Separata motorer / Separate helpengines.

 

Velmo - Nordap Velmo Motoren GmbH., Hamburg. Germany.

Nordap Kraftfahrzeuge GmbH in Ladeburg am Neckar.

- - - - - - - - - - - - -

Import/sale Holland: Empo Rijw.-Fabr. N.V., Vorden.

Import Sweden: Continental Motors. Stortorget 5, Malmö • Förenade Motor, Malmö.

Import Sale Sweden: Svenska Cykelfabriken. Box 19, Malmö.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Komplett framhjul / inbyggd kardan (Kuggväxel).

32 cc (35x33) - 0,37hp/ 4400 - 25,9km/4300 - 2-lit.tank - 8 kg - 1953/ 400.-  (1953)

 

 

 

 

 

 

 

^ back to picture reg. ● [Back/to Hilfsmotor main.]

 

.. [Deutsche mopeds reg. V.]      (alte reg. T-V-W.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

On the German IFMA show of 1951 the Velmo-Motoren GMbH from Hamburg showed their hub engine,

it was a complete engine, including fuel tank integrated in the front wheel hub. 

According to Manfred Nabinger, writer of a book on German cycle engines, it is assumed that the series production of this engine started one year later by the Nordap Kraftfahrzeuge GmbH in Ladeburg am Neckar. Difference to the model showed on the IFMA were another name, "Nordap", and the fact that the fuel tank was now mounted outside the wheel hub. First as cylinder shaped tank in front of the steering head, later as a kind of saddle over the front wheel. 

The only difference between the Nordap and the Velmo showed on this web site is the name on the wheel cover. In Germany they were sold as Nordap, abroad as Velmo. 

 

Thanks  for info - picture Mr. Joost H. Holland.

 

 

N2    
                           
 

 

On the German IFMA show of 1951 the Velmo-

Motoren GmbH from Hamburg showed their hub

engine, it was a complete engine, including fuel-

tank integrated in the front wheel hub.

 

NORDAP

FAHRRAD-MOTOR

 

 

VELMO  Bj.51

 

 

VELMO  Bj.51

 

Hilfsmotoren.
N4  
                
 

 

Velmo i Teknik för Alla 1953

 

 

Nordap Bj.64

(Only small pictures!)

 

 

Empo (NL) equipped with Velmo motor.

 

 

 

 
N5   
        
 

 

VELMO Bj.53

 

 

VELMO Bj.52

 

 

 

 

 

Hilfsmotoren.
N6
                   
 

 

VELMO 1952

 

 

 

 

VELMO 1953

 

 

 

 
N7
                 
 

 

1957

Ett enastående tillfälle ...

 

 

1957

Ett tillfälle som aldrig återkommer...

 

 

 

 

 

M2c     Hilfsmotoren.
 1951    
 
 

On the German IFMA show of 1951 the Velmo-Motoren GMbH from Hamburg showed their hub engine,

it was a complete engine, including fuel tank integrated in the front wheel hub. 

 

According to Manfred Nabinger, writer of a book on German cycle engines, it is assumed that the series production of this engine started one year later by the Nordap Kraftfahrzeuge GmbH in Ladeburg am Neckar.

Difference to the model showed on the IFMA were another name, "Nordap", and the fact that the fuel tank was now mounted outside the wheel hub. First as cylinder shaped tank in front of the steering head, later as a kind of saddle over the front wheel. 

 

The only difference between the Nordapp and the Velmo showed on this web site is the name on the wheel cover. In Germany they were sold as Nordap, abroad as Velmo. 

 

Thanks  for info - picture Mr. Joost H. Holland

 

 

                                                                    Link to EMPO with VELMO (picture Nordap) https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1952-nordap-velmo-cyclemotor/
 
M3c     Hilfsmotoren.
 1951    
 
  1951
 
M4c     Hilfsmotoren.
 1953    
 

 

TfA Nr 2. 1953

 

Motorn i framhjulet

 

Mopedmotorn som sitter inuti framhjulet är här, och dess testnings-siffror från Statens Provningsanstalt fanns med i den stora mopedtabellen i förra numret av TfA.

 

Den nya mopeden med namnet Velmo har en 32 cc tvåkanals tvåtaktsmotor med roterande slid mellan förgasare och vevhus. Cylinder och topp är i lättmetall med hårdförkromat lopp. Kraftöverföring sker med kugghjul i två steg.

