Instruktionsbok till mod. NV 1145
 Instruktionsbok till mod. NV 1145. ^ back to Instruktionsbok. 
- - - - - - - - - - - - -
 [Förord - Service.]  [Gashandtaget.]  [Teknisk beskrivning.]  [Teknisk beskrivning.]  [Tillsyn och Vård.]  [Scheman.]
Trelleborgs däck: Pumpa....
 
 

III. TILLSYN OCH VÅRD

 

 

 

 

 

 

 

1. Bränslefilter 

Efter c:a 10 mils körning bör bränslekranen skruvas av och filtret rengöras. Filtret rengöres härefter var 200 mil. I bränsleslangens nedre del är en nippel med sil insatt. Rengör silen samtidigt med filtret i bränslekranen. Förgasare, sil, m. m. är åtkomligt efter det att skruven, som håller motormaskeringen skruvats av och »luckorna» öppnats.                                          Bild 21a ->

 

 

Luftfiltret  Bild 22

 

1. Flottörhusbotten 

2. Bottenplugg 

3. Trottel med nål 

4. Låsfjäder 

5. Luftfilter 

6. Förgasarhuslock

2. Luftfiltret i förgasaren måste tid efter annan, beroende på dammhalten i luften, rengöras. Tag till vana att utföra detta var 100 mil. Demontera förgasaren från cylindern. (Se förgasaren, bild 23.)

Skruva av förgasarlocket (nr 4) och drag ut trotteln (3. bild 22).

Avlägsna fjädern (4), tag ur filtret (5) och tvätta det i bensin. Olja därefter in filtret med ren motorolja och montera det igen. Montera förgasaren.

 

<- Bild 23 

 

Tillsyn och Vård.

3. Munstycket 

Tid efter annan, lämpligen i samband med rengöringen av luftfiltret, bör mun- stycket rengöras. Skruva ur detta (bild 23 nr 6) och blås det rent helst med tryckluft. Det kan även rengöras med ett penselhår eller en mycket klen, mjuk koppartråd. Drag inte fast munstycket för hårt emedan Ni då kan skada det. 

1. Justerskruv 2. Stoppmutter 

3. Bränsleledning 4. Förgasarhuslock 

5. Fästmutter 6. Munstycke 

Obs.! I bränsleslangen har monterats en sil. För rengöring av denna, drag av slangen vid förgasaren och drag därefter av silröret från övre bränsleslangen

 

5. Inställning av förgasaren En lugn, långsam tomgång bör inställas så att motorn inte stannar i ex. ett gatukors. Inställning av tomgång sker sedan motorn varmkörts. Härvid ställes skruven (bild 23 nr 1) så att tomgången blir den önskade. Efter inställning av skruven drag till muttern (2). Huvudmunstycket är av storlek 54 och användes även under inkörningstiden. Efter c:a 50 mils körning kan man sänka nålen i förgasaren ett spår (bild 25nr 1). Den skall alltså sättas i det andra spåret uppifrån räknat. Härigenom får motorn något mindre bränsle.

Bild 25  1. Förgasarnål   2. Munstycke

<- Bild 24

4. Förgasaren (b.24) bör rengöras var 200 mil. Lossa förgasarhuslocket (1) och drag ut trotteln (4).

Lossa skruvarna på förgasarens översida och tag bort flottörhuslocket (8).

Tag bort flottör och flottörnål och gör rent i flottörhuset.

Lossa skruven (7) och gör ren denna invändigt. Montera ihop detaljerna.

Lossa bränslekranen och rengör silen som sitter i den.

1. Förgasarhuslock 2. Trottelfjäder 3. Bränsleledning 

4. Trottel 5. Flödarknapp 6. Flottörhus 7. Bottenplugg 

8. Flottörhuslock

 

6. Tändstiftsbyte och kontroll 

Är motorn svårstartad är felet i allmänhet att söka i tändstiftet. Tändstiftet demonteras med hylsnyckeln i verktygssatsen. Kontrollera att stiftet är rent inuti samt att elektrodavståndet är 0,4 mm. 

Före montering av nytt tändstift kontrollera elektrodavståndet. Många gånger har nya tändstift 0,7 mm elektrodavstånd. Detta måste i så fall ändras till 0,4 mm genom att sidoelektroden böjes.

