Hjälmar/ Helmets.
 Römer. Moto-Salto. Original Jock. Säkerhetshjälmen. Svemo. Jobi. Levoir...... ^ back to ...
- - - - - - - - -
 Är ditt liv värt 40 kronor? Helmets, 12 models 1954.
    []
 

A1

 

Römer modell huva. 

Vikt 400 g. 45 kr,

med fårskinn 50 kr.

Generalagent AB Motorkraft.

 

 

 

 

A2 

 

Römer. Ingen tävlingshjälm

Vikt 400 g. Priset är 50 kr. 

Generalagent 

AB Motorkraft, Stockholm.

 

 

 

 

A3 

 

Moto-Salto

Hårdmetall. Vikt 550 g.

Pris 57-65 kr. Generalagenten är AB Berico, Malmö.

 

 

 

 

A4 

 

Original Jock

tillverkad av fiber. Vikt 350 g.

Pris 50 kr.

Generalagent är AB Motorkraft.

 

B1

 

"Säkerhetshjälmen" av shellack, kork och gummi. 

450 g. 48:50. 

Säljes av Welander & Josephson

 

 

 

 

B2 

 

Svemo Cromwell. Tävlingshjälm av byggd fiber. 750 g. 64 kr. 

Godkänd av Svemo. 

AB Fleron.

 

 

 

 

B3 

 

Svemo - tävlingshjälm byggd fiber. 550 g.

Pris 56-58 kr.

Generalagent är AB Motorkraft.

 

 

 

B4   

 

Jobi. Lättmetallhjälm med läderskoning.

Vikt 450 g. Pris 47:50 Generalagent Firma A. Nordin.

 

 

C1

 

Levoir TT - en tävlingshjälm.

Vikt 550 gr Priset är ca 55 kr. 

Generalagent 

AB Hans Osterman.

 

 

 

C2

 

Levoir Tourist. Störthjälmens vikt 400 g, och priset är 40 kr. Generalagent 

AB Hans Osterman.

 

 

 

 

C3

 

Levoir Tourist, annat utförande. Vikten 400 g. 

Pris 40 kr. Generalagent är

AB Hans Osterman.

 

 

 

 

C4 

 

Levoir.

Stoppad tävlingshjälm av fiber. 

Vikt 650 g Ca 55 kr

Generalagent 

AB Hans Osterman

 

 

Är ditt liv värt 40 kronor ? En stor del av alla mc-olyckor med dödlig utgång beror på hjärnskador och skallfrakturer. Läkarna står ofta maktlösa. En sak kan dock råda rejäl bot: Störthjälmar! 

Man beräknar att närmare 97 procent av alla mc-olyckor med dödlig utgång beror på skallskador. Det är onekligen en skrämmande siffra. Eftersom det i värt land inträffar åtskilliga svåra mc-olyckor per är. kan man lätt räkna ut att antalet offer med skallskador, som måste tas om hand på våra sjukhus, är stort. 

Man kan inte förbjuda folk att åka motorcykel. Och det hjälper inte mycket att tala om för våra många motorcyklister hur de skall köra för att spara människoliv. Men det borde finnas en lag för alla motorcyklister att bära störthjälm. Om en sådan lag kunde drivas igenom är det nämligen mycket troligt att man skulle kunna minska antalet skallskador med minst hälften! Störthjälmen är det enda medel som kan ge våra fåtaliga skall- och hjärnkirurger mindre att göra. 

I Belgien, Holland och Frankrike är det inte obligatoriskt att bära störthjälm, men försäkringsbestämmelserna är sådana att de uppmuntrar motorcyklisten att bära s. k. störtkruka. Det är helt enkelt så att man inte får ut någon ersättning om förare och passagerare inte varit iklädda rejäla störthjälmar! Kunde man inte tänka sig att de svenska trafikförsäkringsbolagen gick in för liknande bestämmelser? Det skulle inte bara spara pengar - utan vad som är väsentligare: människoliv. 

Vad beror det på att svenska motorcyklister inte kan förmås att klä på sig störthjälmar trots att en störthjälm borde vara lika självklar mc-utrustning som läderkläder? Det hela bottnar i en slags falsk blygsamhet. -Skinnknuttarna.. vill inte bli hjälmknuttar! -Störtkruka på skann - det ser ju alldeles Ivar ut! kommenterar en representant för huvudstadens mc-åkare. Kanske tycker man också att störthjälm verkar för pretentiöst - en kille som kommer klädd störthjälm verkar som om han kopierade idolerna på tävlingsbanan och är han sedan inte snitsare på att köra blir han lätt ett åtlöje bland kamraterna. 

 

Bort med blygsamheten! Måla hjälmarna trevliga färger - gärna med knarrens märke där fram - det ser piggt ut och de motorcyklister som vågar börja lansera detta mc-mode kan vara övertygade om att de snart kommer att få många efterföljare! Varje sund människa måtte väl inse att hennes liv kan vara värt de futtiga 40 kronor som en störthjälm kostar! 