 

Bilderna visar tydligt motorns kompakta konstruktion. I en standardfälg för 26" eller 28" hjul är motortrumman inspänd med kraftiga rostfria ekrar. Trummans vänstra sida är helt sluten och endast försedd med kylflänsar. Högra sidan är öppen, så att själva motorn kan skjutas in och fästas med en snabblåsanordning. Utanpå monteras skyddskåpan med "kylargallret".

 

 
 
M4d     Hilfsmotoren.
 1954    
 

 

1954

 

 
 
M4e     Hilfsmotoren.
 1952     [Empo Rijw.-Fabr. N.V., Vorden.] [Large EMPO pictures.]
 

 

   

Nordap-Velmo Fahrrad-Motor (Empo Crossframe)

 

For more EMPO....  https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1952-nordap-velmo-cyclemotor/

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 
M5c     Hilfsmotoren.
 1953  
 

 

 

Tudelidu

 

1952

VELMO heter en ny tysk cykelmotor som till våren introduceras i Sverige. 

Hela motoraggregatet är inbyggt i framhjulet. 

Motorn är tvåväxlad har hårdförkromat cylinderlopp och ger vid 4000 v/min 0,8 hästkrafter.  

 

 
 
M6c     Hilfsmotoren.
 1952    
 

 

Nu i Sverige:

VELMO

"Det flygande tefatet"

 

- cykelmotorn som är en sensation!

 

Provåk den och Ni köper den av bara farten!

 

 

 

"I en tid, då cykeln är var

mans egendom, har cykelmotorn

mer och mer kommit att bli ett nöd-

vändigt komplement till denna. När

därför regeringen medgav körkorts-

fri "moped"-åkning för alla som fyllt

15 år, kom genast motorer av flera

olika modeller ut i marknaden, alla

dock inte av lika bra konstruktion.

 

Den tyska motor, som under namnet

Velmo nu presenteras i Sverige, är

av helt ny typ, vilket Ni kan över-

tyga Er om på nästa uppslag!

Velmo har kontrollerats under års-

långa provkörningar innan den

släppts ut i handeln. Expertisen

anser, att Velmo är 10 år före sin

tid, och det är ingen överdrift att

påstå, att Velmo är den mest full-

ändade motor som f. n. finns!"

 

VELMO bygger på service

1/2 års skriftlig garanti lämnas

på varje motor.

 

Komplett reservdelslager ger

varje cykelhandlare möjlig-

het att alltid hålla Er Velmo

i topptrim!

 

TEKNISKA DATA:

Cylindervolym 32 cm3

Motoreffekt 0,8 hkr vid 4000 varv

Hastighet 30 km/tim

Bensinåtgång c:a 1,2 l pr 100 km

Bränsleblandning 1:25

Tankens rymd c:a 2 l

Motorvikt c:a 8 kg

 

VELMO

demonstreras och säljes av:

 

GENERALAGENT:

Förenade Motor A/B

MALMÖ

 
 
M6f     Hilfsmotoren.
 1953    
 

 

Velmo • Velmo-Motoren GMbH., Hamburg. GERMANY

 

Vat med och SÄLJ den!

 

Ni, som är fackman,

förstår vad det betyder

att VELMO är helt inbyggd

att VELMO driver

UTAN rulle

UTAN kedja

UTAN kilrem

 

 

att VELMO levereras med ett halvt års garanti

 

att VELMO reservdelar alltid finns i lager

Som Ni ser har VELMO alla fördelar och

inga nackdelar!

Den estetiskt utformade kåpan och den över-

lägsna, tekniska konstruktionen har gett VELMO

hedersnamnet

 

 

 

Framhåll detta

och Ni tjänar på att sälja VELMO!

 

Continental Motors AB

STORTORGET 15 MALMÖ TEL. 33105, 79551

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

Velmo, cykelmotorn som är en sensation, är inbyggd i framhju-

let, vilket ger bl. a. följande fördelar:

a) jämnare belastningsfördelning på fram- och bakhjul;

b) lättare montering, som vem som helst kan utföra på

... några minuter, då Velmo levereras komplett med ekrar

... och fälg;

c) oöverträffade väg- och köregenskaper, genom att motorn

... drar fram cykeln, inte skjuter den. Ytterst förnäm

... tyngdpunktsplacering medför god balans.

 

Samtliga motordelar såsom vevhus-cylinder, magnettändare,

förgasare och ljuddämpare är inbyggda i navtrumman och helt

skyddade.

 

 

 

TEKNISKA DETALJER

Tvåkanals-tvåtaktsmotor med motströmsspolning. Ingasstyrning

genom roterande slid mellan förgasare och vevhus. Cylinder-

topp och cylinder av högvärdig lättmetallegering, med hård-

förkromade lopp vilket gör Velmo okänslig även för de star-

kaste temperaturväxlingar.