7. Utbyte av lampor Efter längre tids användning kan det inträffa att glödtråden bränns av. 

Vid utbyte av lampa, ge akt på att huvudlampan monteras rätt, dvs. det långa stiftet på lampans sockel skall vara vänt uppåt. Håll lampan vid monteringen med en ren linnelapp e. dyl. olja eller handsvett på lampglaset avdunstar så småningom och bildar beläggning på reflektorn.

8. Justering av fot- och handbroms Justering utföres enligt bild 4  och  bild 5.

 

< Kopplingsjustering (Bild 26)

 
 9. Inställning av koppling 

Kopplingen skall fylla två uppgifter. Den skall dels utgöra en säker förbindelse mellan motor och växellåda och dels skall den vid behov (växling, stillastående i trafiken) fullständigt upphäva förbindelsen. En rätt justerad koppling är därför mycket viktig.

 
  Justering till går sålunda

1. I kopplingshävarmen på motorns vänstra övre sida sitter kopplingswiren fastsatt.

    Kopplingshävarmen skall kunna röra sig c:a 10 mm då wiren är frånkopplad.

2. Kopplingswirens justerskruv inställes så att vid kopplingshandtaget ett spel av c:a 1-3 mm  

    förefinnes. (Öppna motormaskeringen, skruv se sid. 42.)

3. Om lamellerna nöts blir spelet mindre. Genom att vrida justerskruven åt höger ökas ånyo spelet 

    vid handtaget.

4. När justerskruven är inskruvad så långt det går, måste justeringen utföras med en annan skruv, 

    nämligen den som sitter under »S» skylten på kopplingskåpan (se bild 26). Lossa kontramuttern 

    och vrid därefter med en skruvmejsel justerskruven åt vänster om större spel önskas och åt 

    höger om mindre spel önskas. Drag fast kontramuttern ordentligt. 

 

 Tillsyn och Vård. Bild 27 1. Oljeavtappnings- skruv 2. Ljus- och kortslutningskablar 3. Oljenivåskruv

10. Växellådan. 

Kontrollera minst en gång i månaden eller var 200 mil att oljemängden är den rätta. (Se bild 27.) Sedan skruv (3) demonterats skall, om nivån är riktig, oljan börja rinna ut genom hålet. Scootern skall härvid stå på båda hjulen och hållas lodrätt. Har nivån sjunkit, fyll på olja genom oljepåfyllningshålet vid pedalvevlagret tills oljan börjar rinna ut vid nivåskruven. 

Oljan skall vara växellådsolja SAF 90. En gång varje år skall växellådsoljan bytas. Kör motorn varm och avlägsna därefter skruvarna (1) och (3). Låt oljan rinna ur.

Lyft scootern i framhjulet så att all olja med säkerhet rinner ur. Drag fast skruven (1) och fyll olja enligt ovan. Växellådan rymmer 20 cl.

  11. Inställning av växelhandtaget                                 Bild 3 

Växelarmen på motorns översida påverkas av växelhandtaget genom en wire. I växellådan är en fjäder inbyggd, vilken alltid strävar efter att hålla 2ans växel inlagd. För det fall man skulle få skada på växelwiren kan man ändå köra, emedan ovan nämnda fjäder håller 2ans växel i läge. 

För att spärren på kopplingshandtaget skall kunna falla in i motsvarande spår på växelhandtaget och härmed markeringarna för växellägena skall stämma, måste wiren vara rätt justerad.

Härvid användes justerskruven på växellådans högra sida. Om wiren varit demonterad skruvas justerskruven in så långt som möjligt. Har Ni då lagt in 2:a växeln kan Ni lätt montera wirens fria ända i växelhandtaget. Därefter utskruvas justerskruven så långt att spelet i wiren blir mycket litet. 

Nu vrider Ni växelhandtaget till 0-läge efter det Ni frikopplat. Ni vrider på växelhandtaget så att Ni känner att Ni har läget 0 mellan de båda växlarna. 

Justerskruven ställer Ni så att 0-märket nu överensstämmer med visaren.

12. Naven Kontrollera och smörj med fett vid behov (efter ca 200 mil) såväl fram- som baknav.

13. Demontering och montering av framhjul 

Lyft av wiren från bromshävarmen. Har scootern utrustats med hastighetsmätare måste dennas drivkabel demonteras vid navet. Därefter lossas de båda framaxelmuttrarna och framhjulet kan tagas ur gaffeln. Ev. måste gaffelbenen dragas något utåt. Ställ scootern på en låda e. dyl. eller lägg den på sidan. Montering av framhjulet sker i omvänd följd. Ev. måste gaffelbenen dragas något isär. Montera frambromsviren. Montera ev. hastighetsmätarkabel. 

