Achilles Werke  Wilhelmshaven-Langewerth.              
 ACHILLES Achilles-Werke, Weikert & Co. K. G. Wilhelmshaven-Langewerth.

^ back to Achilles main. 

- - - - - - - - - - - - -
 [54] Moped A 7. [55] Capri. [56] Capri brochure. [56-57] TfA test. [56-57] Lido.
 
 Generalagent Sverige: MOTOR-FLERON  Malmö - Stockholm - Göteborg - Sundsvall.
 
 1956 - ACHILLES Capri
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ni uppträder elegant med en Capri 

Från sadeln har föraren god överblick över en instrumentpanel, stilrent utformad på det höj och sänkbara styret. 

Panelen kan förses med hastighetsmätare och vägmätare. Denna eleganta detalj är ett smycke, som bidrar till att framhålla den nya linjen och som under stryker mopedens modernitet. 

 

 
 
 

Välj Er egen färg i original Duco-lack.   Beige-tomatröd. Sandfärg-jägargrön. Guldoliv. Konjak- gyllenbrun.

 

Capri  skonar Edra kläder. Ni åker ren och snygg utan stänk av olja och vägsmuts på en Capri tack vare att: 1. Förgasaren är nedsänkt i vevhuset men likväl lättåtkomlig. 2. Motor och kedja inkapslade. 3. Stora stänkskärmar med sidostänkskydd. 

Capri är ensam om detta: 

Självbärande konstruktion. Hela huvudramen, från strålkastaren till bakhjulsfjädringen, består av dubbla pressade stålskal, svetsningen utförd i elektroniskt manövrerad apparatur. Ramen är djupt nersvängd för bekväm påstigning. Denna självbärande konstruktion - som användes inom automobilindustrin - ger åt Achilles-Capri icke blott en samlad, ren form av ovanlig skönhet utan även en utomordentlig stadga och stabilitet. Ett dylikt konstruktionsutförande kan ifråga komma blott vid storproduktion - endast en modernt utrustad och driven fabrik med egen verktygstillverkning kan åstadkomma något liknande. 

Den nya bakhjulsfjädringen. En önskan som varje mopedåkare måste ha haft, har här blivit uppfylld. En bakhjulsfjädring - i fackkretsar av högsta anseende och bekant som "linjerak fjädring" - kompletterar framgaffelns bottenlänksfjädring. Det rör sig om en erkänd fjädringsprincip och om en väl utprovad konstruktion, som i åratal med stor framgång använts för tyngre motorcyklar. Den nya bakfjädringen skänker Er komfort och stabiliserar körningen, vilket Ni märker vid första provkörningen. Ej minst personer, som är känsliga för skakningar, upp skattar Achilles-Capris mjuka gång. 

 

 

 

Färgkonditionoring. 1956 års Achilles-Capri finns i både en- och tvåfärgat utförande. De smakfulla tvåfärgskombinationerna har utvalts av en världsberömd expert på färgkonditioneringens område. Bästa material (Duco) och metoder användes vid lackeringen. Den hållbaraste som står att få. Resultatet är en diskret och förnämlig ögonfägnad som varar länge. Här kommer en moped, som till sin byggnad och ifråga om ramkonstruktion, tekniska detaljer samt formgivning och färgval verkligen är något fullständigt nytt. Capri 1956 är en produkt av världsberömda experters samarbete, ett amerikanskt-italienskt-tyskt samarbete, som gett utomordentligt resultat. Fabriken, med sin 60-åriga erfarenhet av tvåhjuliga fordon, har sörjt väl för mopedens prestationsduglighet, och den har världens bästa 50 cc tvåtaktsmotor - en Sachs. Fäll nu Ert eget omdöme. Betrakta Capri - syna den noga och lägg märke till hur många väsentliga fördelar denna moped har. Pröva den! Ju noggrannare Ni besiktigar en Achilles Capri, desto säkrare når Ni fram till övertygelsen att denna moped upp fyller även Edra höga anspråk. 

 

 

   
Detta är angeläget - köp inte obesett. Se noga på Achilles-Capri, kör den, pröva den och döm sedan. 
 
                    
 
 

Tekniska data. 

Ram och Framgaffel: A med instrumentbräda i pressprofil för maximal stabilitet. 

Motor: Sachs tystgående 50 cc en cyl. tvåtakt med kickstart. Bosch elektrisk utrustning. 2 växlar. 

Bränsle: Tanken, inbyggd i ramen, rymmer 5 l. Räcker för 20-25 mils körning. Reservtank finns även. Tvåtaktsblandning 1:25 (på 5 l. kommersiellt bränsle 2 dl. olja SAE 50). 

Hjul: 23"x2" däck med vita sidor. 

Belysning: Inbyggd strålkastare med 85 mm ljusöppning, ställbar reflektor. Avskärmare, förkromad av bländare på styret. Baklampa med reflektor. 

Utrustning: Förkromad luftpump. Verktygsbox med komplett verktygssats, elektriskt signalhorn, bagagehållare med kraftig klämfjäder, strålkastare i kåpa, kraftigt parkeringsställ, mjuk gummisadel.

 

 

Achilles Capri 1956

Motor: Einzylinder-Zweitakt F&S, Bohrung, 38, Hub 42,Verdichtung 1 : 6, Dauerleistung 1 PS bei 4000 U/min., Höchstdrehzahl 4100 U/min. 

Vergaser: Bing 1/12/22 D 56/ND 2,10/ NS 3. 

Elektrische Anlage: Bosch - Schwungradlichtmagnet 6 V 17 W, Kerze Bosch W 175 T 11, Gewinde M 14. 

Getriebe und Antrieb: 2 Gänge, Drehriffschaltung Zweischeiben - Korklamellenkupplung, Sekundärkette 1/2x3/16, Abstufung 1 :2,89 :1,77. 

Rahmen: Preßstahlrahmen, .vorn Schwinge, hinten Teleskopfederung. 

Bereifung: v. 23x2,00, h. 23x2,00

Reifendruck v. 1,1 - h. 1,2. 

Bremsen: Pränafa / F&S, 90/90 mm a.

Tankinhalt: 5 Ltr., Reserve 0,5 Ltr., Gemisch 1:25. 

Verbrauch: Normverbrauch 1,5 Ltr./ 100 km, Straßenverbrauch 2 Ltr./ 100 km. 

Abmessungen: Länge 1820 mm, Breite 640 mm, Höhe 950 mm, Radstand 1170 mm, Bodenfreiheit 120 mm, Gewicht 40 kg. 

Preis: DM 627,-.

Aufpreis für Hinterradfederung DM 12, ; 

Farbe: Rasparotkokoscrem.

Für zweifarbige Karosse DM 8,-. 

Zweifarbenkombinationen: Bronze-cognac, kongogrün-nilsand, bronze-beige. 

Steuer: frei. 

Versicherung: DM 16,- p. J-l.