 

Inbyggd dekompressionsventil i cylindertoppen.

Lättmetallkolv med två kolvringar.

Kullagrad vevstake av högvärdigt material.

Kullagrad vevaxel, tätad medelst simmerringar.

Vevhus av speciell lättmetallegering, torsionselastiskt lagrat

på hjulaxeln med Silentblock.

 

Växellåda:

Tvåstegs. Första steget: Kullagrat, spiralskuret kuggdrev med

lång livstid. Löper i oljebad.

 

Andra steget: Special-kuggdrev som driver hjultrummans inre

kuggkrans. Drevanordningen har ytterst jämn gång, stor slit-

styrka och ringa underhållskrav.

 

Koppling:

Kopplingen är av torr typ, enskivsmodcll med lång livstid och

löpande i olja. Kopplingskabel system Bowden. Vid körning med

frånkopplad motor spärras kopplingsarmen med spärrhake.

Körningen blir då som på en vanlig cykel utan motor.

 

 

 

 

Bränsleanläggning:

Förgasare av Pallas berömda fabrikat, av ny typ och utan rör-

liga delar. Bränsle dosering genom automatisk reglering i för-

hållande till luftströmmen. För att ge omedelbar start ur för-

gasaren försedd med startventil, Gaswire system Bowden. För

justering av motorns tomgång är förgasaren försedd med tom-

gångsskruv.

 

Tank av högvärdigt, rostskyddat material. Påfyllnadsstudsen

är försedd med »snabblock».

 

Tändanläggning:

Magnettändnigen är monterad direkt på vevhuset med rotorn

på vevaxeländen. Fabrikat Bosch.

 

Tändarens egenskaper medför oklanderlig funktion även vid

låg fart. Justerbar tändpunkt.

 

Tändstiftet har värmevärde 175 och är standard M 14x1.25.

 

Utförande, montering etc.:

Det egentliga framhjulsaggregatet består av standardfälg i

vilken motortrumman är inspänd medelst extra kraftiga, rost-

fria ekrar. Denna trumma är lagrad på hjulaxeln med kulla-

ger. Trumman har vänstra sidan helt sluten, med luftintag för

motorns kylning. Höger sida är helt öppen, så att själva motorn

kan skjutas in och fästas med en snabblåsanordning. Därefter

monteras den eleganta skyddskåpan på motorhuset. Härigenom

skyddas motorn för damm och smuts, och all risk för den åkan-

de att smörja ner sig elimineras. Velmo levereras med 20" och

28" hjul i aluminiumfärgat hus, passande till alla färger.

 

Fälgstorlekar (Westwood standard):

28x1.50", 26x1.50".

 

Data:

Effekt 0.8 hkr vid 4000 varv/min.

Cylindervolym: 32 cc

Slaglängd: 33 mm

Cylinderdiameter: 35 mm

Utväxling: 1:22.6

Hastighet: 30 km/tim.

Stigförmåga: 6 %

Vikt: c:a 8 kg

Bränsleförbrukning: 1.2 l./100 km

Bränsleblandning: Tvåtaktsbl. 1:25

Tankrymd: c:a 2 l.

 
 
M7c     Hilfsmotoren.
 1957  VELMO  
 

 

 

 

 

 
                    VELMO mopedmotor moped gammal moppe
M7d     Hilfsmotoren.
 1957    
 

 

 

 

 

   

SVENSKA CYKELFABRIKEN

Box 19 

Malmö

 

 

 

 

VELMO mopedmotorer

 

ENASTÅENDE TILLFÄLLE som aldrig återkommer !

 

Från Tyskland har vi inköpt ett parti VELMO mopedmotorer (provkörda). Fullt kompletta med gas- frikopplingshandtag.

Ni kan själv montera motorhjulet på 15 min, med hjälp av skruvmejsel och skiftnyckel.

 

 

 

INGEN KEDJA

INGEN KILREM

INGEN KARDAN

DIREKT KUGGDRIFT

 

Komplett reservdelslager garanteras i minst 10år. 

 

 

Motorerna har kostat 465:- kronor st. Vi säljer dem för 95:-

 

 
   Svenska Cykelfabriken. Box 19, Malmö.
 

1957

The separate help engines had no chance in competition with special built mopeds, therefore

you could make a bargain to purchase one now. 95 SKr for a VELMO!

Ordinary price 465 SKr.

 
 
Hilfsmotoren.
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

xx  xx