AB FELIX - ESLÖV                   
 Monark-Crescent AB MOPEDSEKTIONEN   ^ back to MCB 1966-71.
- - - - - - - - - - - - -

MCB [65-1]

[65-68] 1155 HVA auto. 1185-1.

[66-68] Trapper 1206, 1207 HVA.

[66-69] Trapper 1217, 1218, 1218 50S.

MCB [66-1]

Felix gurka.

[66-67] Topper; 1205, 1215.

[68-71] 1228, 50 SS; 1228.

MCB [66-2] ● BP petrol.

[66-69] 1273, 1273-1, 1278. HVA-mot.

[66] .... 1283, Monark.

[68-72] 1279-1, 1289 Sthlm, 1290. Strömstad.

 

MCB [67-1] ● Gulf benzin.

[67-75] Compact 1247, 1248, 1249, 1252.

[71] .... 1250, 1250-1.

[70-72] 1240.

 

MCB [72-1]

[76-80] Compact 1248, 1252.

[77-78] Golden Champ 1255.

[72-80] 1272, 1293 E-Type, 1294, 

........... F 50, F 50GL, 1244 F50glx.

 

MCB [68-1]

[68-74] 1238, LM16. 1237.  [72] 1239.

[73-76] Champion 1256. 1259. Mini 1260.

[74-80] 1209.

[74-77] 1200, 1254. [77] 1203.

 

MCB [64-1] ●

[64-65] Skoterett 1264.

[66-72] Skoterett 1264.

[69-71] Skotermoped 1263 Hva-motor.

.......... 1269 Sachs-motor.

 

 

 

 

 

 

Instruktionsbok för MCB mopeder.

 

 

 

 
 1968-71 1228, 50 SS: 1228.    
 
N1  
              
 

 

MCB 1228 50 SS 1968-69

Motor: Sachs 50/3 LFS, fläktkyld, 3-växlad

 

Crescent 50 SS: 921228  Bj.69

Motor: Sachs 3 gear

 

   
 
N2   
   
 

 

Monark 50 SS 1228   1970-71

Motor: Sachs 50/3 LFS

 

     
 
M1a    
 1968-69    
 

Moped 1228 är monterad med SACHS-motor 50/3 LFS, fläktkyld, 3-växlad med fotväxel och kickstart.

 

 

 

 

 

 

 
 
M1b    
 1969   Crescent 50 SS: 921228.  Sachsmotor, 3 gear.    [Lillebror 50 S 1218.] 
 

Det här är faktiskt en ingen motorcykel..... men det kan bli en! Det här är en moped. Men visst ser den ut som en motorcykel.

Och den känns som en - Crescent 50 SS! Tävlingsmopeden som ligger överst på resultatlistan. Så det är inte underligt att den ligger överst på önskelistan också. Utseendet talar ju för sig självt. Och motorn är egentligen byggd för motorcyklar.

 

Utomlands körs den med 5 hk. Här i Sverige gäller det att få ut mesta möjliga av den enda hästkraft som är tillåten för moped.

Visserligen får man köra bara 30 km/t i Sverige men känn på "axet' 'hos Crescent 50 SS. Crescent 50 SS ser ut som en motorcykel. Motorn är gjord för en motorcykel. Vad är då naturligare än att bygga om den till motorcykel? När du fyller sexton har du kanske tröttnat på att bara köra 30. För dej finns en ombyggnadssats till Crescent 50 SS!

 

Du kan alltså själv göra om den till lätt mc med ungefär 5 hästar. Men kom ihåg att ta körkort först. Så att du kan köra din Crescent 50 SS i farter som den från början är byggd för! Vill du köra fort redan nu, får du göra det på bana. Med Crescents ombyggnadssats kan du göra en motocross- eller trial moped av Crescent 50 SS.

Och börja tävlingsköra på allvar.

På vinnarmopeden! 

 

Crescent 50 SS : 921228. Fläktkyld Sachs-motor.

3-växlad fotväxel.

Förkromad 9,5 1-tank.

Förkromade fä!gar.

Rostfria skärmar och sidoskydd.

Framgaffel av mc-typ med teleskopfjädring.

Utanpåliggande spiraler bak.

Mc-strålkastare med inbyggd hastighets- och vägmätare.

Bromsljus.

Vikt 66 kg. 

Färger: Klarröd eller Ebenholtssvart.

Ombyggnadssats för motorcykel: Ger Sachsmotorn c:a 5 hk. Pris: 1.811.-

 

 

 
M2a    
 1970-71   MONARK 50 SS: 90 1228.  SACHS-motor 50/3 LFS  
 

Moped 1228 är monterad med SACHS-motor 50/3 LFS, fläktkyld, 3-växlad med fotväxel och kickstart.

 

 

 

 

     1228