Jubile - MONARK i Varberg 50 år.            
 MONARK  AB Cykelfabriken Monark, Varberg.

^ back to Monark 1958-60.  

- - - - - - - - - - - - -

Monark 

• Models, CSR 52-5859-61.

Jlo Piano G 50, 1958.

History.

• Factory's 1946.

Frontmärken.

• Cyklar: Vuxna, barn.

 

Monarped [52-55]

[52-53] M 30.

[53] Ferbedo (D). Önskemoped.

[53] Montering. [54] TT Race.

[54] Test.

[55] Till Gibraltar.

[55] Instruktionsbok M 36.

 

Monarped [56-57]

[56] M 24. Dämpat oljud..

[56-57] Pojkmoped M 31,

........... Jlo - Pilot - NSU.

[56] M24, M56F, M36, M56, M57,

...... M50-55, M61, M38-39.

Monark [58-60]

[58] Jubile M 348, 348 F.

[58] M 578.

[59-60] M 349 F, M 449 F.

[59-60] M 34 F, M 249. Alpino M 34 U.

........... Norska Termoped.

 

Monark [58-60]

[58] Monarped M 308 F.

[59] La Strada M 309 F, test.

[59] I. Johansson La Strada M 309 F.

[60] Lill-Babs åker La Strada M 309 S.

[60] Monark Piccolo, Schweiz.

 

Monark [1961]

1261/339,

1241, 1231.

Alpino 1291/1221,

1211, 349.

 

Monark:

[61] Outboard motor & Boat.

Monark [62-64

[62] Lyx 1232.

[63] Lyx 1232, 901242-901243-(901283).

Lyx Monarpeden, Lyx Monark skotermoped

[64] Automat 1214. [63-64] Super Sport.

[66] Topper 1205, test.

 

Paket mopeder [55-61]

[55] .... M 60. Uddevalla.

[56-57] M 61 (161).

[58] .... M 618.

[59] .... 619 (1619).

[60-61] 1701. Transport bicycles.

 

Transport mopeder [57-63]

[57] DM 62, DK.

[57] M 62. SF.

Instruktionsbok M 62.

[58] M 628.

[59] M 629.

[62] mod.

[61-63] 1731, 1741. [70] 1193.

Mopedscooters [57-61]

[57] M 33. TfA test.

[58] M 338, specifikation.

[59] M 339, spec. Ingmar Johansson.

[59-60] M 339. Lill Babs.

[59-66] Monarscoot in Nederland.

[61] .... M 339, M 1261. Photos.

[65-69] M 1269 photo. Postcard.

 

Monark Senior [58-65]

[57-59] M 668-1668,

........... M 669-1669 Jlo.

[60-65] Photos.

[63-71] 1721-1722 Jlo, 1709 Sachs.

 

 

• Monark main.    • Sweden main.

N0    
  [Back to Norwegian Termoped.]
N2      
             
 

 

Monark Monarped  M 34 F   Bj.59

Motor: Jlo Piano G50

 

 

Monark M 249 F (NSU 2-växlad) - M 34 F  (JLO 2 eller 3-växlad).

 

 

 

 

 
 
N3      
                                                      
 

 

Monark M 249   Bj.60

Motor: NSU 51 ZT

 

 

 

 

 

 

 
N4       
                        
 

 

Monark M 34 U. "Alpino"   Bj.60

Motor: Fläktkyld Monark - Jlo.

 

 

Monark M 34 U. "Alpino"   Bj.60

Motor: Fläktkyld Monark - Jlo.

 

 

 

 
 
N6  
 

I Skien i Norge byggdes det mopeder! Vid TERMOLUX FABRIKKER i Skien licens producerades mopeder från bl.a. Victoria, Monark och Tomos.

Denna TERMOPED med ramdelar etc. från Monark var något man kunde köpa i Norge 1959. 

Man byggde som det passade för Norge och efter egen smak. Att det satt samma motor som på den svenska liknande modellen, det var ingen självklarhet. Här kan Du se mer.

 

 

 

Termoped Standard.  Bj.59

Motor: JLO, 2 hk, 2 gir.

(at Norway)

 

 

 

 

 
 
M2c    REKORD    
 1959     [Back/to: Tidningen REKORDs moped guide.] 
 Tidningen REKORD presenterar Monarped M 34 F i sin mopedserie.
 
 
 
  
 
 
Monarped M 34 F.

Motor: Jlo Piano motor. Cylindervolym 49 cc. 2- takts luftkylning med vändspolning. Effekt 0,8 hkr vid 4.300 varv/min. 6 volts svänghjulsmagnet. 

Kraftöverföring: Kedjedrift, 2- eller 3- växlad låda sammanbyggd med motorn. 

Fjädring: Teleskopgaffel. bak: swinggaffel med teleskopstötdämpare och underhållsfri nylonlagring. 

Nav: Fullbromsnav fram och bak. 

Sadel: Swingsadel med svampgummidyna. 

Ringar: 24 x 2". 

RIKTPRIS: 895 :- Tillkommer för 3- växlat utförande 45 :-. 

Tillverkare: AB Cykelfabriken Monark, Varberg.

 

 
 
M2d    
 1960    
 
 

I Monarks monarpedfamilj ingår M 249 F som den prisbilligaste monarpeden med bakhjulsfjädring och inbyggd strålkastare. Den är försedd

med accelerationssnabb och driftsäker NSU-motor med borttonat ljud. Robust konstruktion, perfekt balansering och utomordentliga köregenskaper

gör M 249 F till ett allemansfordon, som tillgodoser högt ställda anspråk och är idealisk för både gammal och ung, i staden och på landet, för nytta

och nöje. 

