RUSCH - S. Östholms Motorverkstad, Stockholm.

^ back to RUSCH main. 

- - - - - - - - - - - - -
 Rusch 1953. Motor : Victoria Special 38 ¤  Rusch 59-64. Motor: Victoria MS 51
 
N2    
                                    
 

 

Rusch Sportmoped Bj.59 i TfA TEST.

Motor: Victoria MS 51

 

 

 

Rusch Sportmoped Bj.64

"På TRADERA".....

 

 

AC tändstift.

 

 
1959    
 1959     [14 mopeder testas.] ● [Test guide.]
 

 TfA provkör Rusch Sportmoped i nr.22

 

RUSCH SPORTMOPED har en Victoria-motor av typ MS 51 med 48 cc slagvolym. 

Slaglängd och cylinderdiameter, 42x 38 mm. Toppeffekten 0,8 hk uppnås vid 4700 v/min. 

Förgasare av fabrikat Bing med startchoke. Som standard är mopeden utrustad med två växlar vilka manövreras genom vridhandtag. 

Tändsystem: alternativt Noris, Siba eller Romag Samtliga magneter lämnar 17 W. - 

Fjädring: Frambottenlänkgaffel eller teleskop. Baksvingarm med teleskop. - 

Bromsar med 100 mm diameter. - 

Bensintanken rymmer på standard-mopeden 7 liter och TT-tanken rymmer 9 liter. -

Hjul, 23x2,25 med vita däcksidor. 

 

Rusch-mopeden tillverkas av Östholms Motor & Cykelverkstad. Klara Norra Kyrkogata 21, Stockholm. Den kan köpas med antingen svart,

blå eller vinröd lackering för 1 030 kr. Tillägg för treväxlad växellåda 35 kr, hastighetsmätare 35 kr och teleskopgaffel 10 kr. 

 

 
      SPORT   1959

 

              

Rusch är den enda moped som säljs i Sverige utrustad med styrbroms. Huruvida en moped kan komma upp i så stora farter att en sådan detalj kan bli nödvändig, ställer vi oss tvivlande till. 

 

 

Hela Rusch-mopeden präglas av ett synnerligen noggrant tillverkningsarbete. Svetsskarvarna är välgjorda, lackeringen och förkromningen först klassig. Bromsarna och fjädringen av god klass.

 

Den sista mopeden i Teknik för Allas testserie denna säsong är den svenskbyggda sportmopeden Rusch. Den började tillverkas 1955 och premiärvisades samma år med den för mopeder något ovanliga vaggramen. Året därpå utrustades den med bakhjulsfjädring, 9-liters TT-tank och teleskopgaffel kunde fås på beställning. Årets modell har genomgått mycket små förändringar, men den har bl. a. fått bredare stänkskärmar och vita däcksidor. 

 

När vår provkörning inleddes, hade mopeden endast körts ett par hundra meter. De första starterna krävde därför lite extra besvär, något som dock senare helt försvann, Då vi testat de tidigare Victoria-försedda mopederna, har dessa visat sig varit synnerligen lättstartade. Rusch-mopedens Victoria-motor startade också mycket lätt, om man bara tog som regel att vid kallstart trycka in chokespjället. Detta oavsett om det var kallt eller varmt i luften. 

I övrigt har vi redan skrivit det mesta om Victoria-motorn i tidigare tester, men en del saker kan förtjäna att nämnas på nytt. Motorn ger den lagstadgade toppeffekten vid ett påfallande högt varv, 0,8 hk vid 4 700 v/min. Man skulle därför lätt kunna tro att motorn därigenom fått ett högt vridmoment med åtföljande slöhet vid lägre varv. Men konstigt nog är motorn varvvillig över ett mycket brett register. 

 

Lagens stränga arm vaktar alldeles speciellt vaksamt över mopedåkarna och ger dem inte många chanser att åka fortare än 30 km/tim. Men om mopeden rullar iväg fortare än 30 "knutar" i en nedförsbacke finns det inga fartrestriktioner längre. Victoria-motorn har på grund av sitt ganska höga toppvarv mycket lätt att övervarva och i en brant utförsbacke kan man därför utan att motorn misständer komma upp i 45-50 km/tim. 

Vaggramskonstruktionen är något ovanlig för mopeder. Denna ramtyp brukar man i vanliga fall återfinna på tunga motorcyklar och tävlingsmotorcyklar. Utförandet ger en mycket stadig placering av motorn och är i sin helhet mycket stabil. En vaggram brukar emellertid bli tyngre än en sluten rörram, men på Rusch-mopeden har man ändå lyckats göra den både lätt och stabil. Tack vare denna ramtyp är Rusch-mopeden vad beträffar stabilitet och frihet från vibrationer - i särklass bland mopeder. Ramen är mycket låg och ger därför också en utmärkt balans. 

Framgaffelns lutning är helt riktigt ganska brant, vilket gör mopeden lättstyrd vid låga farter. Även fjädringen är bra, vår testmoped hade den vanliga bottenlänkgaffeln framtill, som visade sig ge god körkomfort på de flesta väglag. Bakre svingarmen är mycket lång, vilket är bra ur den synpunkten att kedjan får liten rörelsefrihet i längdled vid upp- och nedfjädring. 

 

Förkromning och lackering är av hög klass. Några egentliga nackdelar fann vi inte på testmopeden. Vi tycker det är synd att en så förnämlig moped som Rusch är byggd i första hand för ungdomen. Skulle tillverkaren - Östholms Motorverkstad - börja bygga en standardmoped av lika god kvalitet som Rusch Sport, skulle den då med all säkerhet bli minst lika eftertraktad som företagets sportmoped.

                                                                                                            

 
M4c    
 1964    
 

Auktion på Tradera 29 mars 2017.

Här får Zündapp, Puch konkurrens, en Rusch Sport går för 32.250.-. Ut å leta i lador, uthus, vedbodar...

 

 

   
  Rusch moped sportmoped