MCB                   
 MCB with one gear automat Franco Morini motor.

^ back  to MCB 72-80 (1).

- - - - - - - - - - -

MCB [65-1]

[65-68] 1155 HVA auto. 1185-1.

[66-68] Trapper 1206, 1207 HVA.

[66-69] Trapper 1217, 1218, 1218 50S.

MCB [66-1]

Felix gurka.

[66-67] Topper; 1205, 1215.

[68-71] 1228, 50 SS; 1228.

MCB [66-2] ● BP petrol.

[66-69] 1273, 1273-1, 1278. HVA-mot.

[66] .... 1283, Monark.

[68-72] 1279-1, 1289 Sthlm, 1290. Strömstad.

 

MCB [67-1] ● Gulf benzin.

[67-75] Compact 1247, 1248, 1249, 1252.

[71] .... 1250, 1250-1.

[70-72] 1240.

 

MCB [72-1]

[76-80] Compact 1248, 1252.

[77-78] Golden Champ 1255.

[72-80] 1272, 1293 E-Type, 1294, 

........... F 50, F 50GL, 1244 F50glx.

 

MCB [68-1]

[68-74] 1238, LM16. 1237.  [72] 1239.

[73-76] Champion 1256. 1259. Mini 1260.

[74-80] 1209.

[74-77] 1200, 1254. [77] 1203.

 

MCB [64-1]

[64-65] Skoterett 1264.

[66-72] Skoterett 1264.

[69-71] Skotermoped 1263 Hva-motor.

.......... 1269 Sachs-motor.

 

 

 

 

 

 

Instruktionsbok för MCB mopeder.

 

 

 

 
 1974-77  1254 - 1200.              MCB with one gear automat Franco Morini motori.  

[Motor guide.]

 
N1   
                              
 

 

MCB 1254. Bj.74

Motor: Automat Morini Franco S5

 

 

MCB 1254 Bj.74 -  Nossebro.

Motor: Automat Morini Franco S5

 

 

MCB Crescent 1254 Bj.76

Motor: Automat Morini Franco S5

 

 
N2    
                
 

 

Monark MCB 1254 Bj.76

Långtidsttest i Motor Nr.6

Motor: Automatkopplad enväxlad Franco Morini.

 

 

 

MCB 1254. Bj.77

Motor: Automat Morini Franco S5

 

 
 
N3    
                                         
 

 

MCB Crescent Continental 1200 Bj.76

Motor: Automatkopplad enväxlad

Morini MO Gyromat.

 

 

 

MCB Continental 1200 Bj.76

Mopedtest i Motor Nr.6

Motor: Automatkopplad enväxlad Morini MO Gyromat.

 

 
 
M1a    
 1974  1254  
 

Moped 1254 är monterad med motor Morini Franco S5, automatkopplad med pedalstart. (Svänghjulsmagnet 15 x 3/5 W)

 

 

 

   

 
M1b    
 1974  1254:a i Nossebro 2000-04-29
 

Marknad i Nossebro: Det var bara att ta fram börsen och välja!

Motor: Motor: Automat Morini Franco S5 med pedalstart.

 

    

   1254 

 
M1c    
 1976   MCB Crescent 1254. Motor: Automat Morini Franco S5.   [Se Maratons MCB 1254  Bj.75] 
 
   
 
M2a    
 1976   Långtidstest med Monark MCB 1254    [Guide: MOTOR Mopedtester.] 
 

Automatkopplad enväxlad Franco Morini motor. 

 

 

Stryktålig trampmoped.

 

   Motor covers 6/76

Den lilla automatkopplade enväxlade trampmopeden blev något av en favorit under förra årets test, publicerad i Motor 14-15/ 1975. Slutomdömet då: lätt att parkera, lätt att köra och accelerationssnabb. Detta betyg står sig nu efter sammanlagt 14 månader och 525 mil, varav ca två tredjedelar på asfalt och en tredjedel på leriga åkervägar. 

Frånsett att tändstiftet putsats rent från koksloppor då och då, att mopeden tvättats ren ungefär en gång i månaden, och att kedjorna oljats in efter tvätten och rostskyddsmedel sprejats på utsatta skruvar och muttrar samt några punkteringar lagats har inga justeringar eller reparationer utförts. 

De enda motorstörningarna har orsakats just av koksloppor mellan tändstiftets elektroder. Har man kommit ihåg att ha en tändstiftshylsa i verktygsfacket är dock tändstiftet urskruvat och rengjort och åter inskruvat på 1-2 minuter. 

 

Två saker har irriterat vid det dagliga umgänget med MCB 1254. Trampvevarna är i kortaste laget varför det är tungt och vingligt att trampa igång motorn när den är kall. Ett knep kom oftast till användning: mopeden ställdes så på sitt centralstöd att bakhjulet kom fritt i luften, varefter föraren satte sig på moppen och trampade igång den »i luften». 

Det andra irritationsmomentet var sadelvibrationer i högre fart. Hur än i sadeln ställdes in råkade den i svängningar när mopeden kom upp i toppfart. 

