One way A-Z

C    

CRESCENT 1151

D   

DBS TEMPOLETT

 

DKW SPORT

F   

FRAM CLIPPER

FRAM SOLIFER

H  

HUSQVARNA STANDARD

HUSQVARNA LYX

HUSQVARNA SPORT

M    

MONARK STANDARD

MONARK LYX

MONARK SPORT

MONARK SKOTERMOPED

 

MUSTANG SPORT

N   

NSU QUICKLY - S

NSU QUICKLY T

NSU QUICKLY TTK

P    

PUCH FLORIDA

PUCH ALABAMA

R  

REX SPORTMASTER

T  

TOMOS DE LUXE *

TOMOS MOPEDSKOTER *

TOMOS SPORT *

V  

VICTORIA VICKY SPECIAL

VICTORIA VICKY SUPER

Z    

ZÜNDAPP 428

ZÜNDAPP SPORT

 

 * link to mark.

 Mopeden blir bättre. ^ back to TfA covers.  
- - - - - - - - - - - - -
 
 26 mopeder att välja på....   []
 
 

Årets mopedsalong bjuder inte

på några större nyheter.

Fabrikanterna har småändrat och

förbättrat och dagens mopeder

är därför rent tekniskt sett

av hög klass. Bestämmelserna

säger att cylindervolymen inte får

vara större än 50 cc och effekten

är maximerad till 1 hk. I de

svenska mopederna är det oftast

fråga om strypta motorer, som i

originalversionen ger upp till

5-6 hk. Rekordet har japanska

Honda, som ur sin 50 cc-motor

plockar ut 9 hk. Det betyder

180 hk på en 1000 cc motor!

Där kan inte ens racerbilsfabri-

kanterna hänga med . . .

 

Av OLA JOHANSSON

Foto GRAN ANDRÉN

 

 

Dagens moped är inte bara stöttålig

och slitstark, den förenar också

sportiga linjer med praktisk elegans.

Motorerna är omsorgsfullt gjorda, drift-

säkra och ekonomiska. Körställningen

och åkkomforten har förbättrats på

praktiskt taget alla modeller och kvali-

teten verkar bli bättre och bättre.

 

Den körkortsfria s.k. skotermopeden

vinner också allt fler köpare i de äldre

åldersgrupperna. Skotermopeden är ett

fordon som i allt utom fartresurser

överensstämmer med den riktiga sko-

tern, men i gengäld är ytterst bensin-

snål.

 

MOPEDSEMESTER

Mopedcamping är en ganska populär

semesterform. Man kan färdas relativt

långa sträckor för en billig penning.

Även för sportfiskeentusiasten erbjuder

mopeden utmärkta möjligheter att

snabbt och bekvämt komma till fiske-

platsen. Mopeden är också ett lämpligt

fordon i dagens täta trafik. Man kom-

mer fram snabbt och har inga svårig-

heter med parkering.

 

De som eventuellt har planer på att

semestra utomlands med sin moped bör

veta att turister alltid får framföra sitt

fordon även om landets lagar är annor-

lunda än de svenska.

 

OLYCKOR

Mopeden har dock en nackdel och det

är det alltfort stigande antalet olyckor.

Analysen av olyckorna visar klart att

huvudorsaken till dem är mopedistens

okunnighet om de föreskrifter och tra-

fikregler som gäller. För att skydda sig

själva och andra bör därför mopedfö-

raren självmant inhämta erforderliga

teoretiska trafikkunskaper. Om olycks-

kurvan fortsätter att stiga kanske myn-

digheterna belägger mopeden med kör-

kort. Och vilka vill vara med om detta?

 

HUR FORT?

Mopeden får alltså enligt lagen inte

köras fortare än 30 km/tim. Myndig-

heterna tillåter dock en fabriksny moped

att göra 31,4 km/tim. I medvind och

nedförsbackar kan motorn varva ut or-

dentligt och farten bli högre. Detta är

emellertid inte olagligt. Om däremot

mopeden trimmats kan det gå illa. Mo-

torn eller delar av den kan beslagtas,

målsmannen får böta och själv får ni

vänta några år extra på körkortet. Det

är svårt att få lämplighetsintyg om man

brutit mot mopedbestämmelserna.

 

 
 

26 MOPEDER

NI KAN VALDA MELLAN

Mopedfabrikanterna inriktar i år hårdare än någonsin försäljningen på

ungdomen och presenterar därför modeller där den sportiga linjen

dominerar. Men äldre köpare har för den skull inte

glömts bort - bl. a. har den påklädda skotermopeden med sin

ökade komfort fått en mer framträdande roll.

   
 
M01    
 1962   CRESCENT 1151   Teknik för Alla 10/62
 

 

CRESCENT 1151.

Motor: Sachs - 2-växlad - fotväxel - kickstart

Bromsljus.

Fjädring: Bottenlänksgaffel fram - gummiupphängd bakhjulsfjädring.

