PUCH and TOMOS.
 TOMOS TOVARNA MOTORNIH VOZIL - TOMOS - KOPER - Yogoslavia.  ^ back to A-Z. - "Lokal Index". 
- - - - - - - - - - - - -
 Yogoslavia - Jugoslavia - Jugoslavien. Link page.
 

 

 

 

Tomos sold in Denmark.  

Norway Termolux Fabrikker, Skien

           ● license produced Tomos named Termolux.

Tomos in Nederland.

 

Sverige:

● Generalagent: Como  M. & T. Bjerke, Stockholm.

● Generalagent (1966): AS Welander & Josephson, Sveavägen 117-119 11349 Stockholm.

                
     

 

Champion sparkplugs.

1972

 

 

1993

 

M5c

 

 

Statens Trafiksäkerhetsverk; VoV, TSV o. ASB nummer, 1960.

 

 
10    
 1956-61
 
            
 

 

Tomos Colibri VS/50K/50S 

Motor: Tomos 2-gear (1956.)

 

 

Tomos Colibri 01/02/03/04 

Motor: Tomos 2-gear (1958-59.)

 

 

Tomos Colibri Scooter 

Motor: Tomos 3-gear (1960-61.)

 

 
 
 
        
 

 

Tomos MS 50   Bj.57

Motor: Tomos.

 

 

Tomos MS 50   Bj.57

Motor: Tomos.

 

 

 

 

 
 
15    
 1960-63
 
                                 
 

 

TOMOS PUCH (1960)

årets moped med lyx som standard

 

 

TOMOS (1961)

mopeden på modet

 

 

● Tomos KS (Kick Superior) 1.025.-

● Tomos KL (Kick Luxe) 1.075.-

(1961-63)

 
 
                                                            
 

 

TOMOS (1962)

mopeden på modet

 

     
 
25    
 1960-62.
 
     
 

 

Vapen-Depôten, Falun (cover).

Katalog Nr.88 1952

 

 

Tomos Moped scooter Bj.60 

(Holland)

 

   
 
 
             
 

 

Tomos Mopedscooter Bj.62

Motor: Tomos 2-gear

 

 

Mopedblinkers,

 

   
 
30    
 1962
 
          

 

   Tomos Superior Bj.62                               

 

 

Tomos de Luxe Bj.62  

 

   
 
       
 

 

Tomos Sport Bj.62 

 

 

 
 
33    
 1962
 
    
 

 

Tomos Sport Bj.62 

Owner: Tomislav Pribanic, Croatia.

 

Photos: Tomos Sport.  Bj.62

 

 
  
NL    
 Holland.
 
        
 

 

Tomos Standaard. Bj.63

 

 

Tomos Silver Streak. Bj.63

 

 

Tomos Super Sport. Bj.63

 

 
 
35    
 Danmark.
 
                        
 

 

Tomos Luxus

Motor: Tomos 2-gears

 

 

Tomos Sport 

Motor: Tomos 3-gears

 

 

Tomos Super

Motor: Tomos  3-gears

 

 
40    
 1966-67
 
                
 

 

nya TOMOS

● 1966

 

 

Tomos Ungdomsmodell. Bj.66

Motor: Tomos 2-gear

 

 

Tomos Standard. Bj.66 

Motor: Tomos 2-gear

 

 
 
   
 

 

Mopedtest i Motor Nr. 31/1967

 

     
 
45    
 1968-70
 
                   
 

 

Godare Jul med

Löfbergs Lila! (1965)

 

 

Tomos Trip Bj.68

Motor: Tomos  3-gear

 

   
 
 
              
 

 

Tomos GT testas i tidningen Motor 40/68

Motor: Tomos  4-gear

 

 

Tomos GT. Bj.69

Motor: Tomos  4-gear

 

 

Tomos GT. Bj.70

Motor: Tomos  3-gear  

 

 
71    
 1971
 
                           
 

 

TOMOS mopeder 1971

 

 

Tomos TS 50. Bj.71

Motor: Tomos 3-växlad

 

 

Tomos GT Mark II. Bj.71

Motor: Tomos 3-växlad

 

 
 
      
 

 

Tomos Trip. Bj.71

Motor: Tomos 3-växlad

 

 

Tomos Trip Cross. Bj.71

Motor: Tomos 3-växlad

 

 

 

 
 
                                  
 

 

Tomos Variant. Bj.71

Motor: Tomos 2-växlad

 

 

Tomos Variant Cross. Bj.71

Motor: Tomos 2-växlad

 

 

Tomos Standard. Bj.71

Motor: Tomos 2-växlad

 

 
 
50     postrešček ljubljana          Tomos 3-kolesnik
 Three wheelers.
 
                     
 

 

TOMOS tricikel

 

 

Kurir 200-10

 

   
 
      
 

 

Tomos Tricikel.  Bj.76

Motor: Tomos 4-gear

 

 

 

 

 

 

 
 
70     
 1962-67
 
                                                
 

 

Tomos utombordare 5 hk Bj.62

 

 

Tomos T 4 hk, Bj.67

 

 

 

 
 
 
     
 1962   TOMOS fabrikk.    
 

På Europas modernaste specialfabrik för mopeder till verkas TOMOS. Den är inte bara stöttålig och slitstark, den förenar också sportiga

linjer med praktisk elegans.

Motorn: den råstarka 2-växlade motorn är fläktkyld, vilket garanterar jämn kylning under alla kör- och väderleksförhållanden. Avgas- och

insugnings ljud dämpas effektivt, och motorn arbetar tyst tack vare dreven som är precisionstillverkade och speciellt efterbehandlade.

 

Säkerheten: ramen stabil även i sidled, fjädringen kraftig och bromsarna väl tilltagna. - TOMOS är säker på vägen. Finesser som bromslyset,

vilket påverkas av bakbromsen, och Stefa flygtändning med utanpåliggande tändspole höjer trafiksäkerheter ännu ett steg.

 

Bekvämligheten: fjädringen är hydrauliskt dämpad och väl avvägd. Till körkomforten bidrar även ballongdäcken, den behagliga swingsadeln

och den riktiga körställningen.

 

Finishen: lättmetalldelarna är högglanspolerade, ugnslackeringen slagfast, förkromningen förstklassig. Färgerna har lyster som inte bleknar.

Med TOMOS menas mopeden med mervärde

 
 

TOMOS fabrikk

 

 

 

TOVARNA

MOTORNIH  

VOZIL 

- TOMOS 

- KOPER 

- YOGOSLAVIA 

 

 

 
 
 
 
 

 

 

                          

 

 Klick for more TOMOS.                   1963                                1969