Kalmar Läns kalops: Artiklar, tänstift, hjälmar, vulkset, tester....
 BORTTAGEN
 
 MOTOR 23/1966                  
S MOPEDTEST: REX Sport

Västkustmopeden - sport 66 är en stridslysten nykomling med "lyft". Hojen har en sportig konservativ stil med helkromade-skärmar, fälgar och tank samt en karakteristisk störtbåge. Strålkastaren är stilrent inbyggd i styrhuvudet tillsammans med hastighetsmätaren och vägmätaren. Finurligt inpassad i ramen under sadeln är verktygslådan, som bl a innehåller en .riktig. skiftnyckel. 

 Motorn är den välkända Victoria - den behöver inte ordas mycket om. En synnerligen fiffig lösning har motorns luftintag. Detta tillsammans med vattentätt stift gör motorn helt vattenokänslig. Bensinförbrukningen är låg och den 3växlade motorn har relativt bra segdragning. 

 Fjädringen och dess system följer den kontinentala skolan med en långpendlig kraftig bottenlänksgaffel fram och pendelarm bak. 

 Accelerationen är god - 100 meter från stillastående på 12,4 sekunder. 

 Växellådan är lättväxlad och fotväxelspaken har små rörelser. Den har tre olika växlingslägen med ettan nedåt, tvåan och trean uppåt. 

 Bromsarna - fullnav - håller genomsnittet, liten bromsarea till trots. 

 Körställningen. Styrets utformning och infästning ger en aktiv körställning, som skänker mopeden en utpräglad kurvtagningsförmåga inte minst genom den korta hjulbasen. Den är lättkörd och följsam i terräng. Den bekväma och breda sadeln är lätt justerbar i höjdled, vilket gör att hojen är lättanpassad till förarens storlek. 

 Utförandet. Praktiska detaljer är det handtagsförsedda skärmstaget bak samt den väldimensionerade pakethållaren. Slutintrycket för Rex - sport 66 är: En väl genomtänkt svensk moped. 

 

Pendelarmsmontaget motor och bakhjul har givit mopeden god följsamhet i terräng. 

Strålkastaren är slilrent inbyggd i styrhuvudet tillsammans med hastighets och vägmätaren. 

»Rexen» är försedd med välkända Victoriamotorn. 

Den »mognes» syn 

En aristokrat bland mopeder år Sport 66 från Rex-fabriken i Halmstad, en av Sveriges anrikaste mopedfabriker. 

 Pendelarmsmontaget av motorbakhjul har givit mopeden god följsamhet i terräng. Det blir inga efterslängar ens vid ganska kraftiga hopp. Körställningen är bred och hög utan knäslut. 

 

SLUTINTRYCK 

Vi ger plus för. 

1. Helkapslad bakkedja. 

2. Bra kurvtagningsförmåga - bred körställning.

3 Handriktiga handtag.

4. Ställbar sadel i höjdled.

Vi ger minus för:

1 Signalen dålig.

2. Litet tanklock.

 

TEKNISKA PRESTANDA

Acceleration: över 100 m från stillastående:

12+12,8
2
 = 12,4 sek

Testförbrukning: 0,20 l/mil. 

Backtagning: 20 % - 40 m: från stillastående: I - 12 sek; 

II - ; I+II - 11 sek. 

Bromssträcka: (båda bromsar): 7,5 m.

Rek. pris på gatan i hela Sverige 1 512: - inkl oms

 

TEKNISKA DATA:

Motor: Typ: Victoria E M 50. Volym: 49 cc. Diameter: 40 mm. Slaglängd: 39 mm. Kompression: 7,6:1 - 1,0 hk/3000 vpm. 

Buller: < 75 dB (A).

Förgasare: Bing.

Utväxling: (i växellåda) I: 12,75:1, II: 7,58:1, III: 5,34:1, Totalt: 16,9: 1. Bakkrans: 38 kugg. 

Kedjedim: (helkapslad bakre drivkedja): 1 /2"x 3/ 16". 

Ram: Rörram med motor och bakhjul i pendelmontage. 

Fjädring: Framgaffel: Lång bottenlänksgaffel med teleskopdämpare. Bakhjulsgaffel: Pendelarm med teleskopdämpare. 

Fjäderväg: Fram: 25 mm. Bak: 20 mm. 

Däck: 23"x2,25". 

Bromsar: Ø 100 mm - fullnavstyp. Bromsbandsarea: 56 cm2. 

Tankvolym: 7 l. 

El-utrustning: SP-märkt (SEN 310702) - Generator: Bosch 6V/ 15+3 Watt. Strålkastare: Ø 100 mm. Bromsljus: SP-G 188. 

Dim: Längd: 183 em. Bredd: 73 cm. Hjulbas: 111 cm. Sadelhöjd: (ofjädrad - ställbar): 87 cm. Frigångshöjd: (ofjädrad vid avgasröret): 15 cm. 

Vikt: 63 kg. 

Vägm: VDO med 100 gradering.

Stöldlås finnes. 

   TOPP