AB J. Benson, Malmö. - J. Benson Försäljnings AB,  Eskilstuna.                  
 MARATON AB J. Benson, Malmö. - J. Benson Försäljnings AB, Eskilstuna.  ^ back to Maraton Main.  
- - - - - - - - - - - - -

JB [52] JB moped.

Direktör Eric Benson.

 

MARATON [53] 

Ma 41, Vp 41. JB motor.

Sprängskiss JB 48cc.

 

TfA [53] Test av

mopeder med JB motor.

JB, Kärnan, Maraton,

Svalette, Vimpeln o.

Örnen.

MARATON [59

Mopedscootern 339 .. Jlo Piano.

Lyx mopeden 349 F .. Jlo Piano.

Lyx mopeden 449 F ... Monark/HVA

Sport-mopeden 309 F .. Jlo Piano.

Folkmopeden 349, 34 F .. Jlo Piano.

Folkmopeden 249, 249 F ... NSU.

Moped 579 Enväxlad ..... Pilot FM 50.

Senior mopeden 669 .... Jlo Piano.

Transport (3-hjul) 629 .. Jlo Piano.

Transport 619 (2-hjul) .. Jlo Piano.

MARATON [62

Mopedscooter 1261, 1251 .......... JLO Piano.

Lyxmopeden 1242, 1232, 1282 .. JLO Piano.

Standardmopeden 1212, 1202 ... JLO Piano.

Ungdomsmopeden 1292, 1222 .. JLO Piano.

Maraton 8039 .. Sachs.

Maraton 8151 .. Sachs.

Transportmoped (2-hjul) 1701 .. JLO Piano.

Transportmoped (3-hjul) 1731, 1741 .. JLO.

Senior mopeden 1721 .. JLO Piano.

 

MARATON [75

Transportmoped (3-hjul) 1189 .. Sachs.

Maraton 1209 ... Sachs.

Compact 1252 .. Sachs.

Maraton 1254 .. Automat Morini.

Mini-mopeden 1262 .. Automat Sachs.

E-type 1293 ..... Sachs.

Maraton 1200 .. MCB Morini.

 

JB & MARATON. [55-62]

• Gräsklippare.

• Båtmotorer.

Alla 
 [Teknik för Alla Nr.10 1953 testar JB motorn: JB, Kärnan, Maraton, Svalette, Vimpel och Örnen.]  
 
 
N2   
 

 

[Back to Hilfsmotor - Helpengines.]

 

En Monark tillverkad moped med JB motor.

[To Vimpel.]

 

 

Maraton mod. Ma 41 och Vp 41 Bj.53

Motor: JB.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
M2c    
 1953    
 
 

 

Specifikation över moped modell Ma 41 och Vp 41 CYKELN

 

Ram: Specialbyggd, med bekväm körställning. Ramen byggd av kalldragna, grovt dimensionerade stålrör med yttre och invändiga för stärkningar. 

Gaffel: Ma 41 = I mopedutförande. 

           Vp 41 = Teleskopgaffel i mopedutförande. 

Framnav: Försett med expanderande bromstrumma och förstärkt nav axel. Baknav: Frihjulsnav med kedjekrans för trampkedja och drivkedjekrans för motor. 

Framhjulsbromsen regleras med handtag på styrstången och bakhjulsbromsen som vanligt medelst pedalerna. 

Styre: Specialmodell, försett med gasreglerings- och bromshandtag, frikopplingshandtag med spärr samt fast gummihandtag. 

Sadel: Ma 41 = Mopedsadel i ny konstruktion. 

          Vp 41 = Swingsadel i ny konstruktion. 

Skärmar: Av stålplåt, djupvalsade med förlängd framskärm. Ma 41, bredd 64 mm. 

                 Vp 41, bredd 80 mm. 

Fälgar: Dimension 26 x 1½". 

Däck och slangar: Värnamo i dimension 26x1,75x1 ½".

Parkeringsstöd: Specialkonstruerat sidostöd. 

 

Belysning: Torpedformad strålkastare i elegant modell med hel- och halvljus. 

Bensintank: Av kraftig svetsad stålplåt, lackerad och randad samt in vändigt rostskyddsbehandlad genom fosfatering. 

                  Rymd cirka 3,5 liter. 

Tillbehör: Verktygsväska innehållande verktyg, namnplåt samt luftpump. 

Lackering: Ramen elegant lackerad. Fälgar och skärmar samt bensintank lackerade i samma färg som ramen samt randade. 

                     Ma 41 = Polykromatisk blå färg.   Vp 41 = Transparent röd färg. 

För erhållande av bekvämaste körställning skall sadel och styre justeras efter var och ens personliga tycke.

 

 
M4c    
 1953     [Engine guide.]
 
 MOTORN Märke JB 48
 

 

2-takts. Slaglängd 40 mm. Cylinderdiameter 39 mm. Cylindervolym 48 cc. 

Effekt vid 4.000 varv/minut 0,75 hkr. Kompressionsförhållande 6:1. Förgasare Amal. 

Svänghjulsmagnet: Stensholms kombinerad med belysningsspolar för en effekt av 7 watt samt 6 volts spänning. Motorn vilken är fullständigt gummiupphängd för förhindrande av vibrationer, är utrustad med plan kolv samt kugghjulstransmission och extra kraftig enskivig korklamellkoppling. Vevstaken är lagrad i kraftiga nållager och vevaxel och transmissionsaxel i SKF kullager. Motorns kraft överföres till bakhjulet medelst kedja. Bränsleförbrukning 1,5 liter per 100 km Smörjning Oljan blandas i bensinen i proportion 1:25. Till smörjning av kopplingshuset användes 3,5 cl olja Vacuum Oil Gx80 eller motsvarande. Oljemängden kontrolleras efterhand med hjälp av den ritsade oljestickan på vänstra sidan av motorhuset.

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

xx