M 249 F kombinerar smakfullt yttre med hög teknisk standard. Den är slitstark och billig i drift - ett kvalitetsfordon, som håller i alla väder. 

 

M 249 F

2-växlad NSU-motor. Riktpris Kr. 860: -.

M 34 F 

D:o med Jlo Piano-motor, 

2-växlad. Riktpris Kr. 895: -. Tillkommer för 3-växlat utförande Kr. 45: -.

 

 
 Bilden ovan: M 34 F i lackomb. nr 13. Finnes även i komb. nr 7 (blå) och nr 9 (ljusgrön).  
 

• Tank: 4,3 lit. Reservbensin,

• Swingsadel med svampgummidyna.

• Teleskopgaffel. 

• Fullbromsnav fram och bak. 

• Polisgodkänt styrlås. 

• Bakhjulsfjädring: swinggaffel med teleskopstötdämpare och underhållsfri nylonlagring. 

• Djupa, stänkskyddande skärmar.

• Bakljus. Inbyggd strålkastare med 100 mm ljusöppning. 

• Ringdim.: 24"x2".

 

ny tab.
M3c    
 1960    
 
 

M 249, M 349, M 249 F och M 34 F

Monarks prisbilliga serie omfattar modeller med eller utan bakhjuls fjädring. 

Robust konstruktion, perfekt balansering och utomordentliga köregenskaper gör dessa modeller till allemansfordon som motsvarar alla de krav NI kan ställa på en bra bruksmoped.

 

M 249, 2-växl. NSU. Kr.825: - + oms. 34: 65

M 349, Dito med 2-växl. Monark-Jlo. Kr.870: - + oms. 36: 50 

Tillk. för 3-växl. utf. kr. 25:-+ oms. 1:05

M 249 F, 2-växl. NSU-motor, bakhjulsfjädring. Kr.890: - + oms. 37:35

M 34 F, Dito 2-växl. Monark-Jlo-motor och bakhjulsfjädring. Kr.925:- + oms. 38: 85

Tillk. för 3-växl. utf. kr.25:- + oms. 1:05

 

 

 
        M 249, 2-växl. NSU. 
 
 
 
 1959   MOTORSPECIFIKATIONER.    
 

Dämpat transmissionsljud och perfekt ljuddämpning på insugnings- och avgassidan är tekniska finesser, som-populärt kallas »det borttonade ljudet». 

Jlo Piano G 50 och NSU 51 ZT är världsberömda mopedmotorer, som skänker monarpederna oöverträffad driftsäkerhet och segdragande kraftresurser. 

 

TEKNISKA DATA: 

Jlo Piano G 50, 49 cc, 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 4.300 varv/min. 6 volts svänghjulsmagnet, som ger 17 watt. Monarks berömda ljuddämpningssystem med insugnings- och avgasljuddämpare. Drivsätt: Kedjedrift. Växling: 2- eller 3-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. 

NSU 51 ZT, 49 cc, 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 3.800 varv/min. 6 volts svänghjulsmagnet, som ger 17 watt. Utrustad med Monarks berömda ljuddämpningssystem med insugnings- och avgasljuddämpare. 

Drivsätt: Kedjedrift. Växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart.

 

 

 
M4c    
 1960    
 
 
 M 34 U  med fläktkyld motor. 

Ungdomsmonarpeden är en moped helt enligt ungdomens önskemål. Den har en pigg, accelerationssnabb, fläktkyld Monark-Jlo-motor med hög effektiv dragförmåga vid alla farter, styre i motocrossmodell, perfekt fjädring av teleskoptyp fram och swinggaffel med teleskop bak, för kromade fälgar. Härlig skumgummi sadel, god balans, förnämlig körställning, stor bensintank i ny utformning, bakljus med stoppljus, inbyggd hastighetsmätare i strålkastaren är ytterligare några egenskaper som ungdomen sätter värde på. 

 

M 34 U, 2-växl. fläktkyld Monark-Jlo. Kr.965:- + oms. 40: 50  Tillk.för 3-växl.utf.kr.25:-+oms.1:05

 

 
 
    
 
M4d          REKORD    
 1960     [Back/to: Tidningen REKORDs moped guide.]
 MONARK Alpino med fläktkyld Monark-Jlo-motor i tidningen REKORDs mopedserie.
 
 
    
 
 
Alptestad motor!

Monark Alpino

Tillverkare: AB Cykelfabriken Monark, Varberg.

Motor: Fläktkyld Monark-Jlo-motor. Alptestad. Dämpat transmissionsljud. 

           49 cc 2- takts 0,8 hkr vid 3.800 varv. 6 volts svänghjulsmagnet.

Kraftöverföring: 2- eller 3- växlad, kedjedriven, kedjan helt inkapslad.

Fjädring: Teleskopfjädring fram och swinggaffel med teleskop bak.

Ram: Svetsad stålrörsram.

Ringdiameter: 23 x 2,25´´. Förkromade fälgar.

Utrustning: Skumgummisadel, stoppljus, inbyggd 

                   hastighetsmätare i strålkastaren.

Riktpris: 965 :- . Tillkommer för 3-växlat utförande 25 :-