Bild 28

 

 

 

14. Kontroll av kedjespänning och ev. justering

Bakre kedjan

Var 100 mil bör kedjan smörjas med motorolja. Slutligen provar man kedjans justering. 

Vid rätt justerad kedja skall den kunna röras upp och ned 

ca 1 cm åt vardera hållet. Skulle kedjan vara för slak eller för spänd så förorsakar den skrammel och tager onödig kraft från motorn samtidigt som den snabbt förslites.

 
 

Vi rekommendera att kedjan var 200 mil demonteras, rengöres i fotogen samt lägges i 60º C uppvärmd Mobilgrease nr 2. Låt kedjan ligga i fettet ca 10 min. och häng den därefter att rinna av. Vid montering av kedjelåset, se till att låsfjäderns slutna ände löper i kedjans rotationsriktning.

Kedjan justeras på följande sätt: 

1. Lossa muttrarna på bakaxeln. 2. Genom att skruva på kedjesträckarnas muttrar kan man röra bakhjulet bakåt (om man

    skruvar åt höger) och framåt (om man skruvar åt vänster). 

3. Kontrollera att bakhjulet sitter i linje med framhjulet (se hjulinställning) 4. Drag muttrarna. 

16. Några råd för demontering och montering av däck

Släpp ur luften. Trampa ner däcket i fälgen runt om. Börja avtagningen vid ventilen. 

Har luftslangen punkterat, undersök däckets insida noggrant. Talka däckets insida. 

Börja monteringen mittemot ventilen. Pumpa inte däcket till fullt tryck omedelbart utan undersök om däcket ligger rätt på fälgen. På däckets båda sidor finnes en längsgående list. Kontrollera att denna ligger på samma avstånd från fälgen runt om.

 

15. Hjulinställning

* Anskaffa en bräda av något mer än 2 m längd, 6-7 cm bred och en tjocklek av 

   c:a 2 cm. Se till att ena kanten är absolut rak. 

* Lägg en tegelsten eller träklots invid vardera hjulet.

* Lägg brädan på stenarna (klotsarna) med den raka kanten mot däcken. 

* Se till att brädan berör bakdäcket på två ställen. Vrid på styrstången så att

   framhjulet kommer parallellt med brädans kant.

* Avståndet från framdäcket till brädans kant uppmätes. 

* Flytta stenar och bräda till motsatta sidan och förfar på samma sätt. 

* Sitter bakhjulet rätt skall avståndet mellan framdäck och bräda vara lika stort 

   på båda sidor. 

* Är de båda måtten olika, ändra bakhjulets inställning genom att lossa eller spänna

   endera av kedjesträckarna till dess att avstånden blir lika stora. 

* Har däcken på bak- och framhjul samma dimension, kommer brädan nätt och jämt

   att vidröra framdäcket när bakhjulet är rätt inriktat.  

 

17. Tvättning och rengöring

20
[Back/ to Trelleborg.]  NYMANS Mod. 1145
 
 

Utför tvättningen med en mjuk svamp eller dylikt och använd rikligt med vatten.

Skölj bort ev. gruspartiklar och gnid ej för hårt vid tvättningen, emedan ev. kvarblivna gruspartiklar kan repa lackeringen.

Tjära, som ofta användes som vägbeläggning, stänker många gånger upp på lackering och krom. Den kan lätt avlägsnas med bensin om den ej suttit kvar alltför länge. Skulle så vara fallet, måste koltetraklorid användas vid borttagningen av fläckarna.

Motorn tvättas ren med fotogen eller kristallolja.

Har Ni tillgång till spolslang, använd icke för högt vattentryck. Rikta aldrig vattenstrålen direkt mot styrlager, hjullager, bromstrummor, förgasare m. fl. ömtåliga detaljer.

Efter tvättning och rengöring, torrtorka med sämskskinn.

Polera lackerade ytor med något välkänt polermedel.

Förkromade ytor vaxas eller överdrages med något rostskyddsmedel.

 

NYMANS Mod. 1145 
 NEXT