Motorcyklisten i gemen brukar vara pigg på att följa tävlingsförarnas exempel. När det gäller störthjälmar är deras exempel det mest efterföljansvärda. Det finns inte en enda erfaren tävlingsåkare som inte har en störthjälm att tacka för sitt liv. De flesta tävlingsåkare kan berätta om vilka tacksam hetskänslor man hyser när man efter en rejäl vurpa konstaterar att -hjälmen sprack - men att huvudet ännu håller ihop. 

Vad skall man välja för hjälm? Ja, man kan redan från början konstatera att ingen hjälm är 100-procentig Men det finns bra och dåliga hjälmar. Man har t. o. m. sökt lansera hjälmar av pressad papp på marknaden. De ser trevliga ut när de sätts på huvudet - men Gud bevare den som anförtror sitt liv i deras skydd. Man kan nämligen trycka in en bubbla med tummen! Att sälja sådana hjälmar under namnet störthjälm borde vara förbjudet. Ett bra prov är att med största kraft drämma hjälmen en sten - håller den så fyller den måttet. Går den sönder så har man förstört den, det är sant. Men man har haft tur. En sådan hjälm bör man nämligen aldrig dra på sig hur trevlig och tilltalande den än ser ut. 

En vanlig och ganska bra hjälmtyp är den som är gjord av härdad aluminiumplåt och invändigt är klädd med filt och försedd med bärband, vilket ligger ungefär ,en halv tum från hjälmens skal. Detta bärband fördelar trycket jämnt över hela huvudet. Jaså. Du tror inte på störthjälmar? Försök då själv att sätta Dig in vad som kommer att hända när Du slungas av en motorcykel i hög fart. Huvudet, som är tungt sig självt, kommer först och luftfärden går i riktning mot en skarp sten. Kroppen som följer det tunga huvudet väger åtskilligt, och det trycker med våldsam kraft det sköra huvudet in i stenväggen. En läderhuva skyddar inte. En Störthjälm kanske spricker, men räddar huvudet och livet; om det är en bra hjälm. 

Eller gå upp på ett sjukhus där man för söker rädda människor med svåra hjärnskador och skallfrakturer. Det huvud - som inte inser att livet är värt 40 kronor behöver ingen störthjälm. Det är massivt och stenhårt. 

 
 
08    
 1954    Römer modell huva.    
 

 

   Back 

 

Vikt 400 g. 45 kr, med fårskinn 50 kr. 

Generalagent AB Motorkraft.

 

 

 

10

Römer. Ingen tävlingshjälm

 

  Back 

 

Vikt 400 g. Priset är 50 kr. 

Generalagent AB Motorkraft, Stockholm.

 

Römer 1962.  1962

 

 

 
12    
 1954   Moto-Salto.  
 

Hårdmetall. Vikt 550 g.

Pris 57-65 kr.

Generalagenten är AB Berico, Malmö.

 
 
14    
 1954   Original Jock  
 
 

tillverkad av fiber. Vikt 350 g. Pris 50 kr.

Generalagent är AB Motorkraft.

 
 
16    
 1954   "Säkerhetshjälmen"  
 
 

av shellack, kork och gummi. 

450 g. 48:50. 

Säljes av Welander & Josephson

 
 
18    
 1954   SVEMO.    
 

Svemo Cromwell

  Back 

 

Tävlingshjälm av byggd fiber. 750 g. 64 kr. 

Godkänd av Svemo. 

AB Fleron.

 

 

 

 

20  

Svemo - tävlingshjälm

 

  Back 

 

byggd fiber. 550 g.

Pris 56-58 kr.

Generalagent är AB Motorkraft.

   
 
22    
 1954   Jobi.  
 
 

Lättmetallhjälm med läderskoning.

Vikt 450 g. Pris 47:50

Generalagent Firma A. Nordin.

 
 
     
 1954   LEVOIR.    
 

24 

Levoir TT - en tävlingshjälm.

 

 

Back 

 

Vikt 550 gr Priset är ca 55 kr. 

Generalagent 

AB Hans Osterman.

 

 

 

 

26  

Levoir Tourist.

 

 

  Back 

 

Störthjälmens vikt 400 g, och priset är 40 kr.

Generalagent 

AB Hans Osterman.

 

30   

Levoir.

 

 

  Back 

 

Stoppad tävlingshjälm av fiber. Vikt 650 g Ca 55 kr

Generalagent 

AB Hans Osterman

 

 

 

 

28   

Levoir Tourist, annat utförande.

 

 

  Back 

 

Vikten 400 g. 

Pris 40 kr.

Generalagent är

AB Hans Osterman.

 

 
 

  

 
Römer - Säkerhetshjälmen - Moto-Salto - Levoir Tourist - Svemo Cromwell - Original Jock - Jobi.....
 
 
 
 xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx