Swedish mopeds!            
 SFAB, Sigvard Flücht AB, Stockholm. (Komar.)   ^ back to Swedish mopeds.
- - - - - - - - - - -
 
 
 

 

Flücht Derby    Bj.69

Motor: Husqvarna Export 3 gear

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

 

Flücht "Derby budknallert".

Motor: Husqvarna.

 

 

Flücht "Derby budknallert".

Motor: Husqvarna.

 

 

 

 

 

 
F2a        
   
 

 

 

Statens Trafiksäkerhetsverk; VoV, TSV o. ASB nummer, 1960 å framåt.

 

 
 
 
M4c       
 1969       [Guide: MOTOR Mopedtest.] [] [Derby.]
 

En nykomling.

Flücht Derby, är en nykomling på mopedmarknaden. Maskinen presenterades förra året och det är först i år som

tillverkningen kommit igång på allvar. Företaget som svarar för den - Flücht Derby Fabriksaktiebolag - har också andra

produkter på sitt program och mopeden är närmast ett hopsättningsarbete av delar som köps från olika tillverkare.

Motorn är t ex Husqvarna Export.

 

 Flücht Flucht Derby moped moppe

 

Motor Nr.25 1969

 

VoV 2300

 

Motors Mopedtest 1/69

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

Hela maskinens layout visar

att Flücht Derby i första hand

vänder sig till de yngre moped-

köparna. Motorcykelutformningen

och det låga styret som kräver

en ganska framåtlutad kör-

ställning är väl knappast något

som tilltalar äldre personer.

 

Bortsett från detta är det en

snygg maskin med mycket väl-

gjort detaljarbete. Man har inte

heller drivit inkapslingen av oli-

ka detaljer in absurdum vilket

är ett klart plus vid service.

Samtidigt är det också ett plus

ur en annan synpunkt. Hur

snygga plåtkåporna än brukar

vara i nylackerat skick får de

snart sina törnar och när färgen

börjar bli fläckig och repig är

det inte lika roligt längre.

 

 

Motorn är på 1,01 hk vilket

matchar mot en maskinvikt av

60 kg. Det borde ge bättre ac-

celerationssiffror än dem vi

fick fram, det visar jämförelser

med tidigare mopedtester. För-

klaringen kan vara att motorn

inte hade »släppt» helt då vi

gjorde accelerationsproven vil-

ket i sin turr hängde samman

med att vi förfogade över mo-

peden under relativt kort tid.

 

Husqvarna-motorn är mycket

lättstartad och relativt okänslig

för låg temperatur. Den drar

omedelbart lugnt och jämt också

på låga varv.

 

Växellådan är treväxlad och

manövreras med pedal. Växellä-

gena är relativt exakta men pe-

dalens ställning i förhållande

till fotpinnen är inte helt idea-

lisk. Vi skulle velat haft växel-

pedalen något högre.

 

 

Bromsarna räcker till för en

mopeds tillåtna maxfart. Den

här mopeden har emellertid

samma egenhet som många and-

ra - det är för lätt att åstad-

komma hjullåsning. Speciellt

farligt kan detta givetvis bli om

man inte behandlar framhjuls-

bromsen med försiktighet.

 

 

Komfort och vägegenskaper.

På belagd väg går Flücht Derby

mjukt och behagligt och med

god balans. Där räcker fjäd-

ringen i sittdynan väl till för

god åkkomfort. På gropig väg

ändrar den emellertid uppföran-

de. Då ger sig den stumma bak-

hjulsupphängningen till känna

på ganska otrevligt sätt. Bakhju-

len studsar upp och ner i gro-

parna och rörelsen överförs till

hela maskinen. Samtidigt slår

sittdynans fjädring igenom.

 

En betydligt bättre lösning

är utan tvekan ett ordentligt

fjädrat bakhjul.

 

Hasse A

 

 

 

 

FLÜCHT DERBY I SIFFROR

Mått och vikt

Längd: 175 cm

Bredd: 60 cm

Sadelhöjd från marken: 77 cm

Frigångshöjd: 20 cm

Däckdimension: 21 X 2.75

Tankvolym: 11 liter

Vikt: 60 kg

 

Motor

Typ: Husqvarna Export

Volym: 50 cm3

Diameter/slaglängd: 39/40 mm

Kompression: 6,1

Effekt: 1,01 hk vid 3 500 varv

 

Fjädring

Fram: Teleskopstötdämpare

Bak: Stum bakhjulsupphängning. Fjädringen inbyggd i sadeln.

Fjäderväg: fram 9 cm

 

Bromsar

Fullbromstyp. Bromsarea: 72 cm3

 

Växellåda

Typ: Treväxlad, manövrerad med pedal

Utväxling: I = 11,88 II = 7,12 III = 5,46

Antal kugg i bakkrans: 40

 

I standardutrustningen ingår:

Väg- och hastighetsmätare

Stöldlås

Mopeden kostar: 1550:- exkl moms

 

DESSA VÄRDEN NÅDDE VI

Testförhållande: soligt, vindstilla

Acceleration från stillastående till 100 meter: 16,5-16,2 sekunder (Provet kört i två riktningar)

 

Bromssträcka från 30 km/tim till stillastående:

med enbart bakhjulsbroms: 9,96 m

med fram- och bakhjulsbroms: 5,31 m

(Uppgivna värden är genomsnitt av flera prov)

 

Bränsleförbrukning: 0,18 l/mil

(Bränsleförbrukningen har mätts på en vägsträcka av 20 km)

Vägmätaren visar 10 %c för lång vägsträcka

Hastighetsmätaren visar 32 km/ tim vid en verklig fart av 30 km/tim

 
M5c    
      [Derby A/S Motor- og Autocykelfabrik, Aarhus.]
 

Bilderna från Classicmotor med godkännande av ägaren, Tommy Sundström, Filipstad.

 

 Derby budknallert budmoped gammal moped danmark Flücht knallert

Derby budknallert.

Motor in Denmark: Derby Ferrari

 

Pictures;

Flücht Derby budmoped.

Motor in Sweden: Husqvarna