Kalmar Läns kalops: Artiklar, tänstift, hjälmar, vulkset, tester....
 Teknikens Värld nr 8 1967.   Artikel: Krom, lyx - men också trampor. ^ back to Artiklar / Covers.
- - - - - - - - - - - - -
 + Sammanställning av de marknaden förekommande mopederna.
 
   Large
 
 
 1967   Krom, lyx - men också trampor.  Teknikens Värld nr 8 1967.  Sid. 24-27
 

Mopedfabrikerna satsar allt mer på lyxen och flärden. Krom- och utstyrseldetaljer lockar alltjämt många köpare. Vilket slår igenom i priserna - det blir dyrare. Men det finns billiga modeller också. Enkla konstruktioner där t o m pedalerna finns kvar.

Vilka nyheter bjuder oss 1967 års mopeder? Praktiskt taget inga. I varje fall inga stora nyheter. Inga revolutionerande nykonstruktioner och inga nya märken. Naturligtvis har det skett ändringar, men de är små. Ibland blåses de kanske upp som stora nyheter. De flesta har valt att satsa på flärden. Eftersom mopedtillverkarna är bundna av lagar och förordningar när det gäller motorstyrka och toppfart kan dessa argument inte användas när en ny modell presenteras.

 

 
 

 

Monark Topper

 

 

 

 

Monark-Crescent Trapper serie har fått en ny bensintank med annorlunda linjer.

Nyheterna för året är nya färgkombinationer och en omtypad axvilligare motor.

 

 

Marknadens dyraste standardmoped Kreidler Florett, den är ursprungligen en nertrimmad lätt MC

 

 
tab
 

Som en liten racer-MC

Något kan faktiskt fortfarande göras åt bromsarna, men överlag kan man säga att bromsförmågan räcker till för fordonens begränsade fartresurser. Återstår då att ändra på formgivning och färgkombinationer. De flesta fabrikanter håller sig med åtminstone ett par modeller. En sportigare och en mera bruksbetonad. Ibland har det räckt med att dra upp avgasröret på mopeden för att kunna sätta ordet SPORT i reklamen. Andra fabrikanter bygger om standardmodellen så att den på minner om en liten racermotorcykel. Tyvärr lockar ibland mopedens utseende ungdomar att fila litet på in suget för att få den fina cykeln att leva upp till vad den ser ut för. Men sånt är nu en gång för alla förbjudet.

 
   

 

Zündapp KS-50 har i år fått en lägre ram. Motorn har ändrats så att maximala effekten tas ut på ett högre varvtal.

 

 

 

Komar

Marknadens billigaste moped heter Komar. Den är av Polskt fabrikat, tvåväxlad och utrustad med pedaler. Köper man den i paket kostar den bara 550:-. Men då får man göra all leveranstrimmningen själv. Styret måste skruvas fast och alla kablar måste anslutas och justeras.

 
 
 

Bruksmopeden dominerar.

Det mesta återfinns emellertid kategorin "bruksmopeder". Även här bestämmer flärden rangordningen. En kromad tank eller stänkskärm får mopeden att heta SPECIAL och ökar priset i motsvarande grad. Dit hör också mopedskotrarna - de mest praktiska tvåhjulingar som får framföras utan körkort. De har välförtjänt blivit populära som shoppingfordon för husmödrar som har någon kilometer till affären. Tyvärr finns det bara fyra modeller av detta fordon på den svenska marknaden och priset ligger åtskilliga hundralappar över standard modellens av samma märke.

 

 

 

DKW:s sportmoped har dubbel rörram av vaggtyp. Motorn är identisk med Victoria.

   
30 [Back/To Tornado S.]
 

Först i handeln med skivbromsar är Rexfabrikerna. Sportmopeden Tornado S är utrustad med enkel skiva på framhjulet. Om konstruktionen håller vad en lovar så kanske den börjar dyka upp även på standardmodellerna.

Earlsgaffeln fram gör att framhjulet inte sjunker vid inbromsning.

 

Pedalerna kommer åter

Ett uppfriskande drag bland allt krom och glitter är de "gammaldags" mopederna med pedaler som har börjat komma tillbaka, fastän i liten skala. De är enkla och funktionella och ser ut som mopeder, dvs. cyklar med hjälpmotor. Eftersom konstruktionen är mycket enkel, kan man hoppas på att de är lika slitstarka som sina föregångare från femtiotalet. Visserligen är dagens mopeder så växlade att pedalerna inte behövs. Men medelfarten blir ofta kraftigt lidande om man ständigt måste växla ner i motlut. Med ett par trampor kan man hålla farten uppe även i backigt väglag samtidigt som man får lite välbehövlig motion.

 

 

Mobylette Lyx är en av de få mopeder som har hållit stilen genom åren.
 

 

 

En riktig Vespa, fast med mopedmotor. Man slipper fordonskatten och behöver inget körkort.

Trots det kör man skyddad som på en riktig scooter.

