Victoria Werke AG, Nürnberg.        
 VICTORIA Victoria Werke A-G, Nürnberg. 

^ back to Victoria [54-60]

- - - - - - - - - - - - -
 

Victoria FM 38. [51-54]

[52] .... Instruktionsbok.

[51-54] FM 38 L, FM 38 S, Vicky I.

[53] .... Vicky FM 38. Hilfsmotoren.

Vicky I. Special built mopeds.

 

Victoria motor guide.

Other brands with Victoria engine

[55-61] CSR inbytesprislista.

Victoria. [54-60]

[54-55] Vicky III.

[56-58] Vicky III N.

[56] .... Vicky IV.

[57-58] Vicky IV E.

[57] .... Tory.

[58] .... Preciosa.

[58-59] Vicky L (Luxus).

[59-60] Vicky SL (Super Luxus).

Victoria. [58-63]:

[58-59] Avanti.

[60-61] Vicky Standard, Vicky Super.

[62-63] Victoria 115, 155, 136, 166.

 

Victoria Nicky. [54-55]

● Ein neuer Kleinroller

● Teknikens Värld (3/55) provkör

● Nicky brochure covers.

Victoria.

Denmark

Nederland.

• Norway Termoped V

● Sweden Rambler Victoria program.

 

German moped reg. V. Germany at A-Z.

● Victoria main. To Zweirad Union.

Back to Victoria [54-60].

 
 IV E  mit motor M 51 oder Victoria-Dreigangmotor M 51 D  
 
N2       
         
 

 

Vicky IV E, MS 51. 1957

 

 

Vicky IV E, MS 51. 1957

 

 

Teknik för Alla testar Victoria Vicky

 

 

 

 
N4       
               
 

 

Vicky IV E, MS 51. 1957

• Photos at own page.

 

Vicky IV E, MS 51. 1958

• Das bekannte Moped Vicky IV E in Standard-Ausfürung.

 

 

 

 

 
M2c    
 1957   Vicky IV E, MS 51  
 
 
 
 
M2d    
 1957    
 
 Vicky IV Hubraum: 47 cc Kilometerstand: 6900. Erstzulassungsdatum: 04.02.1957 Fahrgest.-Nr.: VO83335 Motor-Nr.: 100986 
 
1957    
 1957   Test i Teknik för Alla nummer 14. "MOPEDERNA på vägen" (inte i diket, va!?)   [Test guide.] 
 

 

Victoria Vickys ram är mycket stabil men har samtidigt linjer

som onekligen tilltalar ögat.

 

 

 

Den nya effektiva ljuddämparen Frankfurter Topf, en nyhet

som på Vicky ges det högsta betyg.

 

 

Verktygslådans placering är inte lyckad och låsanordningen

är av det där slaget som går att öppna med en femöring. 

 

 

 

 

VICTORIA VICKY Kort och gott om Victoria Vicky 

Motor: 3-växlad 2-taktsmotor, cylindervolym 48 cc. Effekt 0,8 hk. 

Svänghjulsmagnet och Bingförgasare. Kickstart. 

Framhjulsfjädring: Bottenlänk. Bakhjulsfjädring: Svingarm. 

Nav: Lättmetallnav av mc-typ. 

Belysning: Strålkastare 6 volt, 15/15 watt. 

Tillbehör: Godkänt mopedlås, pump, packningshållare, inbyggd verktygskassett, hastighetsmätare. 

Riktpris: 925 kr.

 

 

TfA:s mopedtestningsserie har nu turen kommit till Victorias nya treväxlade modell av Vicky. 

Victoriafabrikerna lär väl ha den största erfarenheten när det gäller konstruktion av mopedmotorer. Att erfarenheterna utnyttjats för den nya motorn märker man omedelbart vid en provtur. Den är pigg och arbetsvillig och motorn visade under testen enbart goda sidor. Accelerationen förtjänar högt beröm. 

En positiv överraskning är den nya treväxlade lådan, som tillåter blixtsnabba växlingar och arbetar mycket mjukt och smidigt. Vicky kan utan vidare starta på ettan i stigning på 15 % och på tvåan i 9 % stigning. 

Ett lovvärt initiativ har Victoriafabrikerna tagit i och med den nya ljuddämparen Frankfurter Topf (tidigare beskriven i TfA nr 5 i år). En effektiv nyhet, som borde anammas av flera märken. 

 

På minussidan står sadeln, som visserligen är mjuk, men ack så liten. Den var för snålt tilltagen redan för TfA:s testare och hur ska den då inte kännas för en tungviktare? 

Väl tilltagna är däremot bromsarna. Man känner snart, att man kan använda dem i den fasta förvissningen, att de stoppar mopeden mjukt och effektivt, utan tvärnitar, som är speciellt farliga för en mopedist. En liten nackdel på testexemplaret var ett högljutt gnissel i bakhjulsbromsen, men sådant går ju att rätta till. 