Riktpris: 1 145 kr.

 

 

 
 
M02    
 1962   DBS TEMPOLETT   Teknik för Alla 10/62
 

 

DBS TEMPOLETT.

Motor: Sachs - 2-växlad kickstart

Bromsljus.

Fjädring: teleskopgafflar.

Däckdimension: 23"X2.25".

Tank: 5,5 liter.

Riktpris: Ej fastställt.

 

 

 
 
M03    
 1962   DKW SPORT   Teknik för Alla 10/62
 

 

DKW SPORT.

Motor: DKW - kickstart - 3växlad - fotväxel

Bromsljus.

Hjul: 23"X2.50".

Framgaffel: Bottenlänksgaffel.

Tank: 8 liter.

Vikt: 60 kg.

Riktpris: 1250 kr.

 

 
 
M04  FRAM CLIPPER  
 1962     Teknik för Alla 10/62
 

 

FRAM CLIPPER.

Motor: Victoria - 3-växlad fotväxel - kickstart

Bromsljus.

Fjädring: Swinggafflar fram och bak.

Däckdimension: 23"X2.25".

Tank: 5,5 liter.

Riktpris: 1 110 kr.

 

 

 
 
M05  FRAM SOLIFER  
 1962     Teknik för Alla 10/62
 

 

FRAM SOLIFER.

Motor: Victoria - 3-växlad kickstart - fotväxel

Bromsljus.

Fjädring: swinggafflar fram och bak.

Däckdimension: 23"X2.25".

Tank: 5,5 liter.

Riktpris: 1145 kr.

 

 

 

 
 
M06    
 1962   HUSQVARNA STANDARD   Teknik för Alla 10/62
 

 

HUSQVARNA STANDARD.

Motor: Husqvarna 2-växlad - fotväxel - kickstart

Bromsljus.

Fjädring: Teleskopgaffel fram svängarmstyp bak.

Tank: 7 liter.

Riktpris: 1095 kr.

 

 

 

 
 
M07    
 1962   HUSQVARNA LYX   Teknik för Alla 10/62
 

 

HUSQVARNA LYX.

Motor: Husqvarna - 2-växlad - fotväxlad kickstart

Bromsljus.

Fjädring: Oljedämpad teleskoptyp.

Tank: 7 liter.

Riktpris: 1 095 kr.

 

 

 
 
M08    
 1962   HUSQVARNA SPORT   Teknik för Alla 10/62
 

 

HUSQVARNA SPORT.

Motor: Husqvarna - 2-växlad - fotväxel kickstart

Bromsljus.

Fjädring: Teleskopgaffel fram svängarmstyp bak.

Tank: 7 liter.

Riktpris: 1 095 kr.

 

 

 

 
 
M09    
 1962   MONARK STANDARD   Teknik för Alla 10/62
 

 

MONARK STANDARD.

Motor: Ilo - 2-växlad kickstart.

Fjädring: teleskoptyp fram.

Tank: 5,5 liter.

Ringdimension: 23"X2.25".

Riktpris: 935 kr.

 

 

 

 
 
M10    
 1962   MONARK LYX   Teknik för Alla 10/62
 

 

MONARK LYX.

Motor: Ilo - 2-växlad - kickstart

Stoppljus.

Fjädring: Teleskopgaffel fram - swinggaffel bak.

Tank: 5,5 liter.

Ringdimension: 23"X 2.25".

Riktpris: 1 095 kr.

 

 

 

 
 
M11    
 1962   MONARK SPORT   Teknik för Alla 10/62
 

 

MONARK SPORT.

Motor: Ilo - 2-växlad - kickstart - fotväxel.

Fjädring, teleskoptyp fram swinggaffel bak.

Tank: 5,5 liter.

Ringdimension: 23"X2.25".

Riktpris: 1 125 kr.

 

 

 
 
M12    
 1962   MONARK SKOTERMOPED   Teknik för Alla 10/62
 

 

MONARK SKOTERMOPED.

Motor: Ilo - kickstart - 2-växlad.

Fjädring: teleskoptyp fram - swinggaffel bak.

Tank: 5,2 liter.

Ringdimension: 20"X 2.50".

Riktpris: 1 260 kr.

 

 

 

 

 
 
M13    
 1962   MUSTANG SPORT   Teknik för Alla 10/62
 

 

MUSTANG SPORT.

Motor Zündapp - 3-växlad kickstart - fotväxel

Bromsljus.

Fjädring: svängarmsgaffel fram - swinggaffel bak.

Tank: 5,5 liter.

Riktpris: 1 150 kr.

 

 

 
 
M14    
 1962   NSU QUICKLY - S   Teknik för Alla 10/62
 

 

NSU QUICKLY - S.

Motor: NSU - 2-växlad - handväxel.

Hjuldiameter 25"X2.25".

Tank: 4,5 liter.

