Special mopeder - Special built mopeds.                     
 CYCLES PEUGEOT Beaulieu Valentigney - DOUBS - R.C. 55 B 45 Montbéliard. ^ back to picture reg.           [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 

Peugeot BIMA.

France.

B.M.A. 25

Standard

Luxe

Grand Luxe

 

Peugeot BIMA.

Holland.

 Sweden.

 

 

[1957] Peugeot.

BB 1 GL

BB 2 L

--

Bima Standard

Bima Luxe

Bima Grand Luxe II C

BB 2 L

 

 

[59-63] Peugeot.

• UK. • France

• Greece.

 

[1960] BB

Peugeot Centri.

BB 1 N

BB 1 T

BB 1 TLS

BB 2 L

BB 2 SP

BIMA Standard

BIMA Luxe

[1964] Peugeot.

104 M

BB3 L

BB3 SP

CT er VTC  

LT er VLT

C

V er TLS.

 

[68-82] Peugeot.

101, 102

104

• France

 

103

• U.S.A.

 

 

 

 

 

 

France "P".

 

• A-Z country France.

Peugeot main.

 
 
 
 Svensk generalagent för Peugeot - Ingenjörsfirman Volta, Stockholm.   PEUGEOT main
 
 N2   
          
 

 

DUNLOP reklam 1952.

 

 

 Peugeot BIMA testas i

 Teknik för Alla Nr 9/1953

 (Sweden)

 

 

 

 

 
N4       
                
 

 

Luxor Radio.  1955

TRIPP & TURIST

 

Peugeot Bima Standard Bj.59

 

 

 

 

 

 
Ringar    
 1952   DUNLOP reklam Frankrike.   [ Dunlop: Ringar & Däck.] 
 

 

 

 

 

 

 

 
 
1953    
 1953     [Test guide.] 
 

 

Bima är en bra allvädersmoped med kraftiga skärmar.

 

 

 

 

Motorkåpan på Bima är verkligt snygg.

 

 

 

TfA testar Peugeot BIMA i nr.9

 

Omdöme och provkörning: 

Det välkända namnet Peugeot är ett märke med lättviktstraditioner, och att skärskåda den konstruktion som Peugeot anser bäst passa bestämmelserna för mopeder er bjuder mycket av intresse. Mest frapperande är naturligtvis att man valt och anser rulldriften vara det - enda rätta. Rullen har relativt stor diameter, vilket alltid är en fördel - stor rulldiameter tycks minska slitage och slirningstendenser. Som alltid vid rullar sker kraftöverföringen tyst och vibrationsfritt. 

Som alla andra latinska mopeder saknar denna fotbroms, och en annan typisk egenskap hos franska och italienska mopeder är den diminutiva pakethållaren. Lustigt är också konsekvensen att ha en mot däcket anliggande cykelgenerator - ska det vara rulle, så ska det - men man kan också på begäran få extraspole på svänghjulsmagneten. 

I övrigt är Peugeot en tyst och snabb moped, vars motor går bättre och bättre med ökad motortemperatur. Efter 10 minuters körning i ca + 5 grader luft klarade den inte backprovet, efter 20 minuter gick det galant. De kraftiga stänkskärmarna och den vattentätt skyddade drivrullen gör Bima till en god allvädersmoped. Föraren bör emellertid vara litet sportigt lagd, främst med tanke på bromsutrustningen.

 

 

Reglage: Rullhandtag för gas kombinerat med pys. Litet reglage på styrstången för luftspjället. Rullen nedfällbar med hävarm och stång på sadelstolpröret. 

Dubbla handbromsar med trummor på hjulen. 

Utrustning: 2,5 liters tank för oljeblandad bensin, 7 % oljeinblandning. Belysning med cykelgenerator vid bakhjulet. Teleskopgaffel. 

Pris: 840.- kronor.

 

Motorplacering: vid cykelns vevparti med horisontellt liggande framåtriktad cylinder. Drivsätt och växlar: Drivning med rulle med konstant tryck mot bakhjulet. Rulle i karborundum med 70 mm diam. Nedväxling till rullen genom kugghjul. 

Motor: 48 cc, 0,8 hk luftkyld tvåtakts, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 80 mm. 

                            Tillverkare Peugeot, Paris. 

 

Generalagent - Ingenjörsfirman Volta, Stockholm.

 
 
 
LU43    
 1955     [Guide: Radio & TV.]
 

 

 

 

 

 

 

TfA 7/55

 

Ta en

"TRIPP"

till

sommaren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Förtjusande”, sa Paramount stjärnan

Audrey Hepburn - här i succéfilmen

Sabrina - om sin Tripp i AB-intervju.

 

 

 

 

reseradion

LUXOR TRIPP

är den stora schlagern

 

utan batteri komb. batt.-nät 180: —

normalpris/riktpris

 

 

Elegant, stötsäker väskmodell med

stor Luxor Briljant högtalare samt

automatisk till- och frånkoppling,

när locket öppnas och stänges.

Finns med batterier och strömsnål

sparkoppling eller kombinationen

batteri - växelström med ekonomisk

stimulering av batterierna.

 

 

 

LUXOR TURIST

En verklig allround radio med kombinerad

batteri, och allströmsdrift.

Synnerligen ekonomisk. Fångar

upp stationerna lekande lätt och distinkt.

 

utan batteri normalpris/riktpris

337.-

 

 

 

 

 

MOTALA • STOCKHOLM • GÖTEBORG • MALMÖ

 

 
M4c    
 1959   Peugeot BIMA Standard 49 cc Generalagent - Ingenjörsfirman Volta, Stockholm.
 

pros018

 

»Skoknarren» Bima Peugeot görs av bilfabriken Peugeot.

Den har rulle och är enhands-körd utan frikoppling.

Motorn är samlad i ett litet kompakt block.

Teleskopgaffel, trumbroms och motorcykelsadel. 

El-utrustning.

Motor: Bima-Peugeot.