Fjädringen på Vicky får fint betyg och speciellt bakhjulsfjädringen klarade proven på ett förnämligt sätt. Inget genomslag noterades ens på obanade vägar. Verktygslådan är utrustad med den vanliga uppsättningen verktyg, men nog verkar låsanordningen väl enkel för eventuella verktygstjuvar. En annan mindre väl genomtänkt detalj är enligt min mening stödet. Vicky har ett centralstöd, som fälls upp med foten och fästs i en liten fjäderklämma under ramen. Har mopeden då varit parkerad i olja eller i lera blir det väldigt "snygga" fläckar frampå tåhättan. Signalhornet sitter illa till och är ganska svagt (man får tjoa istället, kör du utan ljuddämpare kan du varva - då hoppar folk undan) medan däremot belysningen är mycket bra. 

Slutomdömet måste bli, att nya Vicky är en förnämlig moped, men att det goda intrycket till en del dras ner av några smådetaljer.

 

 

 

 

 

 
 
M4c    
 1958   Das bekannte Moped Vicky IV E in Standard-Ausfürung.  
 
 
 

Victoria Vicky Standard

Das bekannte Moped Vicky IV E in Standard-Ausfürung

besonders geschaffen für alle, die "Qualität" kaufen wollen. Natürlich besitzt Vicky Standard auch den berühmten Vicky-Motor, der zur vollen Zufriedenheit von nahezu einer Million Kunden gefahren wird und sich glänzend bewährt. 

Fragen Sie doch einmal einen Vicky-Fahrer, wie er zufrieden ist: immer werden die erstklassigen Fahreigenschaften gelobt! 

Benützen Sie Vicky-Standard wochentags für Ihren Beruf, dann sind Sie unabhängig von allen Fahrplänen und sparen die hohen Fahrgelder. Sonntags fahren Sie damit ins Grüne: 1 km kostet Sie ja nur rund 1 Pfennig! Sehen Sie sich die neue Vicky doch mal an und fahren Sie Probe! Auch Sie werden bestätigt finden: 

Ja, VICTORIA - das ist auf jeden Fall gut!

TECHNISCHE DATEN

Motor VICTORIA-Einzylinder-Blockmotor - 47 ccm Hubraum - Bohrung 38 mm - Hub 42 mm - Verdichtungsverhältnis 1 : 6,5 . 1,45 PS bei 5600 U/min. maximal 1,8 PS bei 4650 U/min. - abnehmbarer Leichtmetallzylinderkopf - Graugußzylinder - Flachkolben - im Rahmen eingeschlossener, aber bequem zugänglicher BingVergaser mit Startvorrichtung, Naßluftfilter und Ansaug-Geräuschdämpfer 

Normverbrauch ca. 1,4 Liter/100 km bei 30 km/h auf ebener Straße. 

Getriebe Im Motorblock eingebautes Zweigang- oder Dreiganggetriebe mit Leerlauf - Ziehkeilschaltung - Dreischeiben-Lamellen-Kupplung 

Kraftübertragung auf das Hinterrad durch eine Kette im geschlossenen Kettenkasten - Tretkurbeln, zum wahlweisen Start aus dem Stand oder durch Antreten. 

Fahrgestell Preßschalenrahmen mit Schwingarmfedergabel - Abfederung des Hinterrades durch Langschwinge im Silentblock gelagert und an Federbeinen abgestützt Innenbacken-Vollnabenbremsen für Vorderrad und Hinterrad - Hinterradnabe mit Steckachse - vergrößerte Nachstellmöglichkeit für Bremsbacken - Bereifung 23 x2,00. 
Kraftstoff-Behälter Inhalt ca. 3,6 Liter Kraftstoffgemisch, ausreichend für ca. 250 km

Fahrt - Kraftstoffhahn mit Sieb und Reserveschaltung. 

Ausstattung Victoriablaue Lackierung - verstellbarer Rohrlenker - Scheinwerfer und Zubehör mit 80 mm Lichtaustritt und eingebautem, beleuchtetem Tachometer 

Werkzeugbehälter mit vollständigem Werkzeug - Hinterradschwinge mit Chromleisten ausgestattet - Glocke am Lenker · Diebstahlsicherung im Steuerkopf - Schlußleuchte mit Rückstrahler kombiniert - sehr kräftiger Mittelständer. 

Preis Unverbindlicher Verbraucher-Richtpreis einschl. Tacho DM 630.

Mehrpreis für Dreigang DM 30.

Mehrpreis für Weißwand DM 6.-

VICTORIA WERKE A.-G. NÜRNBERG

 

 

 

or

Photos..?