Crescent cyklar.
 1947 - Teknik för Alla, Nr. 24.  ARTIKEL: 750 delar En cykel. ^ back to NV main.
 Sol, sommar .. -35./ Far o mor reser... Husmodern -39./ Crescent Tandem -47./ 750 delar En cykel -47
- - - - - - - - - - - - -
NV main. - Uppland.
 
 

750 delar - En cykel.         

Varannan svensk har nu egen cykel enligt en nyligen i en engelsk tidskrift publicerad beräkning. Den moderna svenska cykelindustrin redovisar en årlig produktion av omkring400000 cyklar. Nymanbolagen i Uppsala, som under hösten invigt sina nya moderna verkstads- och personallokaler, har vid full drift en kapacitet av ca 150000 cyklar, vilket betyder en cykel pr minut.

 

Vi frågade vår ciceron civilingenjör G. Rödgin under rundvandringen genom Nymanbolagens nya lokaler hur många delar en cykel egentligen består av och fick till svar 750 st. om kedjan räknas a för en del. Vidare fick vi veta att Nymanbolagen själva svarade för tillverkningen av alla dessa delar utom fälgarna.

Däremot övertygade vi oss inte om, ifall de tekniska finesser, som Nymanbolagens märkescyklar fr. o. m. nästa säsong kommer att utrustas med, ingår i ovannämnda sammanräkning. Det är främst tre praktiska nyheter, som på ett fyndigt och elegant sätt underlättar parkering och transport av cyklarna:

1) Parkeringsstyret. Cykelställ måste vanligen göras så trånga, att det är mycket svårt placera en cykel på en ledig plats i dem. Då cykeln skall tas ut igen, hakar ofta styrstängerna i varandra; så att bredvidstående cyklar stötes omkull. Ungefär samma besvär är det vid transporter och liknande tillfällen.

Länge har man på olika håll sökt komma över dessa svårigheter genom diverse anordningar för omvridning av styrstången. Inte förrän nu har emellertid en bra, prisbillig lösning presenterats.

Med endast ett par enkla handgrepp lossas styrstången, så att den kan ställas parallell med ramen. Det sker genom nedtryckning av ringklockan, som på ett smakfullt sätt inkomponerats i konstruktionen. Lika lätt vrider man sedan tillbaka styrstången, vilken i detta läge givetvis är säkert fixerad.

2) Bärhandtaget är tillkommet särskilt med tanke på den moderna bebyggelsen med cykelgarage i källaren. Handtaget - i lättmetall - är ändamålsenligt och starkt. Det är uppfällbart och placerat på sadelröret, så att cykeln befinner sig i jämvikt, då den lyftes. 

Den nya verkstads- och personalbyggnaden inrymmer automat-, press och maskinavdelningar, där bl. a. nav, vevlager, styrlager, kedjehjul och ekrar tillverkas. Högst upp ligger den vackra personalmatsalen med solterrass. Bilden t. v. visar en av maskinhallarna.

Handtaget är gjort så att det passar en normal hands innersida och framtill försett med en nedböjning för att hindra det att glida ur handen, om cykeln lyftes uppåt.

3) Framhjulsspärren representerar en genial lösning av ett gammalt problem. Utan någon knapp att trycka in och utan någon anordning vid framskärmen hålles framhjulet på Nymancyklarna, modell 48, alltid i linje med ramen, då cykeln lyftes. Trots detta störs inte åkningen av någon irriterande spärr, hela hemligheten ligger dold i en liten anordning på övre styrlagerskålen.

När kommer den så omtalade "myggviktaren", undrar vi. Visst kan den redan byggas, men ännu så länge bara som en kuriositet. Utvecklingen på materialområdet går emellertid raskt framåt och då den dag är inne att en mycket lätt cykel kan tillverkas utan att hållfastheten eftersättes, ska Nymanbolagen vara i täten, försäkrar vår ciceron. Och det är vi övertygade om.

 

 

En del av monteringsbanan (t.h.), där de 750 delarna sammanfogas till en cykel i minuten. Men innan denna är fullt färdig har tillverkningen underkastats inte mindre än 1470 kvalitetskontroller, varav vi nedan ser två etapper.

 

 
 
 
 
 
 
VELOCIPEDAKTIEBOLAGET LINDBLAD, STOCKHOLM. FILIALER: MALMÖ, GÖTEBORG.