Separata motorer / Separate helpengines.
 PILOT Bröderna Westergaard, Köpenhamn. ^ back to picture reg.        ● [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 PILOT påhängsmotor. Dansk tillverkning: Bröderna Westergaard, Köpenhamn.  
 Agent Sverige: MOTOR AB Sturegatan 5. Sthlm Tel 220650. [Motor guide.] [Back to Danske Knallerter.]   
 

Pilotmotorn tillverkades på licens i Danmark, gissar att det var dessa motorer som importerades till Sverige.

Har letat efter den Italienska ursprungstillverkaren men inte hittat något.

 
N2   
                                             
 

 

Pilotmotorn i Svensk reklam -52.

 

 

Pilotmotorn på omslaget på

tidningen Motor nummer 33, 1952

 

 

Tændrør (Link)

 

 
 
N4
                                                                              
 

 

Teknik för Alla testar Pilot.

 

     
 
M2c     Hilfsmotoren.
 1952.
 
 

 

 

Pilot -52

 

 Effekt 0,8hkr. Cyl.-vol 49,5cc.

 

 

 

Motorn med extra kraft

 

 

 

 

PILOT påhängsmotor för Eder cykel. 

 

Över 100.000 i Danmark. 

 

Kraftöverföringen sker direkt från rulle till bakhjulet. I Danmark där man har den största erfarenheten av påhängsmotorer, används denna princip nästan 100-procentigt. Specialförgasare med 3 olika inställningar för lägsta möjliga bränsleförbrukning. Försedd med svänghjulsmagnet som också ger ström till strålkastare och bakljus. 

 

 

      ANGLO - NORDIC         

 
 
  Godkänd av Kungl Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.                      
 
M2d     Hilfsmotoren.
 1952      
 Pilotmotorn på omslaget på tidningen Motor nummer 33, 1952
 
 
 
1952     Hilfsmotoren.
 1952   TfA testar Pilot i nummer 17.   [Test guide.]
 

 

 

 

 

Pilot har motor och balanshjul var sin sida om drivrullen och "bubbeltanken" lagd direkt ovan.  Hela aggregatet har färre rörliga delar än någon annan cykelmotor. 

 

 

 

Omdöme och provkörning: 

"Motor-ransoneringen" i Danmark är fortfarande mycket strängare än i Sverige, och detta har fört med sig att detta cykelland presenterar ett flertal cykel-motor-typer före Sverige. I detta fall har det blivit en motor som i sin robusta enkelhet mer är gjord att fungera bra än att se skön ut. Man har till och med tagit risken att göra rullen fast inställd, så att det inte finns möjlig het att utan verktyg koppla ifrån motorn vid bensinbrist eller annat krångel.

Denna danska motor får alltså inte krångla, och därför har konstruktionen också gjorts stadig och enkel. 

 

Det förefaller också av provturen att döma, som om motorn kan plågas ganska ordentligt utan att bråka.  Motorn ger acceleration med en jämn gång redan vi snigelfart och har ett jämnt kraftöverskott efter hela fartskalan upp till de övre tillåtna gränsen.  Genom motormontaget stumt direkt på cykeln hade man väntat att motor vibrationerna skulle kännas ganska tydligt.  Så är emellertid inte fallet, och orsaken ligger antagligen i en mycket lycklig avvägning i de få rörliga delarna. Bl. a. har man ju svänghjulet på motsatt sida om motorn och får därigenom drivrullen mycket stadigt lagrad båda ändarna.  Inte ens vid mycket låg fart, i riktigt branta uppförslut, då "Piloten" liksom alla andra hjälpmotorer behöver några extra tramptag, blev de några besvärande ryckningar i motorn, utan den förvaltar muskelkraften väl och är en mycket vänlig färdkamrat. 

 

Bland de rulldrivna motorerna är Pilot unik genom sin extra belysningsspole, som gör generator onödig. Nästan alla andra rulldrivna märken avstår från detta arrangemang med tanke på att man i så fall saknar belysning om cykeln körs med motorn frånkopplad. Men danskarna är djärva och litar på sin motor.

 

 

Motor : 49,5 cc tvåtakts luftkyld inverterad, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 40 mm. 0,8 hk vid 3000 varv/min. 

Del Orto förgasare och extra belysningsspole. 

 

Motorplacering: "Pakethållarmontering" med den inverterade motorn på cykelns vänstra sida och balans- hjul på motsatt sida. Fast motormontage utan möjlighet att lyfta eller koppla ifrån motorn.

 

Drivsätt och växlar: Direkt drift med rulle av stål. Inga växlar.

 

Reglage: Gasreglage och pys kombinerade i ett rullhandtag.

 

Utrustning : Tank på pakethållare platsen rymmande 2,5 liter oljeblandad bensin i förh. mellan 1: 15 till 1: 20.

  

 Pris: 425: - kronor.

 

 
 
 
Hilfsmotoren.