Riktpris: 857 kr.

 

 

 
 
M15    
 1962   NSU QUICKLY T   Teknik för Alla 10/62
 

 

NSU QUICKLY T.

Motor: NSU - 2-växlad.

Fjädring: Teleskopgaffel fram och bak.

Hjuldiameter: 23"X 2.25".

Bromstrummans diameter: 125 mm.

Tank: 5,5 liter.

Riktpris: 1 142 kr.

 

 

 

 

 
 
M16    
 1962   NSU QUICKLY TTK   Teknik för Alla 10/62
 

 

NSU QUICKLY TTK.

Motor: NSU - 2-växlad - kickstart.

Fjädring: teleskoptyp fram och bak.

Hjuldiameter: 23"X2.25".

Bromstrummans diameter: 125 mm.

Tank: 11,8 liter.

Riktpris: 1 202 kr.

 

 

 
 
M17    
 1962   PUCH FLORIDA   Teknik för Alla 10/62
 

 

PUCH FLORIDA.

Motor: Puch - 2-växlad - fotväxel - kickstart

Bromsljus.

Fjädring: fram teleskopgaffel med hydraulisk dämpning bak swingarm.

Däckdimension: 23"X2.25".

Vikt: 55 kg.

Tank: 4,6 liter.

Riktpris: 1 155 kr.

 

 

 
 
M18    
 1962   PUCH ALABAMA   Teknik för Alla 10/62
 

 

PUCH ALABAMA.

Motor: Puch - 3-växlad handväxel - kickstart

Bromsljus.

Fjädring: swingarm med teleskopstötdämpare.

Däckdimension: 12"X3.00".

Vikt 68 kg.

Riktpris: 1 295 kr.

 

 

 
 
M19    
 1962   REX SPORTMASTER   Teknik för Alla 10/62
 

 

REX SPORTMASTER.

Motor: Victoria - 3-växlad - fotväxel kickstart

Stoppljus.

Fjädring Bottenlänksgafflar fram och bak. Riktpris: 1 115 kr.

 

 

 

 
 
M20    
 1962   TOMOS DE LUXE   Teknik för Alla 10/62 [Tomos.]
 

 

TOMOS DE LUXE.

Motor: Tomos - 2-växlad kickstart - fotväxel

Bromsljus.

Fjädring: teleskopgaffel fram - swinggaffel bak.

Bromstrummornas diameter: 105 mm.

Däckdimension: 23"X 2.25".

Tank: 5,5 liter.

Riktpris: 1 000 kr.

 

 

 
 
M21    
 1962   TOMOS MOPEDSKOTER   Teknik för Alla 10/62 [Tomos.]
 

 

TOMOS MOPEDSKOTER.

Motor: Tomos - 2växlad - handväxel kickstart

Bromsljus.

Fjädring: teleskopgaffel fram swingarmsgaffel bak.

Tank: 5,5 liter.

Riktpris: 1 175 kr.

 

 

 
 
M22    
 1962   TOMOS SPORT   Teknik för Alla 10/62 [Tomos.]
 

 

TOMOS SPORT.

Motor Tomos - 2-växlad - fotväxel - kickstart

Bromsljus.

Fjädring: teleskopgaffel fram - swingarmsgaffel bak.

Tank: 8,5 liter.

Riktpris 1 195 kr.

 

 

 
 
M23    
 1962   VICTORIA VICKY SPECIAL   Teknik för Alla 10/62
 

 

VICTORIA VICKY SPECIAL.

Motor: Victoria - 2-växlad kickstart -

Bromsljus.

Fjädring: bottenlänk fram - svängarmar bak.

Däckdimension: 23"X2.25".

Tank: 5.5 liter.

Riktpris: 1 050 kr.

 

 

 

 
 
M24    
 1962   VICTORIA VICKY SUPER   Teknik för Alla 10/62
 

 

VICTORIA VICKY SUPER.

Motor: Victoria - kickstart - 2växlad - handväxel bromsljus.

Hjul: 23"X2.50".

Tank: 6,3 liter.

Vikt 57 kg.

Riktpris 1 150 kr.

 

 

 

 
 
M25    
 1962   ZÜNDAPP 428   Teknik för Alla 10/62
 

 

ZÜNDAPP 428.

Motor: Zündapp - 2-växlad handväxel - kickstart.

Fjädring: bottenlänk fram - swingarm bak.

Däckdimension: 23"X2.25".

Tank: 7,7 liter.

Riktpris: 1 128 kr.

 

 

 

 
 
M26    
 1962   ZÜNDAPP SPORT   Teknik för Alla 10/62
 

 

ZÜNDAPP SPORT.

Motor: Zündapp - 3-växlad fotväxel - kickstart.

Fjädring: bottenlänk fram, swingarm bak.

Däckdimension: 21"X2.25".

Tank: 11,5 liter.

Riktpris: 1 330 kr.