Crescent cyklar.
 1939 - Husmodern Nr. 28. ARTIKEL:  ^ back to NV main.
 Sol, sommar .. -35./ Far o mor reser... Husmodern -39./  Crescent Tandem -47./ 750 delar - En cykel -47.
- - - - - - - - - - - - -
NV main. - Uppland.  Far och mor RESER BORT PÅ SEMESTER

Far och mor RESER BORT PÅ SEMESTER  (på en Crescent tandem!)  "Gör som vi: kasta loss för sensommarsemestern och sätt hushållet på hjul - släng ängslighets komplexen ifråga om barnen, familjen klarar sig nog "ändå" föreslår två spänstiga cykelentusiaster. En idealisk och billig semester kan det bli om ni följer Björn Gottliebs goda råd.

Ja, min fru och jag äro tandementusiaster på andra året och då vi nyligen komma över ett särskilt fint märke, blev en långfärd den naturliga fortsättningen på våra semesterplaner. Det var en hejare till maskin med extra solid exteriör, och det kunde behövas, ty vår packning var från början svindlande, och hastighetsmätaren pendlade skam till sägandes över 60 kilometer redan Kolmårdens vilda lut ned mot Bråviken.

Vår kärra hade också ett instrumentbord som en riktig bil. Där fanns kombinerad hastighets- och vägmätare - en ljuvlig sak att studera, när man är trött och vill veta, hur långt man har kvar dit och dit för dagen.

Kilometerpaus i det gröna - med kaffehurran och sista Husmodern.

För tillfället står »kilometerslukaren» på 605 km, efter 8 dagars resa Stockholm-Hälsingborg, inberäknat en hel rastdag i Östergötland, som dock blev på sitt sätt ansträngande, efter som den fick karaktären av släktmöte (tolv personer, fyra generationer, kotletter och jordgubbar m. m.

Så fanns det förstås boschbelysning ombord men dessutom batteri, navbroms, specialbyggd pakethållare och andra finesser av alla sju sorterna. Med en sådan lyxkärra måste man väl komma till världens ände, tyckte vi. Var på vi började stuva ned regn- och badgrejor, »civila» kläder för eftermiddagarna i Köpenhamn och Hamburg samt fisk- och köttbullar, hummerstjärtar och sardiner i små runda plåtaskar med nycklar till. Proviant och två par lakan - ty vi skulle bo på halmmadrass i vandrar- hem - vägde ensamma tillräckligt för att göra ekipaget baktungt och slängigt.

Allt detta och mer till stuvades i två par packfickor och en impregnerad militärsäck med lås, som vilade på tvären över packfickorna för att minska »övervikten» och trygga stabiliteten.

Fyra dar hade gått under febrila förberedelser att distribuera tre välskapade och -artade barn - måtte de inte läsa det här! - ett till Dalarna, ett till Lidingön och ett till farmor i Östergötland. Till sist kom minsta grynet på tre år i väg, det kändes litet hjärtnupet, men när själva mamma bevarade sitt yttre lugn, så varför skulle en stor, stark karl fälla modet. Heja, lilla Lisse på Lidingön, pappa och mamma kommer snart hem! Sedan tog det oss själva halvannan dag att upprusta. Vi voro redan ett par dagar försenade, resan skulle ta minst tre veckor, och semestern började bli kortare och kortare. Äntligen vid middagstiden den 18 juni hade vi den pressade hettan packat färdigt - blott för att finna att det var på tok för mycket bagage. Med en suck hängde vi tillbaka civilmunderingarna i sina malpåsar, trängde ner fotogenköket mellan smörburken och medvursten och anträdde vår landsvägsodyssé Stockholm- Hälsingborg - Köpenhamn - Hamburg- Skagen- Göteborg (-Stockholm). Klockan var redan halv åtta på söndagskvällen, och vi hade följaktligen en baktanke på att »sova ut» redan i Kringelstaden, men sådant anstår ju inte allvarligt cykelfolk, och så fortsatte vi en bit till, sovo ett par timmar under bar himmel i en skogsbacke och voro därefter lika mygg som tandembitna. Utan entusiasm gick den nattliga färden vidare. Det var visst vid en mjölk stätta i Hölö vi togo första frukost vid femsnåret på morgonen - kaffet smakade beskt, grädde hade vi ingen, men mat är bränsle. Vi kommo en bit till och slumrade snart för andra gången på en grässlänt vid Tullgarn.

Att bara komma upp på en cykeln med en sån här packning ser ut att vara ett litet konststycke.

När vi packat färdigt upptäckte vi att det var på tok for mycket bagage.

Nästa natt fingo vi krypa under tak på vandrarhemmet i Nyköping, som just hemsöktes av en mindre cause celébre. En ung tjeck hade på utlänningars vis utövat hela sin kokkonst inom hemmets lokaler och blivit hänvisad till gårdsplanen. Där hade han redan lämnat sitt pluttiga sprit-kök över natten - på en trälåda bredvid soptunnan. Nästa morgon kom renhållningsverket och skyfflade bort alltsammans. Att detta skedde för snöd vinnings skull är tjecken livligt övertygad om. Han utnyttjade i en kvart undertecknad som tolk för att kunna komma till tals med uslingen i Nyköpings renhållningsverk u. p. a. och få göra en rond runt stadens soptipp med den oskyldige vandrarhemsföreståndaren. Min hustru fann samtalet så livligt, att hon trodde jag kommit ihop mig med tjecken.

Så stod saken när vi fortsatte mot Jönåker, Svartsjöbruk och Norrköping, för följda av 28 grader i skuggan. Det blev värsta dagen hittills, men på Kolmårdens krön dök Kalle Svensson, 16 år och munvig, upp i geografin. Jag undrar vilket skyddshem - jag höll på att skriva vandrarhem - som släppt honom ifrån sig. Han var på väg till Stockholm på cykel, förklarade han. Han är barnfödd vid Pipersgatan, men när han fick se oss lade han helt om kursen och följde oss, envist som en geting, ända till Norrköping, där han enligt egen utsago nyss beslutat lämna en anställning som trädgårdsmästare. Jag försökte åka ifrån denne talträngde mästare i munvighet, men först i Norrköping lyckades vi halka ifrån  varandra. Förresten är det inte säkert att han hette Kalle Svensson - samtalet kom i gång vid en läskedryck utan presentation. Nu ska jag inte skriva någon dagbok i fortsättningen utan bara berätta några praktiska erfarenheter.

Vi ha intagit åtskilliga måltider lagde och ätna vid dikeskanten. Man kokar en sak i taget: gröt, ägg eller kaffe, och tar en smörgås med pålägg till det. Mjölk kan man i allmänhet få köpa efter vägen. Någon insikt i matlagning erfordras ej med denna metod, utan även en skapelsens herre eller annan ointelligent person "klarar biffen" med glans. Låt ni karlssloken ligga i för en gångs skull. (För egen del ha vi det uppdelat så, att min fru lagar maten, medan jag studerar kartan och tidningen. I gengäld drar jag ensam lasset i uppförsbackarna, då hon inte skjuter på, vill säga.)

Gör nu bara som vi, kära ni. Släng ängslighetskomplexen beträffande de söta små familjeliven, som säkert klara sig själva, medan ni är borta. Kasta loss och sätt frihjulet igång - ni får den bästa och härligaste semester man kan tänka sig på de premisserna.

»Adjö barn, sköt om er väl, vi är Snart hemma igen.