Billigast och dyrast

För en blivande mopedköpare finns det ett femtiotal modeller att välja mellan. Priserna varierar från 550 kronor till 1 900 kr. Den billigaste mopeden är Biva-Jet eller Komar som av Bilvaruhuset i Stockholm säljs i paket. Köparen får här sköta om leveranstrimningen själv. Dyrast är Kreidler Florett. 

I vår sammanställning av de marknaden förekommande mopederna har kanske något lokalt sålt uddamärke fallit bort.

Men huvudparten av den svenska mopedstammen är representerad

 

 

 tab
TYP MOTOR VÄXELLÅDA FJÄDRING   CA PRIS
BRUKSMOPEDER     Fram Bak  
Monark Trapper 1217 Husqvarna Fotväxel 3v Teleskop Swingarm 1.593:-
Monark Trapper 1207 Husqvarna Fotväxel 2v Teleskop Swingarm 1.466:-
Monark Trapper 1206 Husqvarna Handväxel 2v Teleskop Swingarm 1.349:-
Monark Sport Husqvarna Fotväxel 2v Teleskop Swingarm 1.499:-
Monark Ekonom Husqvarna Handväxel 2v Bottenlänk Swingarm 1.277:-
Fram-King Clipper 48-F Victoria Fotväxel 3v Earlsgaffel Swingarm 1.495:-
Fram-King Clipper 48-H Victoria Handväxel 3v Earlsgaffel Swingarm 1.495:-
Mustang Rocket  Zündapp Fotväxel 3v Earlsgaffel Swingarm 1.510:-
Mustang 613 Zündapp Kilremsdriven med pedaler 1v Bottenlänk ingen 1.106:-
Mustang 618 Sport Zündapp Fotväxel 3v Earlsgaffel Swingarm 1.456:-
Sport Mustang 617 Sport Zündapp Handväxel 2v Earlsgaffel Swingarm 1.384:-
Puch Florida Puch Fotväxel 3v Teleskop Swingarm 1.578:-
PuchX-30 Puch Handväxel 2v med pedaler Teleskop ingen 1.009:-
DKW Standard DKW Handväxel 3v Bottenlänk Swingarm 1.435:-
Rex Sportmaster Victoria Fotväxel 3v Earlsgaffel Rörlig Bakram 1.522:-
Rex Sachsmaster Sachs Handväxel 2v Earlsgaffel Rörlig Bakram 1.489:-
Rex City Sachs Handväxel 2v Earlsgaffel Rörlig Bakram 1.350:-
Tomos Standard Tomos Fotväxel 2v Teleskop Swingarm 1.304:-
Tomos Ungdom Tomos Fotväxel 2v Teleskop Swingarm 1.431:-
Zündapp KS-50 Sport Zündapp Fotväxel 3v Teleskop Swingarm 1.778:-
Kreidler Standard Kreidler Fotväxel 3v Earlsgaffel Swingarm 1.802:-
Kreidler Super Kreidler Fotväxel 3v Earlsgaffel Swingarm 1.905:-
Komar-Biva Jet S-38 C Handväxel 2v Bottenlänk ingen 550:- i låda
Mobylette Lyx Mobylette 1v automat med pedal Teleskop ingen 890:-
SPORTMOPEDER          
Monark Topper  Husqvarna Fotväxel 3v Teleskop Swingarm 1.699:-
Fram-King Comet Victoria Fotväxel 3v Earlsgaffel Swingarm 1.544:-
Mustang Cross Special Zündapp Fotväxel 3v Earlsgaffel Swingarm 1.610:-
Mustang TT Zündapp Fotväxel 3v Earlsgaffel Swingarm 1.627:-
Rusch Victoria Fotväxel 3v Earlsgaffel Swingarm 1.500:-
Puch Dakota Puch Fotväxel 3v Teleskop Swingarm 1.662:-
DKW Special DKW Fotväxel 3v Teleskop Swingarm 1.635:-
Suzuki Suzuki Fotväxel 3v Teleskop Swingarm 1.645:-
Rex Tornado S Victoria Fotväxel 3v Earlsgaffel Rörlig Bakram 1.739:-
Rex Tornado Victoria Fotväxel 3v Earlsgaffel Rörlig Bakram 1.628:-
Rex Monza TT Victoria Fotväxel 3v Earlsgaffel Rörlig Bakram 1.628:-
Rex Sport 67 Victoria Fotväxel 3v Earlsgaffel Rörlig Bakram 1.594:-
MOPEDSKOTRAR          
Monark Skoterett Husqvarna Fotväxel 2v Bottenlänk Swingarm 1.832:-
Monark Skotermoped Husqvarna Handväxel 2v Teleskop Swingarm 1.699:-
Puch Alabama Puch Fotväxel 3v Teleskop Swingarm 1.773:-
Vespa Moped Vespa Handväxel 3v Bottenlänk Vespa spec. 1.820:-