrat, ett fordon med söndagsprägel - till vardagsbruk.

 
 
  Fr.v. Monarscooten i lackkombination nr 8, 6 och 7. 
 
M3a    
 1958  M 338  
 
 
 
 
 

M 338

Monarscooten är 

»pärlan bland 2-hjulingar» 

- »det bästa Monark har gjort».

 

Lättkörd som en cykel

och billig som en moped,

men med skoterkomfort. 

 

Den är

- körkorts

- skatte

- accis

- buller

- stänk

  och dragfri. 

 

2- alt. 3- växlad Jlo Piano motor.

 

 Riktpris kr 1.095 :-

 

 

AB CYKELFABRIKEN MONARK.

 
    
M3b    
 1958  Typ  338 (1338)