Automatkopplingen börjar bli något slirig i lågfartsaccelerationer, men hjälper föraren till med tramporna drar man fortfarande ifrån alla fina fyrväxlade mc-mopeder. 

Som redan påpekades i förra testrapporten krävs det alltför lång bakåttrampning på pedalerna innan bakbromsen tar. Först efter ett kvarts eller tredjedels baklängesvarv får man ordentlig bromsning, vilket kan vara farligt i en nödsituation. Det är ett problem som vidlåder de flesta trampmopeder. 

 

Trots relativt sparsam rengöring och körning i salthaltig västkustatmosfär har mopeden hållit sig i stort sett rostfri. Några bruna fläckar finns på tanklockets förkromning liksom på den förkromade ljuddämparen under motorn, det är allt. 

 
 
M2b    
 1978   MCB 1254. Motor: Automat Morini Franco S5   [Motor guide: Morini.]
 

Automaten. 

1254. Ja alla våra mopeder är förstås svenska, tillverkade i Varberg.

Och det här är ett bra exempel.

En enkel, prisbillig bruksmoped med automatkopplad motor. 

Den har teleskopgaffel fram, svinggaffel bak, bultlås och styrlås.

Du kan få den i grön metallic eller siljablått.

 

 

 

    

  MCB 1254

 
M3a    
 1976   MCB Crescent Continental 1200. Motor: Automatkopplad enväxlad Morini MO Gyromat.   [Se Maratons MCB 1200  Bj.75]
 
  
 
M3b    
 1976   MOPEDTEST: MCB Continental 1200  MOTOR Nr.6   [Guide: MOTOR Mopedtester.] 
 

Automatkopplad enväxlad Morini MO Gyromat.

 

 

MCB 1200 hör till de kompaktare och lättare bland

mopederna. Den italienskbyggda motorn drives via

en automatisk centrifugalkoppling och en växel.

Kickstartspedalen - snett ovanför fotpinnen - är i

kortaste laget och därför besvärlig att trampa ner.

Täckplåten över den liggande motorn har gummiplattor.

Men inte skall man väl ha fötterna där uppe de skall väl

alltid vara på fotpinnarna!

 

Motor covers 6/76

MCB Continental 1200

Drivkraften kommer från en i Italien byggd Franco Morini-motor, som i likhet med Morinimaskinen i MCB 1254 har en härlig dragkraft igenom hela varvregistret, från det den automatiska centrifugalkopplingen börjar dra tills metern har kommit upp i "lagfartsvarvet". Att det bara finns en enda växel har man inget ont av. 

Till skillnad från MCB 1254, som trampas igång med cykeltrampor, sker starten här med hjälp av en kickpedal. Tyvärr har den fått en alltför kort arm och ligger för nära motorn. Följden blir att man får svårt att trampa ner kicken med tillräcklig fart och kraft. 

 

Vår fabriksnya testmaskin var dessutom svår att få igång i kallt tillstånd, varför problemet med kicken framträdde extra tydligt. Någon möjlighet att springa igång motorn finns inte efter som kopplingen inte kan slås till för hand. 

När man väl kickat igång motorn drar den jämnt efter en uppvärmning på några hundra meters körning. 

Man sitter hyggligt på den lilla sadeln - liten i förhållande till de andra testmopedernas långa limpor till sadlar - och har styrstången med dess reglage väl till hands. Vänsterfoten står bra på sin pinne, medan högerfoten har det lite obekvämt med kickstarten liggande an bakifrån och med den korta fotbromspedalen liggande för högt och för nära motorn. 

 

Kurshållningen är av hygglig klass, men det kan vara svårt att hålla mopeden på rätt köl när man kör på hala eller lösa underlag. Om den börjar slira har man ingen tank att stödja knät mot, utan det är, lätt hänt att mopeden bara försvinner under en! Det är på denna punkt som mc-mopederna är klart överlägsna. 

 

Fjädringen är relativt kortslagig och kan stöta en hel del på gropiga vägar. På grund av sin låga vikt, 47 kg enligt vår mätning, går mopeden lätt att dra upp på sitt centralstöd. Två godkända parkeringslås finns. Den kantiga strålkastaren ger måttligt starkt hel- och halvljus. Signalhornet har måttlig ljudstyrka. Liten pakethållare finns bakom sadeln, med två lösa gummistroppar för att fästa bagaget. Den fjäderbelastade metallbygel som håller bagaget bl a på MCB 1254 är klart bättre. Någon hastighetsmätare finns inte. 

Tändstiftet kan lätt skruvas ur. 

 
 
 

Små, nerbyggda mopeder i stil med MCB 1200 är besvärligare att

hålla i styr i kniviga situationer. Man har ju inte samma stadiga

kontakt med maskinen.

 

Får man sladd är det lätt hänt att den nerbyggda mopeden

"försvinner bort" under maskinen.

 
 
 
 

 

 

 

 

xx